Svar: Bliver han for forvent?
8. maj 2014
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære søde du
Tak for dit brev :)
Ja det er virkelig dejligt, at have en familie, der elsker Victor og vil gøre alt for ham - og skader ham, nej det gør det sandsynligvis ikke. MEN, du har naturligvis ret i at "alt med måde" og vi kan naturligvis godt blive enige om, at "julesokken hører julen til" og ikke behøver hænge der hele året…;)
Der er to ting I din historie, som jeg synes er vigtigt:
1. Det ene er, at familien, især bedstemødrene rigtig gerne vil være en del af Victors liv. De vil gerne glæde ham, de vil også gerne glæde dig og de nyder at være sammen med jer, og herunder nyder at give Victor gaver.
2. Det andet er, at du naturligvis skal mærke efter, hvad du synes er okay og hvor du føler at dine grænser bliver overskredet. Du er jo Victors mor og sammen med Victors far er det jer som bestemmer, hvordan han opdrages, hvad regler der skal gælde osv.
Jeg synes det er rigtig dejligt og meget vigtigt at anerkende, at bedstemødrene gerne vil være en del af Victors liv. Det skal du sætte pris på og også fortælle dem, at du er rigtig glad for. Det vil her være en rigtig god idé at du medtænker, hvordan de kan være det, så I alle trives med det. Hvis farmor rigtig gerne vil købe ting til Victor, så kan du jo tilbyde, at I sammen tager ud og handler noget til ham. F.eks. "Victor mangler en ny sommerjakke og et par sandaler - har du lyst til at tage med ud og kikke efter det?". På den måde føler farmor naturligt, at du gerne vil hende, du kan drøfte jakker, mønstre, kvaliteter, priser osv. med hende og hun får samtidig mulighed for at tilbyde at betale for jakken - hvis hun gerne vil give ham noget og har de økonomiske midler til at kunne gøre dette. Det lyder sådan:)
En anden idé kunne være at spørge "har I ikke lyst til at tage med i zoologisk have en dag?" og på den måde opfordre til at lave noget sammen, hvor I tilbringer tid sammen og har nogle fælles oplevelser.
I forhold til at sige fra, så er det rigtig vigtigt, at du tager en snak med din mand om, hvordan I har det og hvad I vil være med til, hvor jeres grænser går. Hvis der skal siges fra overfor farfar og farmor, så vil det være rigtig godt at far er med på banen, fordi han jo er deres søn - hvor det måske kan være lettere for dig at sige fra overfor mormor og morfar, hvis det er nødvendigt:) Der kan naturligt komme flere situationer fremover, hvor du synes bedsteforældrene overskrider dine/jeres grænser. I nogle situationer vil du skulle sige fra verbalt, andre situationer kan du måske planlægge dig lidt ud af:)
I forhold til julesokken, så sker der ikke noget ved at den hænger der, hvis det er det eneste, og det så er den "leg" mormor og Victor har sammen. Men hvis du synes at der er flere ting, hvor der kan være en vis læring for Victor, så må du naturligvis gerne gøre opmærksom på det. Der er ikke noget i vejen for at du f.eks. siger, at du synes det er vigtigt at han lærer at visse ting hører julen til og at netop julesokken er noget han måske fremover kan glæde sig til er i december. Netop når han er decemberbarn, så kan det være ekstra dejligt, at der bliver gjort lidt ekstra ud af både jul og fødselsdag:) Og at det er helt naturligt og god læring, at han netop lærer at julesokken kommer igen til jul, så der er noget at glæde sig til og se frem til. Hvis mormor synes det er fantastisk med en julesok hele året, så er det naturligvis hendes beslutning, det er hendes hjem - men du har fået sagt, hvad du synes og det er bedre end at du går og bliver irriteret, ked af det, frustreret...
Med hensyn til at planlægge, så mener jeg f.eks. i forhold til ting I nævner, som Victor måske kunne bruge. Hvis der er legetøj eller andet, som du rigtig gerne vil give ham selv, så lad være at fortælle om dette ønske. Prøv i stedet at tænke igennem, hvilke ting farmor og farfar kan give ham - hvad der passer med det beløb, som de måske plejer at give gave for og foreslå om ikke det var noget for dem at købe. Når farmor køber det du nævner, så er det fordi hun naturligt ikke har nogen idé om, hvad sådan en lille dreng har brug for og glæde af - og når du så kommer med en idé, så tager hun naturligt den til sig, og så køber hun det. Det er ikke for at irritere dig eller på nogen måde overtage dit gavekøb, hun tænker sandsynligvis, at du som mor jo sagtens kan finde på noget andet… Så hvis der er en særlig ting, som du gerne vil forære ham, så find på noget andet, som de kan give ham :)
Det er noget dejligt ved at komme med en lille gave - det er den umiddelbare glæde man får, når Victors ansigt lyser op :) Og det nyder bedsteforældrene naturligvis. Det er dog naturligvis vigtigt at Victor ikke får gaver i stedet for kærlighed. Og når du spørger om de skader at have en familie, der elsker ham og vil gøre alt for ham og jeg siger nej, så er det naturligvis fordi jeg synes det lyder som om at forholdet mellem dem, ham og jer ikke er baseret på gaver og materialle goder, men også på at være sammen, se hinanden, anerkende hinanden, lytte til hinanden, - have en nærhed imellem hinanden.
Børn skal have betingelsesløs kærlighed. Det betyder, at vi skal elske dem uden at få noget igen. Det betyder, at vi ikke skal have nogen skjult dagsorden - Victor skal ikke elske sine bedsteforældre, fordi de giver ham gaver, men fordi de elsker ham, som den skønne dreng han er. Gaverne skal heller ikke bruges som straf - en slags "når du opfører dig sådan, så kan du ikke få en ting, som du plejer", for hvis det er tilfældet, så vil det naturligvis ikke være godt for ham. Gaver skal heller ikke skabe splid mellem børnene i familien. Man kan sige at lillebror er så lille endnu, at han naturligt ikke ved om han får gaver eller ej, men på sigt, er det vigtigt at børnene ikke oplever at der gøres forskel.
Kærlighed kan børn aldrig få for meget af og nogle gange er det at bruge tid sammen meget bedre end gaver. Det at bage en kage sammen med farmor eller mormor, sidde på køkkenbordet, rører i kagedejen, smage undervejs, kan være meget bedre end at få en gave…
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at se på min bog "De bedste (bedste) forældre", som jeg har skrevet sammen med Sigrid Riise. Jeg vil også anbefale dig at lytte til det podcast, som hedder "Konflikter og forventninger på tværs af generationerne", som du finder under Artikler og Nyheder her på siden.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske