Svar: Pasning - 5 mdr.

10. marts 2015

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære forvirrede mor

Tak for dit brev :)

Det er dejligt, at I har så tæt et forhold til mormor, og at hun passer jeres dreng hver tirsdag. Det lyder som om, at hun umiddelbart passer ham i flere timer, og de er begge vant til, at mormor giver flaske, og putter ham i løbet af dagen. De kender derfor hinanden godt, og derfor kan mormor også godt passe ham, når I skal i byen næste lørdag.

Når det er sagt, så er det dog vigtigt at du er opmærksom på, at det jo ikke er jeres drengs behov at blive passet med den alder han har - han har aller mest brug for sin mor og far:) At I gerne vil i byen og kan have brug for dette - det forstår jeg godt, men du skal være bevidst om, at det er et voksent behov, det er ikke hans behov. Når du vælger at lade ham passe og lade en anden tage over, så er det dog rigtig vigtigt, at det her er mormor, fordi hun lyder til at være en fast del af hans liv og hverdag, og det er rigtig godt.

Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, det er vigtigt for barnets udvikling. Barnet vil fra fødslen knytte sig særligt til en person, som vil være den der fungerer som barnets sikre base, altså den ...

Annonce

... som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person som barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede.

Hvis man er meget sammen med bedsteforældrene og f.eks. mormor deltager meget i barnets pleje og i barnets hverdag, så kan mormor også være en primær omsorgsperson, og det vil være naturligt, at det netop så er hende, der træder ind, når mor og far ikke kan være der.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Og så med hensyn til søvnen - det vigtigste for at han kan sove godt er, at han er tryg. Han skal være tryg ved at blive puttet og tryg ved den, som putter ham. Hvis han er helt tryg ved mormor, så kan hun altså sagtens putte ham, når I ikke er hjemme, og han vil derefter sove som han plejer:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.