Svar: Hvem skal have lov at give flaske?
8. november 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig dejligt at du nu har fået lyst til selv at stille spørgsmål - og tillykke med den lille dreng :)
Det er et super godt spørgsmål du stiller, det er nemlig meget relevant at tage op!
Du har nemlig fuldstændig ret - man skal passe gevaldigt på med at det at give flaske ikke er noget som alle så bare kan gøre. Det er nemlig ikke meningen at når man ikke kan amme, så kan alle give mad - det er som du skriver netop vigtigt at "retten til at made sit barn ikke forsvinder ud af vinduet med modermælken".
Det er som udgangspunkt dig og din mand - de primære omsorgspersoner der skal give jeres dreng mælk. Det er en opgave der normalt er mødrenes netop fordi vi ammer og flasken giver så mulighed for at far også kan komme mere på banen og det er fint. Men flere bør faktisk ikke ind over, så længe der er tale om så lille et barn.
Det er utrolig vigtigt at I som forældre holder fast i det at give mælk er noget I gør og det passer ikke at "han skal vende sig til at andre kan made ham". Det er helt forkert. Der er ikke andre der skal made ham og det er ikke hans behov - det er deres behov og her kommer deres behov altså i sidste række.
Når børn ammes, får de naturligt hud mod hudkontakt med deres mor, de får dufte, varme, nærhed osv. som de ikke får i samme grad når de får flaske. Samtidig varer en amning ofte noget længere tid end et flaskemåltid. Når man giver flaske, er det derfor ekstra vigtigt at man er opmærksom på at give barnet samme nærhed, samme kontakt som hvis man ammede og flaske må ikke bare være noget "der skal overståes" eller noget "andre ligeså godt kan gøre". Det er en forældreopgave og det er rigtig vigtigt for netop tilknytning, nærhed og intimitet med mor og far.
Det er klart at når I på et tidspunkt kommer dertil, hvor han skal passes af sine bedsteforældre, så er det fint at de giver ham flaske og det er rigtig dejligt at de nyder det og gerne vil. Men lige nu er det altså ikke hans behov.
Derfor er det fint at I holder fast i at mælken giver I ham, men de må gerne skifte ham, holde ham, pludre med ham osv. Det er helt fint :)
Du er bestemt ikke pylret :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske