Svar: Børn på ferie

13. juli 2010

Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Line

Det lyder bestemt som en bedre løsning at lade lillesøster være sammen med storebror og bedsteforældre i stedet for at sende hende i gæstedagpleje :)

Det er altid svært i ferieperiode at få det hele til at gå op i en højere enhed og du har naturligvis ret i at det som udgangspunkt slet ikke er jeres datters behov, at blive passet af nogen og sove andre steder end hjemme. Fordelen hos jer er dog at hun kender sine bedsteforældre rigtig godt og at hun også har sin storebror hos sig, så umiddelbart lyder det rigtig fint og helt okay at lade hende passe og også lade hende sove der - også selvom hun ikke er ældre end hun er. Hun vil jo ikke være overladt til fremmede, men vil være overladt til familie og trygge rammer - og selvom det stadig ikke er hendes behov, så kan det godt forsvares :)

Det er essentielt for børns udvikling at de har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder ...

Annonce

... dette for primære omsorgspersoner og barnet vil normalt have især to primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Men børn har også sekundære tilknytningspersoner, som de naturligt vil bruge, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er der. Barnet er tilknyttet disse på en anden måde end sine forældre, men har en tryg og god tilknytning der.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Da I og bedsteforældrene ses tit og jeres datter tydeligt virker glad for dem, så fungerer de som sekundære tilknytningspersoner. Sammen med dem, har hun sin storebror, som naturligt vil give hende en ekstra tryghed, fordi ham kender hun og ser hver dag. Hun vil spejle sig i ham og når hun oplever at han virker glad, tryg og rolig og virker til at have det godt og være okay med situationen, så vil det naturligt også smitte af på hende.

Så ro på, det lyder okay det du fortæller :) Der er tale om en enkelt overnatning og så pasning i dagtimerne i øvrigt - det lyder okay.

Rigtig meget held og lykke, - og god ferie til jer alle :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin