Svar: Mormor og farmor er ude i kulden
26. april 2012
Alder:
3 år
Hej med dig
Hvor er det synd for din mor og nu også farmor ... for de vil jo så gerne jeres dreng og holder naturligt rigtig meget af ham. Og jeg er helt sikker på, at det nok skal blive godt igen.
Hvad der præcist har udløst hans reaktion er svært at sige. Der er ikke noget i vejen for at mormor har sagt at han skal have vasket hænder og har holdt fast i det. Naturligvis skal hun også kunne have sådanne regler, når hun passer ham. Det er helt naturligt, at han også overfor hende så bryder sammen og reagerer meget voldsomt. Børn i den alder reagerer naturligt med fortvivlelsesanfald over det der i vores øjne kan virke som bagateller og det handler ikke om at mormor har gjort noget forkert, men om at hans hjerne stadig er meget umoden og at forbindelserne mellem hjernens forskellige dele ikke altid fungere optimalt.
Din mor er naturligt blivet forskrækket og overrasket over at se ham have så voldsom en reaktion og har naturligt været lidt rådvild omkring, hvordan hun skulle reagere. Det lyder dog som om at hun har reageret rigtig fint. Hun har været hos ham, har vist ham at hun sagtens kunne rumme ham og hans voldsomme reaktion, hun har ikke afvist ham og ikke sendt ham væk, men har været til stede og efterhånden som han er faldet til ro, så er han kravlet op til hende og hun har kunne holde om ham og givet ham knus. Det lyder rigtig fint.
Han har sandsynligvis godt kunne mærke hende usikkerhed i situationen og det er en reaktion, der kan være spændende for ham at undersøge nærmere. Det er nyt for ham at fornemme, at han ved at afvise nogen, får en reaktion. Og samtidig med dette, så oplever ham måske også selv afvisning i institutionen i hverdagen. Han oplever måske at de andre børn siger "jeg vil ikke lege med dig!" og bedstemødrene er hos jer derfor oplagte emner at udforske og lære noget omkring dette på.
Det er rigtig vigtigt at både mormor og farmor viser ham igen og igen at de rigtig gerne vil ham. Det kan være ved at invitere ham hen i sofaen "kom herhen, så læser vi en bog sammen" eller lignende.
Det er rigtig fint at du bakker op om at mormor skal være der og at hun er din mor osv. så han hører at han ikke kan "spille jer ud mod hinanden", men samtidig kan det også være rigtig godt at mormor viser ham at hun ikke trækker sig, når han f.eks. siger "mormor skal gå hjem", men i stedet gør det modsatte "hvad siger du din lille bølle, jeg går ikke hjem, jeg kiiiiilder dig" eller lignende og tager fat i ham, kilder ham, lader som om at hun er en stor krokodille der spiser ham eller lignende. Så han mærker at hans afvisning ikke virker, eller faktisk virker modsat. Og så de to naturligt igen har tæt fysisk kontakt og har det sjovt sammen. På den måde kan situationen brydes.
Og når han siger til enten mormor eller farmor "jeg kan ikke lide hende", så er det vigtigt at holde fast i at de stadig godt kan lide ham og at de viser det og siger det "jeg kan godt lide dig!", ligesom du, bedstefædrene osv. kan give mormor/farmor et stort knus og sige "jeg kan godt lide dig", så han hører at han er alene om den udmelding han giver.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske