Svar: Svigermor - Hvornår er baby klar til overnatning?
8. april 2016
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker.
Det er naturligvis rigtig dejligt, at din svigermor interesserer sig for jeres lille dreng og giver udtryk for, at hun rigtig gerne vil ham - men - hun har absolut ingen ret til at bestemme, hvornår han skal sove hos hende, og det er fuldstændig hen i vejret, at hun ligefrem truer jer - at sige "jeg trækker mig som farmor" og "jeg kan ikke få noget forhold til ham, hvis han ikke må overnatte hos mig" - det er en trussel, og man skal ALDRIG true sine børn, hverken de små børn eller de voksne børn!
Det lyder som om, at du og din kæreste er ret enige omkring jeres dreng og godt kan fornemme, hvad der er bedst for ham. I ønsker ikke, at han skal overnatte hos farmor. I tilbyder, at hun kan komme, være sammen med ham i dagtimerne, I har også besøgt hende til jul, og I forsøger at skabe mulighed for, at I kan være sammen, og de to kan lære hinanden at kende og derfor knytte bånd. Det er din kærestes mor, som presser på og det lyder faktisk som om, at han godt kan sige fra - i hvert fald fortæller du, at de har været uvenner i 1.5 måneds tid... når han ikke siger fra, når I er sammen, lyder det som om, at han der prioriterer at I skal hygge jer og stemningen skal være nogenlunde - men det er dig, han holder med. Og det er godt :)
Jeg synes, det er meget lusket af farmor, at hun udnytter sin søns fødselsdag som en mulighed for at passe jeres dreng. Jeg synes, det er helt utilstedeligt, at hun tydeligvis bagtaler jer/dig overfor den øvrige familie og tilmed sender sms´er til din kæreste, hvor hun kritiserer dig. Personligt var jeg blevet meget meget vred!
Det er naturligvis dejligt, hvis jeres dreng kan vokse op med kontakt til sin farmor. Det er rart at kende sine rødder, kende sin historie - og at have bedsteforældre der elsker en og forguder en er guld værd! Men man kan også sagtens leve godt uden sin bedsteforældre og med mere eller mindre tæt kontakt. Det lyder ikke som om, at samarbejdet mellem farmor og jer er eller bliver særlig frugtbart. Og hvis hun allerede nu melder ud, at hun vil trække sig - så er jeg lige ved at sige, at det må hun så gøre. Det er hendes valg - og det er hende, det går ud over. Jeres dreng er bedre tjent med ikke at have tæt kontakt til farmor end have kontakt til en farmor, der tydeligvis kritiserer hans mor og ikke respekterer hans forældre... Han mangler ikke kærlighed og nærhed, han mangler ikke nogen, der kan se ham, anerkende ham osv. Det gør hans mor og far:)
Børn skal som udgangspunkt ikke på ferie væk hjemmefra, før de er så gamle, at de selv kan sige, at de gerne vil... og det betyder, at nogle børn ikke er klar før de går i børnehave. Det betyder dog ikke, at de ikke godt kan blive passet før - og i Danmark vil de fleste børn også starte i dagpleje eller vuggestue, når de er ca. 1 år gamle - men de passes som udgangspunkt i dagtimerne, og der er tale om timer og ikke overnatning.
Hvis I skal i byen en aften, så er det naturligvis dejligt, hvis der er bedsteforældre, som vil passe - og det vil være bedst, hvis de kan passe jeres dreng hjemme hos jer. Så han er i vante og kendte rammer, bliver puttet i sin egen seng - og I så er der om morgenen, når han vågner, så dagen starter trygt og genkendeligt igen.
Det vil også fungere allerbedst, hvis den der passer og jeres søn kender hinanden, ses jævnligt, at I spiser sammen, besøger hinanden osv. Jo mere I er sammen, jo mere vil jeres dreng spejle sig i jer, aflæse hvordan I reagerer, hvordan I har det sammen - og hvis han fornemmer, at I er trygge ved f.eks. farmor, ja så vil han stille og roligt naturligt også blive tryg ved hende.
Dernæst er det vigtigt, at I har tillid til den, der skal passe. Og det er naturligt meget svært at skabe tillid til en person, der håner jer, kalder dig hysterisk, kritiserer måden I gør tingene på - fordi I gør det anderledes end hun... Meget har ændret sig siden farmor fik børn, og måske kan din kæreste huske tilbage på episoder, som han helst ville være foruden - og han vil give jeres dreng noget andet. Farmor har haft sin chance, og hun kan ikke tillade sig at blande sig på den måde hun gør. Hvis I beder hende om gode råd, kan hun dele sine råd og tanker med jer - men det er jeres søn og jer som bestemmer!
Jeg vil anbefale jer min bog "De bedste (bedste) forældre" - som også kan gives som gave til farmor - uden at hun vil føle sig "trådt på". Det er en bog, som jeg har skrevet sammen med Sigrid Riise og som handler om, hvordan man kan bygge bro mellem de tre generationer - farmor, jer og lille Elias.
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke! Og stort knus med på vejen - lyt til dig selv, dit hjerte og din mavefornemmelse:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske