Svar: Overnatning ude - 22 mdr.

18. oktober 2013

Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Monica

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder rigtig dejligt med en overnatning på Hotel, og det er rigtig dejligt, at dine svigerforældre samtidig har lovet at passe jeres dreng. Det lyder jo som om at de rigtig gerne vil ham - også selvom de normalt ikke efterspørger at passe børnebørnene.

Helt overordnet set, så er det ikke jeres drengs behov at komme på weekend hos sine bedsteforældre. Han har ikke brug for dette, før han selv er gammel nok til at kunne sige, at han gerne vil på ferie - men I forældre kan godt have dette behov og naturligvis kan jeres dreng så blive passet.

Det der er vigtigt er egentlig ikke hvorvidt han har overnattet ude flere gange før, men snarere, hvor godt han kender sine bedsteforældre. Hvis I ser farmor og farfar rimelig tit, han er tryg ved dem, nyder at være sammen med dem - hvis han tydeligt hygger sig i deres nærvær, hvis I har fornemmelsen af at de godt vil kunne trøste ham og han kan finde ro hos dem, hvis han bliver ked af det osv. så kan de naturligt godt passe ham den weekend. Men hvis de ikke kender hinanden særlig godt, hvis jeres dreng ikke er tryg ved dem, kan lade sig ...

Annonce

... trøste af dem osv. så vi det måske være for meget at forlange, at han skal passes af dem en hel weekend. Så ville det måske være bedre at I begyndte at bruge mere tid sammen, så han opbyggede et tættere forhold til dem og så kunne I tage af sted på overnatning senere.

Det er rigtigt at han ikke vil kunne forholde sig til tid og ikke vil kunne forklares "mor og far kommer på søndag" eller "du skal sove her to nætter, så kommer mor og far igen" og han vil naturligt derfor kunne savne jer og være svær at berolige. I skal derfor også være forberedt på, at han vil kunne reagerer med at afvise jer, når I kommer hjem igen. Det ser man nogle gange hos børn, som ikke forstår, hvor man har været og som derfor har følt sig forladt - han vil ikke lige give jer knus og kys, men løber måske sin vej eller putter sig ind til farmor...

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det vigtigste her er, at netop farmor eller de som passer ham, giver ham den ro, omsorg og nærhed, som han har behov for, fordi han naturligt savner jer - ligesom I, når I mødes igen, skal vise ham at I er der for ham og er præcis som I plejer at være:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.