Svar: Pasning - 3 mdr.

22. januar 2017

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Hvor lyder det dejligt med en bryllupsfest, det er en ganske særlig dag, og naturligvis skal I tage til festen :) Det er rigtig dejligt, at mormor og morfar står parat til at ville passe, og det er her et stort plus, at jeres dreng får flaske, det gør trods alt det hele lidt lettere :)

Det lyder som en rigtig fin løsning, hvis I kan tage ham med til noget af festen, og dine forældre så passer ham resten af tiden. Du bør dog ikke lade ham gå fra arm til arm, når alle gæster gerne vil hilse på ham og holde ham osv. Det er bedst, hvis han er i din eller fars favn, som han kender. Og så kan dine forældre tage over senere, når det f.eks. passer med at han skal puttes til en lur... Det vil være fint, at de så tager af sted med ham og så er der for ham, når han vågner op. Og imens kan I så feste videre :)

Normalt vil man sige, at så lille et barn ikke skal passes i længere tid end der går imellem to måltider, fordi barnet skal have sit mælkebehov stillet af mor.. Og selvom man giver flaske, så er det faktisk en meget god regel. Så svaret på, hvor længe han normalt kan blive passet vil være 3-4 timer... MEN, netop når der er tale om en bryllupsfest, så er det jo en undtagelse og ikke noget der foregår flere gange om ugen. Og der sker ikke noget ved at dine forældre passer ham i noget længere tid i sådan en situation. De kender hinanden godt og det lyder som om, at dine forældre elsker deres lille guldklump, så det skal nok komme til at gå fint :)

Du spørger, om der er en tommelfingerregel omkring pasning - og ja, nogen siger f.eks. børn under 1 år - 0 dage. 1 år = 1 dag, 2 år = 2 dage, 3 år = 3 dage osv. Men jeg ...

Annonce

... er ikke helt enig med denne "regel", der kan være noget rigtigt i det, men så klokkeklart er det ikke.

Man skal prøve at skelne imellem, hvad der er pasning, og hvad der er ferie. Når børn bliver passet, så er der ofte tale om timer. Det er altså en afgrænset periode. Når der er tale om, at barnet skal overnatte og dermed tale om dage, så bliver det snarere til ferie. Og som udgangspunkt skal børn ikke på ferie, før de er så gamle, at de selv kan give udtryk for, at det vil de gerne.

Derudover skal man naturligvis også altid se på, hvordan barnets hverdag og liv i øvrigt er skruet sammen. Er barnet hjemme, er det i dagpleje, vuggestue, børnehave, skifter barnet hjem, fordi forældrene ikke bor sammen, hvor tit er der tale om, at barnet skal passes eller være væk fra sine forældre, sine primære omsorgspersoner... Man er nødt til at se lidt på helheden, når man skal vurdere, hvad der vil være okay for barnet, og den situation man står i...

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jo mere jeres dreng og I kan være sammen med dine forældre op til brylluppet, jo bedre vil det være. Det vil være rigtig godt, hvis din mor kan forsøge at gøre nogle af de samme ting, som du gør. Pusle ham som du plejer at gøre, give ham flasken på samme måde, putte ham på samme måde, tænde for samme uro osv. Så rutinerne ligner det, som han er vant til. Det vil også være rigtig fint, at mormor eller morfar prøver at skifte ham, imens du står ved siden af. På den måde kan han spejle sig i dig og fornemme, at du er helt tryg ved det, og det vil naturligt også gøre ham mere tryg :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det hele - og rigtig god bryllupsfest :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)