Svar: Familien vil gerne passe

4. november 2012

Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære M.

Tak for dit brev :)

Der er rigtig mange ting som spiller ind hos jer og sandsynligvis ligeså mange meninger om det hele, som der er voksne. Alle vil jo rigtig gerne have jeres dreng på besøg og synes det kunne være hyggeligt - og det kan det også, men det er vigtigt også at give ham ro, og her bliver vi nogle gange som voksne nødt til at sætte lidt grænser og skære igennem, ud fra det vi, som forældre, skønner er bedst.

Det er rigtig dejligt at jeres dreng giver udtryk for at han gerne vil besøge sine bedsteforældre. Og naturligvis skal de også ses. Det er dog ikke sikkert at han, med den alder han har, egentlig helt forstår, hvad det betyder at skulle overnatte hos dem og jeg er ikke sikker på at det er hans behov. I hvert fald er det vigtigt, at han har mulighed for at komme hjem igen, hvis han pludselig ikke synes det er sjovt at skulle være der alligevel ...

Bedsteforældrene bor en time væk og det gør naturligt tingene lidt sværere, end hvis de boede lige om hjørnet. Det er dog ikke længere, end at man godt kunne lave en aftale om at de f.eks. kom og hentede ham en eftermiddag efter børnehave, måske hentede ham lidt tidligere og herefter lavede noget sammen med ham, I kunne spise sammen om aftenen og han kunne så komme i seng til vanlig tid - bedsteforældrene kunne overnatte eller de kunne køre hjem efter aftensmaden.

Det ville være en god løsning, han ville kunne vise sine bedsteforældre børnehaven, de vil få et indblik i hans dagligdag. De ville kunne være sammen og bedsteforældrene vil også få et indtryk af, hvad dagligdag jeres dreng har og netop indtryk af, hvorfor faste spisetider, sovetider osv. er vigtigt. Og samtidig ville de kunne bruge tid sammen, ligesom jeres dreng stadig ville have en hverdag uden alt for mange ændringer og uden at han behøver komme "på ferie". Netop for at han ...

Annonce

... kan trække stikket ud og også slappe af :)

Med hensyn til moster og jeres drengs "du skal gå", så kan det, som du skriver, sagtens handle om at han kender hende godt og afprøver nogle grænser, ligesom han gør overfor dig. Men det handler højst sandsynligt også om at han naturligt undersøger, hvad det han gør, gør ved andre. Og hendes reaktion er interessant at udforske, for han mærker jo at hun bliver ked af det, han mærker at hun trækker sig - at det gør noget ved hende. Og det gør det endnu mere spændende at undersøge, så det kan faktisk forstærke problemet.

Ud over det I allerede gør, - nemlig at tale med ham om at man bliver ked af det, forklare ham, at sådan skal han ikke tale osv. så kan det også være en rigtig god idé at hun griber det helt modsat an. At hun i stedet for at trække sig f.eks. siger "hvad siger du din lille bølle", griber fat i ham med et smil "siger du jeg skal gå, - ved du hvad jeg gør ved bøllespirer som dig - dem kiiiilder jeg!" eller lignende og så holder ham og kilder ham og tumler med ham. Så den reaktion han får ikke er at hun trækker sig eller bliver såret, men derimod at hun viser ham, at hun rigtigt gerne vil ham og at han ikke får lov til at afvise hende :)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Og med hensyn til at lade bedsteforældre passe, så er det enormt vigtigt at du har tillid til at de kan finde ud af det. Hvis ikke du kan have tillid til dette, så skal de ikke passe ham. Det bør ikke være nødvendigt at lave dagsplaner eller manualer - du skal gå ud fra at de gør det godt, at de kan vurdere hvad jeres drengs behov er og at de vil gøre alt hvad de kan for at passe på ham - at de vil ham det bedste. Hvis ikke dette er tilfældet, så kan de ikke passe ham ...

Jeg vil anbefale dig min bog "De bedste (bedste) forældre" - det kunne være en julegave-idé til bedsteforældrene i år ... :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder