Svar: Sove ude til fest eller passes af bedsteforældre

15. marts 2009

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Der er flere overvejelser at gøre sig i forhold til dit brev.

For det første er der naturligvis hensynet til din datter. Man kan sige at hun er 6 måneder nu, så hun kan få både skemad, mad i hånden at sutte på og drikke vand eller mælk af kop. Det er således muligt for andre at passe hende, også selvom hun ikke tager flaske.

Det vil naturligvis være en ny og anderledes situation for jer alle og I skal naturligvis alle være trygge ved det. Jeg er ikke sikker på at det er nogen nødvendighed eller at det bliver en succes, hvis dine forældre skal prøve at putte hende inden. Det lyder mest som om at det er for din egen skyld, at du er mere tryg, hvis du har oplevet at de kan ... Men det giver jo ikke garanti for at de så kan, den aften hvor det er nødvendigt og modsat, selvom det ikke lykkes den aften hvor de skal forsøge, så kan det jo godt lykkes den aften, hvor de passer hende og I er væk ...

Som jeg forstår din beskrivelse, så bor du og dine forældre tæt på hinanden og der hvor I skal til fest, skal I køre 2 timer hver vej.

Hvis din datter og dine forældre ser hinanden tit og de føler sig trygge ved hinanden, så vil de fint kunne passe hende. Det handler om tryghed og ro. Din mor og far skal føle sig sikre på at det her nok skal gå, også selvom mormor ikke kan amme og det er tydeligt at jeres datter savner dette, græder osv. så skal mormor/morfar kunne bevare roen, betrygge hende og få det til at glide alligevel. Jeres datter skal på samme måde kende sine bedsteforældre, ikke føle de er fuldstændig fremmede og du skal have fornemmelsen af at hun vil lade sig trøste af dem, hvis det er nødvendigt.

Det er en god beslutning at I vil sørge for at være hos din datter, når I kommer hjem igen, så hun kan blive ammet tidlig morgen og dagen kan starte mere eller mindre som den plejer. Især fordi det er første gang at hun ...

Annonce

... skal passes og hun trods alt ikke er ældre end hun er:o)

Når alt dette er sagt, så synes jeg også det er vigtigt at tage hensyn til sølvbryllupsparret. Er jeres datter inviteret med og hvordan forestiller du dig at det skal foregå? Når man er 6 måneder gammel, så sover man jo ikke hele tiden, men vil være aktiv og vil kræve underholdning og kontakt. Ja, hun kan godt sove i sin barnevogn i et tilstødende lokale eller udenfor, men når hun er vågen, vil hun jo have behov for at blive taget sig af. Hun vil kunne sidde med ved bordet kortvarigt, men du vil ofte skulle gå til og fra, hun vil have behov for at ligge på gulvet, lege og tumle omkring som hun plejer.

Det betyder at du ikke vil være tilstede ved den fest, som du vil være, hvis din datter ikke er med og jeg synes derfor også du skal overveje hensynet til værtsparret - deres fest ...

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Da festen skal holdes langt væk hjemmefra, så kunne man overveje en helt tredie mulighed, nemlig at I blev på stedet og fik jeres datter passet der, hvis det er muligt, eller i nærheden. Måske kan man leje værelser hvor festen skal holdes eller tæt på og her kunne jeres datter så være sammen med mormor/morfar. Du kunne amme hende, når hun skulle sove og vende tilbage til festen og de kunne underholde hende, lege med hende osv. når hun havde behov for det. Det bliver naturligvis en dyr løsning, men det kan være en løsning.

Set udefra, så er min umiddelbare bedste løsning at I lader mormor og morfar passe og tror på at de magter opgaven og at det nok skal gå. At I forældre tager til fest, deltager på lige fod med de andre gæster og giver jer den glæde at 'være uden barn' for en aften.

Jeres datter kan blive passet hos mormor og morfar eller hjemme hos jer, hvor hun så er i vante omgivelser, som I alle nu synes det er bedst.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!