Svar: Pasning - 11 mdr.
4. september 2017
Alder:
11 mdr.
Kære Lihams mor
Tak for dit brev og ærlige tanker omkring pasning :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller, at jeres dreng er blevet passet 3 gange af mormor, og at det er gået rigtig fint. Du fortæller også, at han er meget glad for sin mormor og tryg ved hende, og det lyder som om, at I ses jævnligt, og at mormor er en naturlig del af Lihams opvækst. Derfor kan mormor godt passe Liham en enkelt overnatning, hvis du og din mand har brug for lidt tid alene.
Det vil være rigtig godt, hvis mormor kan forsøge at følge de rutiner, som I normalt har, så hverdagen ligner sig selv så meget som muligt. Og hvis I f.eks. plejer at sove med jeres dreng i dobbeltsengen, så vil det være godt, hvis mormor også kan putte sig med ham, så han ikke pludselig skal ligge alene.... Jo mere genkendelighed, jo tryggere vil han være.
Børn skal som udgangspunkt ikke på ferie væk hjemmefra, før de er så gamle, at de selv kan sige, at de gerne vil... og det betyder, at nogle børn ikke er klar før de går i børnehave. Det betyder dog ikke, at de ikke godt kan blive passet før - og i Danmark vil de fleste børn også starte i dagpleje eller vuggestue, når de er ca. 1 år gamle - men de passes som udgangspunkt i dagtimerne, og der er tale om timer og ikke overnatning...
Det er rigtig dejligt, at I har en mormor, som kan passe ham, hvis I skal i byen en aften, og det er som sagt helt okay. Det er som udgangspunkt bedst at lade ham passe af en, som I kender godt, og som kender jeres dreng godt - det vil sige, at jo mere I ses i hverdagen, jo mere I er sammen, spiser sammen, besøger hinanden osv. jo tryggere vil det være at blive passet af f.eks. mormor.
Jeg går ikke ud fra, at du ammer? Hvis han plejer at blive ammet, så vil det naturligt være svært for mormor at passe ham, trøste ham, putte ham - og så vil det være rigtig godt, hvis I kan vente med at lade mormor passe til du er stoppet med at amme. Alternativet til brystet kan naturligvis være en flaske eller mme af kop, hvis han vil acceptere dette:) Hvis han er afhængig af bryst for at kunne sove om aftenen, så kan det være bedre, at I tager væk en dag og lader mormor passe jeres dreng i dagtimerne og at I så når tilbage til om aftenen, så I er der, når han skal sove... I løbet af dagen er han normalt i vuggestue og er derfor vant til at blive puttet uden bryst.
Du spørger om børn kan tage skade af at blive passet tit og det afhænger helt af hvor tit der er tale om og hvem der passer barnet. Det er sådan, at for at børn kan udvikle sig i sund og god retning, så skal de have tilsknytning til vigtige voksne, og her skelner man mellem primære tilknytningspersoner og sekundære tilknytningspersoner, også kaldet omsorgspersoner.
De primære er ofte mor og far. Det er mor og far, som tager sig af barnet helt fra det er lille, de fungerer som barnets sikre base, altså dem, som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår utrygge situationer.
De sekundære tilknytningspersoner er de personer, som barnet bruger, når de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det vil ofte være bedsteforældre, en dagplejer, pædagog i vuggestuen, en au-pair eller lignende. Og når børn skal passes, så er det vigtigt, at de har en god omsorgsperson hos sig, som de kan knytte sig til. De vil ofte have et andet forhold til denne person, de vil være tilknyttet personen, men relationen vil være lidt anderledes, end den er til mor og far.
Nogle gange, så kan det der normalt er en sekundær tilknytningsperson godt kunne være så tæt på barnet, at det bliver til en primær tilknytningsperson. Det kan f.eks. være mormor, hvis I ses meget tit og generelt bruger meget tid sammen. Og det vil naturligt gøre det lettere for jeres dreng så at blive passet af mormor, og I forældre kan være mere væk fordi mormor så tager over...
Der vil også kunne være et kærlighedsbånd mellem mormor og Liham, et bånd som naturligt er anerledes end det bånd og den tilknytning, som han har til pædagogerne i vuggestuen, og det vil naturligt også spille ind... Måske ligner du og din mor hinanden, gør tingene lidt på samme måde, bruger måske samme ord, når I småsnakker med ham, trøster ham, leger med ham osv. Og det vil i sig selv gøre en forskel for Liham... Hvor personalet i vuggestuen skal han først lære at kende og han skal forholde sig til flere voksne, mange børn, nye rutiner og en helt ny verden, og det tager naturligt tid. Derfor er der forskel på hvordan det går, når han er i vuggestue og når han er hos mormor.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
- Og der er ikke noget galt i at være en "hønemor" - det betyder bare, at du vil din dreng det allerbedste :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske