Svar: Overnatning ude - 6 mdr.

7. januar 2010

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Hønemor

Som jeg læser dit brev, så kender dine børn og deres bedsteforældre hinanden rigtig godt. I ses tit og de føler sig trygge i hinandens selvskab. Netop trygheden skal jo gå begge veje, jeres børn - både storesøster og lillebror - skal være trygge og glade ved at blive passet, men bedsteforældrene skal også være trygge ved at klare opgaven, de skal signalere ro og overskud og ikke gå i panik, hvis børnene pludselig bliver kede af det og savner mor og far.

Det er et stort plus at der også er en storesøster, for lillebror vil uden tvivl spejle sig i hende og vil naturligt være mere rolig ved at hun er der :)

Du har naturligvis ret i at det ikke er hans behov at blive passet ude og at han ikke vil kunne forstå hvor I pludselig er henne. Det kan han slet ikke forholde sig til og han vil naturligt savne jer, især når han skal puttes om aftenen og situationen er helt anderledes end den plejer at være.

Det er en stor fordel at han får flaske, det gør det jo noget lettere for andre at passe ham og tildels ...

Annonce

... opfylde en del af hans ritualer inden putning. Men helt det samme som når mor putter bliver det jo aldrig.

Det betyder dog ikke at du ikke en enkelt gang må overlade pasning til bedsteforældrene. Det kan du roligt gøre. Som du selv skriver er I jo ikke langt væk, hvis det skulle gå helt galt, men mon ikke det går :) Det er også vigtigt nogle gange at prioritere hinanden som par og ikke kun være forældre. Det gavner jo også jeres dreng/børn på sigt at I forældre bruger tid på hinanden og prioriterer netop dette. Hvis ikke man værner om sit parforhold kan det jo også få store konsekvenser for børnene :)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I kan overveje om bedsteforældrene skal passe hjemme hos jer - så er omgivelserne, sengen osv. det samme og noget han kender og I vil være hjemme igen om morgenen, hvor han vågner og naturligt vil kigge efter dig. Det er en mulighed, det er dog ikke et must :)

Så jeg håber du vil nyde aftenen og natten sammen med din mand og at pasningen af bedsteforældrene vil forløbe helt uproblematisk. God fornøjelse til jer alle!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor