Svar: Overnatning uden far og mor
23. marts 2015
Alder:
3 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det korte svar på dit spørgsmål er: "Når jer dreng selv beder om det." I princippet skal han ikke sove ude, eller være på ferie hos andre, bedsteforældre eller lignende, før han selv giver udtryk for, at han har lyst til det. Men når det så er sagt, så kan I naturligvis sagtens lade ham passe, før han selv giver udtryk for at ville dette :)
I mange familier kommer det helt af sig selv, fordi mor og far skal i byen, er inviteret til fest uden børn, og hvor det derfor vil være naturligt at f.eks. bedsteforældre passer den aften/nat. Du fortæller at I normalt ikke går særlig meget ud, men nyder at være hjemme, hygge jer som familie - og det er naturligvis helt okay. Men du skriver også, at det mest er dig, som ikke rigtig har lyst… Det lyder derfor mellem linjerne som om, at far er begyndt at efterspørge lidt alenetid sammen med dig, og det kunne derfor lyde som om, at du måske skal prioritere dette…
Jeres dreng er 3 år gammel, og han kan sagtens blive passet af sine bedsteforældre en aften/nat. Det kan nogle gange være en fordel, at bedsteforældrene kommer og er hos jer, så han passes i jeres hjem, sover i egen seng osv. Og når han så vågner om morgenen, så er I hjemme igen. Det vil være tryghedsgivende for mange børn (og forældre) at gøre det på denne måde i begyndelsen.
Bedsteforældrene må dog også gerne passe ham hos sig, så han overnatter der. Du skriver, at de er meget tætte, og det er super godt - og vigtigt! Her skal I og de naturligvis være forberedt på, at han stadig godt kan blive rigtigt ked af det om aftenen og gerne ville hjem. Hvordan man i den situation skal reagere afhænger helt af situationen. Nogle gange vil det være bedst at køre ham hjem til jer eller ringe efter jer - men bor I meget langt fra hinanden, bliver dette naturligvis sværere, og her vil det så være nødvendigt, at bedsteforældrene kan rumme hans savn, gråd og frustrationer, indtil I så ses igen næste dag… Og hvis man fornemmer at kunne havne i denne situation, så skal man måske overveje, at de netop passer hos jer til at starte med, indtil det er forsøgt et par gange, og alle er trygge ved situationen:)
Det kan være en god idé at læse bøger om at sove hos hinanden. Der findes billedebøger om emnet, som du evt. kan låne på biblioteket. Jeg har fundet et par titler, som du kan kikke nærmere på: "Marie sover hos Henrik" - om Marie, der skal sove hos bedsteforældrenes ven Henrik, fordi de skal i byen. "Må jeg sove hos dig?" - en fotografisk billedbog om Anna, der skal sove hos sin ven Thor. "Sove sammen" - om Anders, der skal sove hos sin allerbedste ven Frederik, men som får hjemve om aftenen. "Plet sover hos Sten" - om hundehvalpen Plet, der skal sove hos sin ven aben Sten, men så glemmer Plet sin sovebamse derhjemme…
Nogle gange kan det også være en god idé at lade to børn sove sammen - hvis jeres dreng f.eks. har en rigtig god legekammerat eller I har en fætter eller kusine i familien, hvor de to plejer at hygge sig rigtig meget - måske en, som er lidt ældre og derfor har prøvet at sove ude før - så kan det være en god idé at lade dem sove sammen. Evt. først hjemme hos jer, eller sammen hos bedsteforældre og derefter kan jeres dreng så prøve at sove hos bedsteforældrene alene eller sove hjemme hos en kammerat.
Det er helt okay at tage det i små trin, og som du skriver "skubbe ham blidt". Der er ingen idé i at tvinge ham til at sove ude, hvis han ikke viser sig parat. At presse ham, hvis han ikke har lyst og bliver ked af det, kommer der ikke noget godt ud af:)
Det var lidt forskellige tanker i forhold til at børn ofte på et tidspunkt skal kunne sove ude, overnatte hos andre. Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske