Svar: De Bedsteforældre der!

27. august 2013

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære søde du

Tak for dit brev og ærlige tanker:)

Det er naturligvis rigtig dejligt, at din far og din svigermor nyder jeres lille datter så meget og er så stor en del af hendes liv. Det er super skønt med engagerede bedsteforældre, og det er rigtig dejligt at de fra begge sider rigtig gerne vil hende.

Jeg synes det er meget flot, at de har en "bedsteforældredag". Som jeg forstår dit brev, så ses de fast en gang om ugen og har gjort det et stykke tid. De passer hende i 4-5 timer hver gang, tager hende med på tur osv. Det er flot at de vil det og det er også flot at du giver dem lov .. for faktisk så er det jo ikke lillepigens behov. Hun er 7 måneder gammel og har i princippet slet ikke behov for andet end sin mor og far, hvis man skal se helt nøgternt på det. Det er et voksent behov, det er deres behov for at lære lillepigen at kende og være der for hende, ligesom det er dit behov, at få lidt tid til dig selv, hvor du kan gøre andre ting - og det er jo reelt nok. Der er ikke noget i vejen for at have dette behov, og der er bestemt ikke noget i vejen for at I prioriterer, at jeres datter skal have et tæt og nært forhold til sine bedsteforældre, det er guld værd på sigt.

Det er sådan at børn har brug for forskellige tilknytningspersoner. Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person, der vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt kan stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være bedsteforældre, det kan også ...

Annonce

... være en dagplejer, en pædagog i vuggestuen osv. Og jeres datter har allerede en tæt tilknytning til sine bedsteforældre, de er allerede en vigtig del af hendes liv, netop fordi de ses ugentlig og de passer hende ugentligt.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget I besøger bedsteforældrene. Hvis I generelt kommer i deres hjem og hun kender omgivelserne og har været der tit, så er der ikke noget i vejen for at bedsteforældrene passer hende hos sig selv. Så kender hun jo både bedsteforældrene og omgivelserne godt - og er tryg ved begge dele.

Og så kan jeg heller ikke helt ud af dit brev tyde, om din knugende mavefornemmelse egentlig skyldes, at du faktisk ikke rigtig har lyst til at hun bliver passet .. men at du måske føler dig lidt presset af bedsteforældrene. Hvis du gør det, så er det vigtigt at du siger fra og det er vigtigt at du er ærlig. I stedet for at blive sur og smide dem ud, så meld klart ud "jeg ved godt, at I rigtig gerne vil passe hende og det er jeg rigtig glad for, men jeg er simpelthen ikke klar til at I tager hende med jer hjem". Det er langt bedre at være ærlig.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det kan også være, at du kan mærke på dig selv, hvornår du tror det kan passe at lade hende passe uden for jeres hjem - måske først, når hun er et år. Så kan du sige dette "jeg synes hun skal være mindst et år", så ved de det og har det at regne med, og I behøver således ikke diskutere det hver gang i ses. I sidste ende er det jo dig/jer forældre, der bestemmer - det er jeres datter :)

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "De bedste bedsteforældre" som jeg har skrevet sammen med Sigrid Riise, og jeg vil også anbefale at du lader din far og svigermor læse bogen:) Den er udsolgt fra forlaget, men du kan være heldig stadig at finde eksemplarer i boghandlen, og ellers kan den også lånes på biblioteket.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine