Svar: Hvem skal have lov at give flaske?

8. november 2010

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Helene

Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig dejligt at du nu har fået lyst til selv at stille spørgsmål - og tillykke med den lille dreng :)

Det er et super godt spørgsmål du stiller, det er nemlig meget relevant at tage op!

Du har nemlig fuldstændig ret - man skal passe gevaldigt på med at det at give flaske ikke er noget som alle så bare kan gøre. Det er nemlig ikke meningen at når man ikke kan amme, så kan alle give mad - det er som du skriver netop vigtigt at "retten til at made sit barn ikke forsvinder ud af vinduet med modermælken".

Det er som udgangspunkt dig og din mand - de primære omsorgspersoner der skal give jeres dreng mælk. Det er en opgave der normalt er mødrenes netop fordi vi ammer og flasken giver så mulighed for at far også kan komme mere på banen og det er fint. Men flere bør faktisk ikke ind over, så længe der er tale om så lille et barn.

Det er utrolig vigtigt at I som forældre holder fast i det at give mælk er noget I gør og det passer ikke at "han skal vende sig til at andre kan made ham". Det er helt forkert. Der er ikke andre der skal made ...

Annonce

... ham og det er ikke hans behov - det er deres behov og her kommer deres behov altså i sidste række.

Når børn ammes, får de naturligt hud mod hudkontakt med deres mor, de får dufte, varme, nærhed osv. som de ikke får i samme grad når de får flaske. Samtidig varer en amning ofte noget længere tid end et flaskemåltid. Når man giver flaske, er det derfor ekstra vigtigt at man er opmærksom på at give barnet samme nærhed, samme kontakt som hvis man ammede og flaske må ikke bare være noget "der skal overståes" eller noget "andre ligeså godt kan gøre". Det er en forældreopgave og det er rigtig vigtigt for netop tilknytning, nærhed og intimitet med mor og far.

Det er klart at når I på et tidspunkt kommer dertil, hvor han skal passes af sine bedsteforældre, så er det fint at de giver ham flaske og det er rigtig dejligt at de nyder det og gerne vil. Men lige nu er det altså ikke hans behov.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derfor er det fint at I holder fast i at mælken giver I ham, men de må gerne skifte ham, holde ham, pludre med ham osv. Det er helt fint :)

Du er bestemt ikke pylret :)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder