Svar: Væk fra baby
23. juni 2014
Alder:
14 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev :)
Det lyder helt okay at lade jeres datter passe både torsdag og lørdag. Det er en fin plan, at hun bliver passet og I så er hjemme igen, når hun vågner næste dag - det vil være dejligt for hende, at vågne og se jer. Det er på samme måde rigtig godt, at I er sammen om fredagen, så lillepigen kan få sit "mor- og fardepot" fyldt lidt op, og har lidt at tære af, når I så er adskilt igen om lørdagen:)
Jeres datter og hendes bedstemødre lyder til at kende hinanden godt. De har passet hende før og alle er trygge ved arrangementet. Det er rigtig fint.
Det er sådan at børn har forskellige tilknytningspersoner eller omsorgspersoner. De primære og de sekundære. De primære vil ofte være mor og far, det er jer som er primært omkring jeres datter. I er hendes trygge base, dem hun altid kan stole på vil være der for hende, vil hjælpe hende. De sekundære vil være f.eks. bedsteforældre, en pædagog eller en dagplejer eller lignende.
De sekundære omsorgspersoner er vigtige, fordi det netop er dem jeres datter kan bruge når mor og far ikke er der. Hendes tilknytning, hendes bånd til dem vil naturligt være lidt anderledes end det er til jer - men hun vil være helt tryg ved dem og vil naturligt kunne finde trøst og hjælp hos dem, når I ikke er til stede. Da jeres datter kender både mormor og farmor godt og de er vant til at være sammen, så vil hun naturligt være helt tryg ved og okay med at de passer hende, tager sig af hende og hjælper hende de to dage, hvor mor og far ikke er der:)
Jeg håber ovenstående giver lidt ro og håber, at I får et par dejlige dage alle sammen, både I, jeres datter og bedstemødre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske