Svar: Reaktion efter pasning

27. juli 2009

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Julie

Det er helt normalt at din datter reagerer med gråd, afvisning, frustration - eller bare ulykkelighed ... Og du har tacklet det rigtig flot og helt rigtigt, det bedste du kan gøre er nemlig bare at være der for hende, sidde med hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed.

Frustrationen, fortvivlelsen handler ganske givet om at jeres datter ikke ved, hvor I har været. Hun er stadig så lille at hun ikke kan forklares hvad der sker. Det handler således ikke om at hun ikke har haft det godt sammen med mormor, de to har hygget sig og hun har nydt det - men hun har ikke kunne finde ud af, hvor I var og ikke vidst hvornår I kom igen.

De fleste børn er omkring 16 måneder før de begynder at forstå at man stadig er der et eller andet sted, selvom man er ude af syne. Indtil de når de alder, så forstår de simpelthen ikke at man kan være på den anden side af væggen - det er også derfor nogle børn reagerer voldsomt, når man vil putte dem om aftenen og ...

Annonce

... går ud af værelset ... Barnet føler sig simpelthen forladt, når man går.

Og et eller andet sted kan man jo godt forstå det. Det er svært at blive afleveret hos en anden og ikke vide, hvor længe man skal være der eller hvad der skal ske. Man er bare der og ved så ikke mere, hvor er mor og far, hvornår kommer de igen osv.? Det må nogle gange være rigtig svært ikke at kunne forholde sig til tid og sted og derfor er det naturligt at der kommer en reaktion.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Så rigtig godt at du prioriterede bare at være der for hende og sidde med hende, så hun kunne mærke at "mor var der, mor var ikke forsvundet ...".

Når hun skal passes næste gang, så giv hende et lille fotoalbum med hvori der er små billeder af jer og af hende. Så kan den der passer hende (også pædagogerne i vuggestuen) kigger lidt på billederne med hende, bekræfte og betrygge at I kommer igen, I har ikke forladt hende, I er der stadig og I ses igen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.