Svar: Bedsteforældre - hvor ofte besøg?

19. november 2014

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Marie

Tak for dit brev og fine tanker:)

Det er rigtig dejligt, at I gerne vil prioritere at jeres datter og bedsteforældre får et tæt og nært forhold. Det er også rigtig dejligt, at du kan mærke, at bedsteforældrene er interesserede og gerne vil prioritere at se jer og være sammen med jer - det giver rigtig god grobund for at der bygge bro mellem generationer og det er guld værd.

Når det er sagt, så er det dog også meget vigtigt, at I som lille ny familie får mulighed for at finde jer selv. Du og din mand er ikke længere blot kærester, men nu også forældre, og I skal have ro til at finde ud af at være jer tre - og det er helt naturligt, at du ikke har hverken lyst eller overskud til at have gæster eller skulle i byen flere gange om ugen eller hver weekend - og det er helt okay at melde fra.

Det er rigtig vigtigt, at du lytter til dig selv og hvad du har lyst til og behov for - og du skal ikke føle at du skylder familien at være sammen med dem. Jeres lille pige skal nok lære sine bedsteforældre at kende hen af vejen - også selvom du nogle gange siger fra nu. Og faktisk er det netop rigtig vigtigt, at hun her i starten har jer, sin mor og far omkring sig så meget som muligt - hun har ikke behov for andet.

Man kan desværre ikke sætte nogen faste retningslinjer op for, hvor ...

Annonce

... meget man skal se hinanden, for at forholdet mellem bedsteforældre og barnebarn bliver tæt. Men jo mere man er sammen, jo mere man gør ting sammen og lærer hinanden at kende, jo tættere vil forholdet naturligt blive.

Det bliver dog naturligt lettere for bedsteforældre at komme på banen, når jeres datter bliver ældre. Nogle gange kan de måske hente hende fra institutionen og tage hende med hjem at hygge, I kan tage på ture sammen, spise sammen osv. hvor hun naturligt deltager, sidder med ved bordet og oplever at I hygger jer sammen. Ligesom hun om mange år, når hun selv giver udtryk for at hun har lyst, kan komme på ferie hos sine bedsteforældre osv. Og faktisk handler det at knytte bånd ikke kun om at være sammen tit, men også om at man er sammen på en god måde - at man er nærværende, ser hinanden, gør ting sammen - deler oplevelser. Og I mange familier skabes båndet mellem børn og bedsteforældre, når man er sammen over længere tid. Når man f.eks. er sammen i juledagene eller måske tager i sommerhus sammen i en ferie. Man behøver altså ikke nødvendigvis at ses hver uge, for at skabe bånd, men kan sagtens skabe følelsen af nærhed ved at prioritere hinanden, når der er mulighed for det.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Og rigtig god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder