Svar: Stort dilemma med pasning hos bedsteforældre

6. april 2011

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Kristina

Det er et meget stort og svært dilemma I står i, ingen tvivl om det. På den ene side, har I bedsteforældrene, der jo rigtig gerne vil passe jeres datter, deres barnebarn, og som tydeligt er meget glade for hende og gør det bedste de kan - og på den anden side, har I jeres datter, hvor I tydeligt kan mærke forskel på om det er mormor eller farmor der passer ...

Det er ikke usædvanligt at børn hellere vil passes af den ene en den anden, det handler ofte om at vi jo opdrager og ser på børn forskelligt og børn derfor naturligt vælger det sted, hvor de føler størst tryghed og føler de bliver bedst set, mødt og hørt ... det betyder ikke at begge steder, begge sæt bedsteforældre ikke kan være søde og dejlige mennesker, men de har bare forskellig måde at tackle børn på og det kan jeres datter naturligt godt mærke.

Måske har mormor en særligt stor fordel her, fordi du og din mor ligner hinanden meget - måske har I samme stemmeføring, samme måde at gøre tingene på, måske bruger I lidt samme ord, når I taler, trøster, skifter ble, giver mad - simpelthen fordi I ligner hinanden og det beroliger jeres datter.

Måske er farmor den type, som også synes at hun skal 'opdrage' lidt på jeres datter, at det er vigtigt at hun ikke bare 'lader stå til' men også prøver at indføre lidt regler, prøver at gøre som I plejer osv. måske prøver hun lidt for meget, netop fordi hun godt kan mærke at I er usikre på at hun skal passe og det gør så, at lillepigen bliver påvirket af det. Det kan sagtens være små bitte ting, som spiller ind og som gør en stor forskel for jeres datter.

Hvoromalting er, så er hun stadig en meget lille pige og har i princippet slet ikke behov for at blive passet. Det er jeres behov, fordi I går på aftenskole - det er ikke hendes behov, ...

Annonce

... som du også selv nævner :) Og jeg synes I er nødt til at anerkende at jeres datter har brug for jer og ikke brug for at blive passet - hverken af mormor eller farmor.

Og så tænker jeg også, at det vil være en rigtig god idé, hvis I kunne være mere sammen med farmor og farfar, hvor det ikke er et spørgsmål om at de skal passe og I går - men hvor I er sammen alle sammen og at du her lader farmor deltage og gøre ting, naturligt sammen med din datter, men hvor du er ved siden af. Dette fordi det er vigtigt overfor jeres datter at signalere, at I er helt trygge ved farmor og det hun gør, at det er helt okay og at farmor har styr på det.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det betyder at farmor f.eks. godt kan give jeres datter mad og hjælpe hende lidt, når I sidder ved bordet (mor sidder så som støtte på den anden side), farmor kan godt sidde og læse historie for jeres datter i sofaen, imens I snakker, går rundt i køkkenet, farmor kan godt skifte jeres datter på puslebordet, imens I tuller lidt rundt, småsnakker lidt, finder rent tøj frem osv. Farmor kan være den der skubber barnevognen, når I går tur og I går ved siden af - altså så farmor bliver en naturlig del af det der foregår og hvor det bliver tydeligt at det har I det helt fint med.

Jeres datter spejler sig jo i jer og hvis hun mærker at I er trygge og rolige ved farmor vil hun naturligt også selv blive mere tryg og rolig ved det farmor gør. Jeres datter spejler sig dog også i farmor, så det er også vigtigt at farmor ikke trækker sig, fordi hun bliver ked af det, hvis hun føler sig afvist, men i stedet prøver at komme ind i kampen og vise at hun rigtigt gerne vil jeres lille pige. Hun kan kilde hende, lave lidt sjov med hende osv. i stedet for at trække sig.

Jeg håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine