Svar: Første pasning natten over

6. maj 2012

Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Anne-Katrine

Tak for dit brev og alle dine tanker ... :)

Med den alder din datter har, så synes jeg det er rigtig fint at I vil lade hende passe en dag, aften og nat. Det er naturligvis ikke hendes behov at blive passet, men jeres behov som forældre, at være sammen en nat uden barn og I må naturligvis gerne prioritere hinanden. Og jeres datter tager ikke skade af at blive passet af din mor og/eller søster.

Jeg vil foreslå at I arrangerer det sådan at din mor og/eller søster henter hende i vuggestuen og tilbringer eftermiddagen sammen med hende. Det er jeres datter vant til, så det vil ikke være nyt for hende at det er sådan dagen er. Jeg vil foreslå at de tager hjem til jer og passer hende i jeres hjem, så hun er i sine trygge og vante omgivelser og også kan puttes i egen seng.

I takt med at dagen og aftenen skrider frem, så vil der naturligt være den forskel fra tidligere, at I ikke kommer hjem, men at din mor og søster laver mad, spiser sammen med hende og de hygger jer sammen, ligesom I plejer at gøre. Derefter vil jeres datter kunne komme i bad og blive puttet i sin seng som hun plejer og vågner hun om natten, kan hun naturligt blive hentet ind og putte sammen med mormor og moster, hvis hun har brug for det. Altså rutiner der ligner de rutiner hun kender og er tryg ved, det er bare ikke mor og far der er der, men mormor og moster.

Jeg ...

Annonce

... synes det er rigtig fint og det er vigtigt at mormor / moster og jeres datter kender hinanden og er trygge ved hinanden. Derfor er det super at de har hentet hende i daginstitution før og er vant til at være sammen om dagen. Genkendelighed er tryghed. Jeg tænker dog at det er begrænset, hvor meget genkendelighed der vil være ved at de prøver at "træne putning" en eller to aftener inden I tager af sted og tænker at det måske vil forvirre jeres datter unødigt og gøre hende ked af det, så hun i stedet bliver usikker og utryg, når hun så skal puttes og I ikke er der.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derfor vil jeg hellere anbefale at I bruger lidt tid sammen i dagene op til at hun skal passes, hvor I leger sammen, spiser sammen osv. så hun er helt tryg ved dette, men hvor du stadig putter hende, når hun skal sove, så det at overgive sig til søvnen er forbundet med noget trygt og dejligt. Og så er det naturligt for dem at tage over, når du og far så er væk og de skal klare det selv. Så ja til at I er sammen og bruger tid sammen og på den måde er trygge ved hinanden og det der skal foregå, men nej til at lave en "trænings-aften" og så må du i stedet tro på at det vil gå helt fint, når det er tid, fordi det at din mor og søster putter jeres datter vil være en helt naturlig afslutning på en dag, hvor de har været sammen hele dagen ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder