Svar: Flaskegivning - 0 mdr.
13. maj 2011
Alder:
0 mdr.
Kære kommende tvillingemor
Hvor er det dejligt at tiden nu nærmer sig - og rigtig dejlig årstid at få børnene på :)
Det er godt at du har fundet roen i at amning ikke er alt og at det vigtigste er at du og børnene har det godt. Man kan være en ligeså god mor selvom man ikke ammer! Så tag tingene som de kommer, hvis det lykkes at få børnene til at die og det tager fint fat, så får de den første råmælk som er god for dem - og lykkes det så ikke i længden at få amningen til at lykkes - så sker der ikke noget ved det. En ting af gangen, der er også forskel på om man har et eller to børn :)
Børn bør som udgangspunkt få flaske af deres mor eller deres far og ikke af andre. Det er ikke anderledes end hvis du ammede, så var der også kun dig til at give mad. Og faktisk er det den bedste forklaring du kan give andre. Der er ikke noget i vejen for at du siger til bedste forældrene, at de gerne må holde, nusse, kærtegne, prøve at skifte bleen osv. en gang imellem, men at det som udgangspunkt er jer, der gør disse ting og at flasken giver du eller far.
I det hele taget er det vigtigt at I fire får lov til at være en lille familie og lære hinanden rigtig godt at kende. Og det lærer I kun ved at være sammen og gøre ting sammen. Det handler om præcist som du skriver, at knytte sig, føle sig tryg osv.
Du skal naturligvis anerkende at bedsteforældrene glæder sig og gerne vil tage del i de to små nye børn der kommer i familien. Og det er vigtigt at I siger til dem, at I er glade for deres interesse og glade for at de vil hjælp - men at de må tro på, at I nok skal sige til, når I har brug for deres hjælp. At I medtænker dem og ved at de er der og vil hjælpe jer, men at I siger til, når I er klar - for til at starte med, er det vigtigt at det er jer og kun jer, der er forældre.
Sådan er det, det er de nødt til at acceptere :)
Og så kunne du måske forære dem min bog "De bedste (bedste)forældre" som jeg har skrevet sammen med Sigrid Riise. Netop omkring, hvordan man får skabt dialog mellem generationer med udgangspunkt i at det jo er for børnenes skyld :)
Rigtig meget held og lykke med det hele - jeg glæder mig til at høre om de små :) Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske