Svar: Svært ved at min datter skal overnatte ude
17. februar 2016
Alder:
8 mdr.
Kære førstegangs mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse og dine ærlige tanker :)
Først - det er meget vigtigt, at du ikke har dårlig samvittighed over, at din datter endnu ikke er passet af andre og endnu ikke har sovet andre steder end derhjemme. Det er bestemt ikke hendes behov!
Man kan ikke hærde små børn, ved at sende dem i favnen på andre. Din datter skal være hos dig, du er hendes trygge base, og når hun sidder hos dig, så kan hun trygt studere verden, se på bedsteforældre og andre - og hele tiden tjekke op på, hvordan du reagerer. Hun vil spejle sig i dig, og hvis du virker tryg og rolig, så er hun naturligt også tryg og rolig. Hun har derfor ikke brug for at være sammen med dem alene, hun har brug for at være sammen med dem - sammen med dig.
Hun er også så lille, at hun ikke ved, hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun kan blive oprigtigt ked af det, hvis du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig naturligt forladt og alene - hun har ikke forståelse for, at du er lige på den anden side af væggen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid. Hun forstår ikke, om du er væk i 3 minutter eller i 3 timer - for hende, er du bare forsvundet, og hun er for lille til at kunne forstå en forklaring. Hun kan ikke trøstes og beroliges med et "mor kommer igen", for det forstår hun ikke.
Det betyder ikke, at du ikke kan lade hende passe nogle timer. Men hvis du lader hende passe, er det vigtigt at hun kender dem der passer hende - og det er rigtig fint, at du derfor vælger at lade hende passe af mormor og morfar. Det er også vigtigt, at du selv er tryg ved at overlade hende til dem. Men det er ikke nødvendigvis en god idé, at du lader dem passe hende første gang hos dem - det afhænger af, hvor meget I har været hjemme hos mormor og morfar og hvor godt hun kender deres hjem og dem...
Alternativet kunnen være, at de passede hende hjemme hos jer. Så ville hun have sine faste ting omkring sig. Puslebordet, spisebordet, at sidde i den høje stol, blive puttet i sengen som hun kender osv. alt omkring hende ville være kendt og dermed mere trygt, når mor ikke er der. Og samtidig ville du jo så komme hjem i løbet af natten og vil derfor være der om morgenen, når hun vågner.
Skal din kæreste også med til fødselsdag eller skal han også i byen den dag? Ellers kan din kæreste jo passe hende - hun er naturligt mest tryg ved sin far, så hvis han er hjemme vil det være oplagt at han passer. Hvis han ikke er hjemme, så kan mormor og morfar naturligt passe, men igen måske stadig i jeres hjem. Hvis du ikke kommer hjem om natten, men overnatter i forbindelse med fødselsdagen, så vil din kæreste måske komme hjem, så hendes far er der, når hun vågner.. bare en tanke :)
Håber I får en god fest! Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske