Svar: Er jeg for pylret?

14. september 2013

Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære søde du

Tak for dit åbne og ærlige brev og hvor er det godt du skriver! :)

Nej - du er ikke for pylret og nej, det er ikke forkert at holde på, at din dreng ikke behøver blive passet af bedsteforældre eller andre. I princippet har han ikke brug for pasning, han har brug for sin mor og far - og at bedsteforældrene gerne vil passe ham, er naturligvis super dejligt og det er skønt at de tydeligvis er så glade for ham og gerne vil være en del af hans liv - men det er ikke hans behov at blive passet af dem, det er deres behov, for at lære ham bedre at kende.

Og hvis det er et meget stort ønske for dem, at de lærer ham at kende, så er det nødvendigt at de prioriterer ham i hverdagen. Når man bor i udlandet eller bor langt væk fra sine børnebørn, så vil forholdet mellem bedsteforældre og børnebørn naturligt ikke blive ligeså tæt, som når man bor meget tæt på hinanden. Tilliden mellem barnet og den voksne, kommer naturligt jo mere tid man bruger sammen og det at "løbe i favnen på bedsteforældrene" afhænger af, hvor meget I ses og hvor meget tid I generelt bruger sammen og på hinanden.

Jeg forestiller mig, at når I er sammen med bedsteforældrene, så er dette intensivt, netop fordi de bor længere væk. Det betyder at I måske er sammen i flere dage, og derved lærer jeres dreng naturligt sine bedsteforældre godt at kende - og de lærer ham at kende. Og stille og roligt bliver han tryg ved dem. Lige nu tager det lidt tid, fordi han stadig er en meget lille dreng, men i takt med at han bliver ældre, så vil han begynde at kunne huske dem, huske ting de har lavet sammen osv. og han vil kunne glæde sig til at de kommer på besøg. Og i takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt også kunne begynde selv at give udtryk for at han gerne vil være sammen med dem, at han synes det kunne være rigtig dejligt at komme i ...

Annonce

... zoologisk have med sine bedsteforældre og måske vil han på et tidspunkt gerne overnatte sammen med dem, komme på ferie hos dem - men det tager tid og der går nogle år og så kommer det hen af vejen.

Jo mere tid I kan bruge sammen nu jo bedre er det - bedsteforældrene kan se hvordan I forældre gør, og når og hvis de på et tidspunkt skal passe ham, så kan forsøge at gøre nogle af de samme ting, for genkendelighed giver tryghed. Når I sidder og spiser sammen, så kan bedsteforældrene godt hjælpe ham med maden, imens du sidder ved siden af og signalerer at det er okay - ligesom når han skal skiftes,have et bad eller ligende, så kan de naturligvis også få lov til at gøre disse ting, men du er der stadig, så din dreng er helt tryg.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at inddrage bedsteforældrene i de hverdagsting, der skal ske sammen med jeres dreng, så de føler, at de er en del af hans liv og også lærer ham at kende. Og samtidig skal du naturligvis holde fast i at du ikke ser behov for at han skal passes af dem i længere tid, for det er han for lille til.

En anden måde at inddrage dem på kan også være at spørge om de f.eks. vil med ud at handle til ham. Du kan måske sige til bedstemor "jeg skal ud at købe flyverdragt - vil du med ud og se hvad man kan få?". Det kan også være at lade dem være med, når han f.eks. skal hentes fra vuggestuen - du kan sige "jeg skal hente ham kl 15, jeg tænkte om du måske havde lyst til at komme lidt før, så du kunne køre med op og hente ham?". På den måde viser du bedsteforældrene, at de gerne må være en del af hans liv, og at du gerne vil være sammen med dem :)

Jeg vil anbefale dig min bog "De bedste bedsteforældre" - den er udsolgt fra forlaget men kan måske stadig findes i visse butikker - og ellers sælger jeg restlageret billigt på babymessen i København til oktober :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!