Svar: Være væk fra mor en nat for første gang
23. februar 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Persis far og mor
Det lyder som om at amningen indgår som en naturlig del af det at blive puttet. Den er en vigtig del af jeres drengs putteritual og derfor vil han naturligt blive ked af det, når mor og brystet ikke er der. Han vil naturligt have svært ved pludselig at skulle sove og falde i søvn på en helt ny måde.
Far vil selvfølgelig kunne lægge sig sammen med ham, give ham masser af fysisk kontakt og nærhed, far vil også kunne give ham en godnatgrød og give ham mælk af kop, så jeres dreng på den måde er fyldt godt op til natten og man er sikker på at behovet ikke er mælk/mad - men netop nærhed, som far så også må forsøge at give så godt som muligt.
Jeres drengs mælkeindtag kan også dækkes via en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen, ligesom han også stadig skal have mælk i sin grød og mos, kan tilbydes ost, sovs osv. Det hele tæller med. Får han ikke mælk nok i det døgn, så sker der ikke noget ved det.
I skal være opmærksomme på at det er jeres behov som forældre, der bliver dækket i den weekend og ikke jeres drengs behov. Det betyder ikke at det er forkert, det kan være helt reelt at I har brug for at far og søn tager væk og har tid sammen og du får lidt tid alene - men du skal være bevidst om, at det godt kan medføre en reaktion fra din dreng. Måske vil han afvise dig når han ser dig - du skal i hvert fald forberede dig på at han ikke lige flyver dig om halsen med det samme ...
Held og lykke med det! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske