Svar: Første pasning natten over
6. maj 2012
Alder:
18 mdr.
Kære Anne-Katrine
Tak for dit brev og alle dine tanker ... :)
Med den alder din datter har, så synes jeg det er rigtig fint at I vil lade hende passe en dag, aften og nat. Det er naturligvis ikke hendes behov at blive passet, men jeres behov som forældre, at være sammen en nat uden barn og I må naturligvis gerne prioritere hinanden. Og jeres datter tager ikke skade af at blive passet af din mor og/eller søster.
Jeg vil foreslå at I arrangerer det sådan at din mor og/eller søster henter hende i vuggestuen og tilbringer eftermiddagen sammen med hende. Det er jeres datter vant til, så det vil ikke være nyt for hende at det er sådan dagen er. Jeg vil foreslå at de tager hjem til jer og passer hende i jeres hjem, så hun er i sine trygge og vante omgivelser og også kan puttes i egen seng.
I takt med at dagen og aftenen skrider frem, så vil der naturligt være den forskel fra tidligere, at I ikke kommer hjem, men at din mor og søster laver mad, spiser sammen med hende og de hygger jer sammen, ligesom I plejer at gøre. Derefter vil jeres datter kunne komme i bad og blive puttet i sin seng som hun plejer og vågner hun om natten, kan hun naturligt blive hentet ind og putte sammen med mormor og moster, hvis hun har brug for det. Altså rutiner der ligner de rutiner hun kender og er tryg ved, det er bare ikke mor og far der er der, men mormor og moster.
Jeg synes det er rigtig fint og det er vigtigt at mormor / moster og jeres datter kender hinanden og er trygge ved hinanden. Derfor er det super at de har hentet hende i daginstitution før og er vant til at være sammen om dagen. Genkendelighed er tryghed. Jeg tænker dog at det er begrænset, hvor meget genkendelighed der vil være ved at de prøver at "træne putning" en eller to aftener inden I tager af sted og tænker at det måske vil forvirre jeres datter unødigt og gøre hende ked af det, så hun i stedet bliver usikker og utryg, når hun så skal puttes og I ikke er der.
Derfor vil jeg hellere anbefale at I bruger lidt tid sammen i dagene op til at hun skal passes, hvor I leger sammen, spiser sammen osv. så hun er helt tryg ved dette, men hvor du stadig putter hende, når hun skal sove, så det at overgive sig til søvnen er forbundet med noget trygt og dejligt. Og så er det naturligt for dem at tage over, når du og far så er væk og de skal klare det selv. Så ja til at I er sammen og bruger tid sammen og på den måde er trygge ved hinanden og det der skal foregå, men nej til at lave en "trænings-aften" og så må du i stedet tro på at det vil gå helt fint, når det er tid, fordi det at din mor og søster putter jeres datter vil være en helt naturlig afslutning på en dag, hvor de har været sammen hele dagen ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske