Svar: Alene hjemme med mormor

24. marts 2010

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Hønemor

Det lyder som om at det skal komme til at gå fint, når begge pigerne passes hjemme hos jer, stadig er sammen, har en almindelig hverdag og passes af mormor som kender dem godt og har passet dem flere gange :)

Jeres ældste datter er så gammel, at hun godt kan forholde sig til dage og til at tælle ned. Det vil hjælpe hende, hvis du kan lave et målebånd eller tegne en strimmel, hvor hun så hver dag sammen med mormor skal klippe en dag af og dermed billedligt kan se og tælle, hvornår I kommer hjem igen. Du kan samtidig skrive en lille hilsen til hende til hver dag, så hun på den måde lige hører at du tænker på hende og ikke har glemt hende.

Det vil også være udmærket at I laver en aftale om at du f.eks. ringer hjem hver aften kl. 19 for at sige godnat eller lignende - eller at du ringer hver morgen kl. 7 for at sige godmorgen. Dette naturligvis kun, hvis du er sikker på at det kan lade sig gøre - hvis du pludselig står og ikke kan ringe og du har lovet det, så er det ikke godt! Lov ikke noget du ikke kan holde! Men, modsat, hvis I kan lave aftaler om at du ringer hjem på en nogenlunde fast tid, så er det fint. Hvis du har på fornemmelsen at det er bedre at ringe og sige "godmorgen" end det er at ringe og sige "godnat" så skal du gøre det i stedet.

Lillesøster vil have det sværere fordi hun ikke kan forstå hvor I pludselig er henne og hun kan ikke forklares det. Hun vil savne jer og vil ...

Annonce

... ikke kunne forholde sig til at I pludselig er forsvundet. For hende gælder det derfor om at mormor prøver bare at være der for hende, gøre de ting som nu gør lillepigen glad, rolig, tryg og så nogle gange måske se lidt stort på faste regler og rutiner.

Lillesøster vil dog have stor glæde af at spejle sig i sin storesøster og når hun fornemmer at den ældste er tryg og glad for situationen, så er sandsynligheden for at den yngste også vil være det større.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det er fint nogle uger før I skal af sted at fortælle pigerne om det og at mormor kommer og passer dem. Det skal være sjovt og rart, det skal være noget dejligt. Du skal naturligvis anerkende hvis den ældste siger at hun kommer til at savne dig og fortælle at du også kommer til at savne hende osv. Hvis den ældste giver udtryk for at savnet måske bliver for stort for hende, så tal med hende om, hvad der kan hjælpe. Det kunne f.eks. være at sove med fars hovedpude om natten og din dyne, for "så er det lidt ligesom at I stadig er der" eller lignende.
Hvis hun bare tager det hele i stiv arm og synes det lyder okay, så gør det endelig ikke til noget problem.

At sige det et par uger før og er godt, fordi det også giver hende mulighed for lige at tænke over tingene og så måske komme og give udtryk for noget af det hun så går og overvejer og det er fint.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :) Og rigtig god tur til både dig og din mand.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far