Svar: Mormor og farmor er ude i kulden

26. april 2012

Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Hvor er det synd for din mor og nu også farmor ... for de vil jo så gerne jeres dreng og holder naturligt rigtig meget af ham. Og jeg er helt sikker på, at det nok skal blive godt igen.

Hvad der præcist har udløst hans reaktion er svært at sige. Der er ikke noget i vejen for at mormor har sagt at han skal have vasket hænder og har holdt fast i det. Naturligvis skal hun også kunne have sådanne regler, når hun passer ham. Det er helt naturligt, at han også overfor hende så bryder sammen og reagerer meget voldsomt. Børn i den alder reagerer naturligt med fortvivlelsesanfald over det der i vores øjne kan virke som bagateller og det handler ikke om at mormor har gjort noget forkert, men om at hans hjerne stadig er meget umoden og at forbindelserne mellem hjernens forskellige dele ikke altid fungere optimalt.

Din mor er naturligt blivet forskrækket og overrasket over at se ham have så voldsom en reaktion og har naturligt været lidt rådvild omkring, hvordan hun skulle reagere. Det lyder dog som om at hun har reageret rigtig fint. Hun har været hos ham, har vist ham at hun sagtens kunne rumme ham og hans voldsomme reaktion, hun har ikke afvist ham og ikke sendt ham væk, men har været til stede og efterhånden som han er faldet til ro, så er han kravlet op til hende og hun har kunne holde om ham og givet ham knus. Det lyder rigtig fint.

Han har sandsynligvis godt kunne mærke hende usikkerhed i situationen og det er en reaktion, der kan være spændende for ham at undersøge nærmere. Det er nyt for ham at fornemme, at han ved at afvise nogen, får en ...

Annonce

... reaktion. Og samtidig med dette, så oplever ham måske også selv afvisning i institutionen i hverdagen. Han oplever måske at de andre børn siger "jeg vil ikke lege med dig!" og bedstemødrene er hos jer derfor oplagte emner at udforske og lære noget omkring dette på.

Det er rigtig vigtigt at både mormor og farmor viser ham igen og igen at de rigtig gerne vil ham. Det kan være ved at invitere ham hen i sofaen "kom herhen, så læser vi en bog sammen" eller lignende.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det er rigtig fint at du bakker op om at mormor skal være der og at hun er din mor osv. så han hører at han ikke kan "spille jer ud mod hinanden", men samtidig kan det også være rigtig godt at mormor viser ham at hun ikke trækker sig, når han f.eks. siger "mormor skal gå hjem", men i stedet gør det modsatte "hvad siger du din lille bølle, jeg går ikke hjem, jeg kiiiiilder dig" eller lignende og tager fat i ham, kilder ham, lader som om at hun er en stor krokodille der spiser ham eller lignende. Så han mærker at hans afvisning ikke virker, eller faktisk virker modsat. Og så de to naturligt igen har tæt fysisk kontakt og har det sjovt sammen. På den måde kan situationen brydes.

Og når han siger til enten mormor eller farmor "jeg kan ikke lide hende", så er det vigtigt at holde fast i at de stadig godt kan lide ham og at de viser det og siger det "jeg kan godt lide dig!", ligesom du, bedstefædrene osv. kan give mormor/farmor et stort knus og sige "jeg kan godt lide dig", så han hører at han er alene om den udmelding han giver.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.