Svar: Pasning - 5 mdr.
10. marts 2015
Alder:
5 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt, at I har så tæt et forhold til mormor, og at hun passer jeres dreng hver tirsdag. Det lyder som om, at hun umiddelbart passer ham i flere timer, og de er begge vant til, at mormor giver flaske, og putter ham i løbet af dagen. De kender derfor hinanden godt, og derfor kan mormor også godt passe ham, når I skal i byen næste lørdag.
Når det er sagt, så er det dog vigtigt at du er opmærksom på, at det jo ikke er jeres drengs behov at blive passet med den alder han har - han har aller mest brug for sin mor og far:) At I gerne vil i byen og kan have brug for dette - det forstår jeg godt, men du skal være bevidst om, at det er et voksent behov, det er ikke hans behov. Når du vælger at lade ham passe og lade en anden tage over, så er det dog rigtig vigtigt, at det her er mormor, fordi hun lyder til at være en fast del af hans liv og hverdag, og det er rigtig godt.
Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, det er vigtigt for barnets udvikling. Barnet vil fra fødslen knytte sig særligt til en person, som vil være den der fungerer som barnets sikre base, altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person som barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede.
Hvis man er meget sammen med bedsteforældrene og f.eks. mormor deltager meget i barnets pleje og i barnets hverdag, så kan mormor også være en primær omsorgsperson, og det vil være naturligt, at det netop så er hende, der træder ind, når mor og far ikke kan være der.
Og så med hensyn til søvnen - det vigtigste for at han kan sove godt er, at han er tryg. Han skal være tryg ved at blive puttet og tryg ved den, som putter ham. Hvis han er helt tryg ved mormor, så kan hun altså sagtens putte ham, når I ikke er hjemme, og han vil derefter sove som han plejer:)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske