Svar: Være væk fra mor en nat for første gang

23. februar 2011

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Persis far og mor

Det lyder som om at amningen indgår som en naturlig del af det at blive puttet. Den er en vigtig del af jeres drengs putteritual og derfor vil han naturligt blive ked af det, når mor og brystet ikke er der. Han vil naturligt have svært ved pludselig at skulle sove og falde i søvn på en helt ny måde.

Far vil selvfølgelig kunne lægge sig sammen med ham, give ham masser af fysisk kontakt og nærhed, far vil også kunne give ham en godnatgrød og give ham mælk af kop, så jeres dreng på den måde er fyldt godt op til natten og man er sikker på at behovet ikke er mælk/mad - men netop nærhed, som far så også må forsøge at give så godt som muligt.

Jeres drengs mælkeindtag kan også dækkes via en portion ...

Annonce

... tykmælk eller lignende om eftermiddagen, ligesom han også stadig skal have mælk i sin grød og mos, kan tilbydes ost, sovs osv. Det hele tæller med. Får han ikke mælk nok i det døgn, så sker der ikke noget ved det.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I skal være opmærksomme på at det er jeres behov som forældre, der bliver dækket i den weekend og ikke jeres drengs behov. Det betyder ikke at det er forkert, det kan være helt reelt at I har brug for at far og søn tager væk og har tid sammen og du får lidt tid alene - men du skal være bevidst om, at det godt kan medføre en reaktion fra din dreng. Måske vil han afvise dig når han ser dig - du skal i hvert fald forberede dig på at han ikke lige flyver dig om halsen med det samme ...

Held og lykke med det! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder