Svar: Vores datter og min mor

18. januar 2012

Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære splittede mor

Tak for dit åbne og ærlige brev :)

At vokse op med en mor, der er alkoholiker vil naturligt sætte sine spor og der er ingen tvivl om at du har oplevet store svigt i din barndom. Det betyder naturligt at du ikke kan lade din datter passe af sin mormor og nej, din datter skal ikke overnatte med mormor alene.

Det er meget meget vigtigt at du kan have tillid til at din datter er i trygge hænder og det kan du ikke. Det er rigtig dejligt at din mor og datter har det godt sammen og at du kan mærke at de er rigtigt glade for hinanden, at det er gensidigt og naturligvis skal de to ses, være sammen osv. Men du kan ikke overlade din datter i din mors varetægt. Din mor har ikke evnerne til at kunne tage vare på sig selv og når hun ikke har det, så skal hun ikke tage vare på din datter. Der er som du selv skriver, stor risiko for at når din datter er puttet og ligger i sin seng, så tager din mor sig et glas og så et til og et til - og den risiko skal du ikke løbe, det skal din datter ikke udsættes for. Der kan ske så meget, hvor din mor så ikke vil kunne reagere hensigtsmæssigt.

Du fortæller at din mor har en facade. Du fortæller at hendes alkoholproblem ikke er noget du eller dine søskende taler med hende om - og det er naturligt også et meget meget svært emne at bringe op. Men der er ingen tvivl om at det ...

Annonce

... du og dine søskende har oplevet, det I har set og mærket på jer selv, fordi jeres mor drak og var fuld flere gange om ugen - det glemmer du/ I aldrig. Faktisk er det nok en meget god idé at du drøfter det med dine søskende, for hvis ikke de har børn endnu, så vil de jo også selv stå i situationen på et tidspunkt - Og måske er tiden til at det er nu du siger det som det er.

At du simpelthen er ærlig og siger til din mor, at du er glad for at de to har det godt sammen, at du kan mærke at din datter synes det er dejligt og hyggeligt at være sammen med mormor - og det synes du også - men at det alkoholproblem hun har, naturligt gør at din datter ikke kommer til at være sammen med mormor alene. Det kan være nødvendigt at du siger, at du godt kan huske, hvor bange og ked af det du var som barn, hvor utrygt det var og det skal din datter ikke udsættes for.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det er hård kost, jeg ved det godt, men som barnets advokat, er det nødt til at være sådan mit svar er - og måske vil det gøre at din mor går ud og drikker sig fra sans og samling, at hun bliver vred, ikke vil tale med dig i en længere periode og det skal du naturligvis kunne rumme. Men du er nødt til at have tillid til at den der passer din datter kan tage sig ordentligt af din datter og den tillid har din mor brudt for mange år siden :)

Stort stort knus fra mig til dig ... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin