Svar: Flaskegivning - 0 mdr.

13. maj 2011

Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære kommende tvillingemor

Hvor er det dejligt at tiden nu nærmer sig - og rigtig dejlig årstid at få børnene på :)

Det er godt at du har fundet roen i at amning ikke er alt og at det vigtigste er at du og børnene har det godt. Man kan være en ligeså god mor selvom man ikke ammer! Så tag tingene som de kommer, hvis det lykkes at få børnene til at die og det tager fint fat, så får de den første råmælk som er god for dem - og lykkes det så ikke i længden at få amningen til at lykkes - så sker der ikke noget ved det. En ting af gangen, der er også forskel på om man har et eller to børn :)

Børn bør som udgangspunkt få flaske af deres mor eller deres far og ikke af andre. Det er ikke anderledes end hvis du ammede, så var der også kun dig til at give mad. Og faktisk er det den bedste forklaring du kan give andre. Der er ikke noget i vejen for at du siger til bedste forældrene, at de gerne må holde, nusse, kærtegne, prøve at skifte bleen osv. en gang imellem, men at det som udgangspunkt er jer, der gør disse ting og at flasken giver du eller far.

I det hele taget er det ...

Annonce

... vigtigt at I fire får lov til at være en lille familie og lære hinanden rigtig godt at kende. Og det lærer I kun ved at være sammen og gøre ting sammen. Det handler om præcist som du skriver, at knytte sig, føle sig tryg osv.

Du skal naturligvis anerkende at bedsteforældrene glæder sig og gerne vil tage del i de to små nye børn der kommer i familien. Og det er vigtigt at I siger til dem, at I er glade for deres interesse og glade for at de vil hjælp - men at de må tro på, at I nok skal sige til, når I har brug for deres hjælp. At I medtænker dem og ved at de er der og vil hjælpe jer, men at I siger til, når I er klar - for til at starte med, er det vigtigt at det er jer og kun jer, der er forældre.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Sådan er det, det er de nødt til at acceptere :)

Og så kunne du måske forære dem min bog "De bedste (bedste)forældre" som jeg har skrevet sammen med Sigrid Riise. Netop omkring, hvordan man får skabt dialog mellem generationer med udgangspunkt i at det jo er for børnenes skyld :)

Rigtig meget held og lykke med det hele - jeg glæder mig til at høre om de små :) Knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.