Svar: Overnatning ude - 22 mdr.
18. oktober 2013
Alder:
22 mdr.
Kære Monica
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder rigtig dejligt med en overnatning på Hotel, og det er rigtig dejligt, at dine svigerforældre samtidig har lovet at passe jeres dreng. Det lyder jo som om at de rigtig gerne vil ham - også selvom de normalt ikke efterspørger at passe børnebørnene.
Helt overordnet set, så er det ikke jeres drengs behov at komme på weekend hos sine bedsteforældre. Han har ikke brug for dette, før han selv er gammel nok til at kunne sige, at han gerne vil på ferie - men I forældre kan godt have dette behov og naturligvis kan jeres dreng så blive passet.
Det der er vigtigt er egentlig ikke hvorvidt han har overnattet ude flere gange før, men snarere, hvor godt han kender sine bedsteforældre. Hvis I ser farmor og farfar rimelig tit, han er tryg ved dem, nyder at være sammen med dem - hvis han tydeligt hygger sig i deres nærvær, hvis I har fornemmelsen af at de godt vil kunne trøste ham og han kan finde ro hos dem, hvis han bliver ked af det osv. så kan de naturligt godt passe ham den weekend. Men hvis de ikke kender hinanden særlig godt, hvis jeres dreng ikke er tryg ved dem, kan lade sig trøste af dem osv. så vi det måske være for meget at forlange, at han skal passes af dem en hel weekend. Så ville det måske være bedre at I begyndte at bruge mere tid sammen, så han opbyggede et tættere forhold til dem og så kunne I tage af sted på overnatning senere.
Det er rigtigt at han ikke vil kunne forholde sig til tid og ikke vil kunne forklares "mor og far kommer på søndag" eller "du skal sove her to nætter, så kommer mor og far igen" og han vil naturligt derfor kunne savne jer og være svær at berolige. I skal derfor også være forberedt på, at han vil kunne reagerer med at afvise jer, når I kommer hjem igen. Det ser man nogle gange hos børn, som ikke forstår, hvor man har været og som derfor har følt sig forladt - han vil ikke lige give jer knus og kys, men løber måske sin vej eller putter sig ind til farmor...
Det vigtigste her er, at netop farmor eller de som passer ham, giver ham den ro, omsorg og nærhed, som han har behov for, fordi han naturligt savner jer - ligesom I, når I mødes igen, skal vise ham at I er der for ham og er præcis som I plejer at være:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske