Svar: Farmor gør krav på vores datter hver 6. uge
25. februar 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mette
Som udgangspunkt synes jeg ikke børn skal på ferie eller overnatte hos bedsteforældre eller andre, før de er så gamle, at de selv verbalt kan give udtryk for at de har lyst til det. Og de fleste børn når ikke dertil før de er 4-5 år gamle. Og når den tid så kommer, så skal man stadig være opmærksom på at de måske fortryder og gerne vil hjem, når de kommer til sengetid om aftenen ...
Når det er sagt, så synes jeg det er rigtig dejligt at farmor vil tilbyde at hente jeres datter fra dagpleje en dag fast hver 6. uge. Der er ingen tvivl om at hun er glad for sit barnebarn og de to kan have stor glæde af hinanden. Og det synes jeg et eller andet sted, at I skal bakke op om. Men lillepigen skal sove hjemme hos sig selv. I kan evt. møde hjemme hos farmor og spise sammen alle sammen og så køre hjem til jer selv bagefter eller farmor og jeres datter kan køre hjem til jer, I kan spise sammen og farmor kan så tage hjem igen.
At jeres datter ofte er ked af det og som du beskriver det "der går noget tid før I kan nærme jer hende", når hun har været passet ser jeg som en reaktion på at det er svært at være uden mor og far. Hun kan ikke forholde sig til tid, hun ved ikke hvornår I kommer igen og naturligvis gør det hende utryg - også selvom hun er glad for sine bedsteforældre. Når hun afviser jer, når I mødes, så er det hendes måde at fortælle jer på, at det her syntes hun faktisk var svært, det synes hun ikke er helt okay.
Så mit råd er ingen overnatning ude, men pasning nogle timer en gang imellem og gerne som en fast rytme, så de lærer hinanden mere og mere at kende og trygheden og tilliden naturligt vokser :)
Og ja - det er naturligvis vigtigt at hun ikke får en følelse af at blive "sendt væk", når den lille ny kommer. Det er vigtigt at hendes dagligdag minder så meget som muligt om den hverdag hun plejer at have. Naturligvis må bedsteforældrene gerne tage hende med i zoo en eftermiddag eller lignende, hvis de plejer at gøre noget sådan, men det er vigtigt at jeres datter synes det er sjovt og nyder dette samvær og der er som sagt tale om timer :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske