Svar: Farmor er alkoholiker
26. oktober 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, din ærlighed og åbenhed :)
Lad mig lige slå en ting fast, - som forældre har I ansvar for jeres drengs tarv. I skal sikre at han har det godt, både når han er hos jer og også når han skal passes af andre. Som situationen er hos farmor og farfar, så er det ikke hans tarv at blive passet der. Det er ikke sikkert for ham og det ville, som du beskriver det, grænse til omsorgssvigt.
Derfor skal jeres dreng ikke passes af sin farmor og farfar, som situationen er lige nu. I kan ikke stole på, at de vil kunne tage sig af ham, som han har behov for, I vil ikke kunne vide om hans sikkerhed vil være i orden og vigtigst af alt, I vil ikke kunne vide om farmor er så beruset, at hun er til skade for både ham og sig selv.
Det er en ulykkelig situation og det er synd for jer alle, at det skal være sådan. Det er synd for jeres dreng, det er synd for dig og især for din kæreste og så er det naturligvis også synd for farmor og farfar.
For at det kan blive anderledes, så er det vigtigt at farmor og farfar erkender at der er et problem. Det er det første skridt, de er nødt til at erkende og især farmor er nødt til at erkende, at hun har et misbrug. Ofte har en alkoholmisbruger meget svært ved selv at erkende sit alkoholproblem, og det er meget meget vanskeligt for jer som pårørende at få hende overbevist om at hun skal i alkohol afvænning.
Hvis farfar ikke drikker, så vil det være relevant at I taler med ham om problemet. Han må vide at der er et problem, men måske lukker han øjnene fordi han ikke ved, hvad han skal gøre ved det, hvor han skal henvende sig og hvad han skal stille op.
Jeg synes I skal starte med at tale med jeres læge (måske har din mand samme læge som sine forældre, det kunne være en fordel at tale med lægen her, selvom lægen ikke må diskutere andre patienter). Derudover synes jeg også I skal kontakte forskellige misbrugskonsulenter og få noget rådgivning, så I har noget helt konkret at komme med, når I så efterfølgende skal tage en snak med både farmor og farfar. Måske en snak med farfar først og så farmor bagefter ...
Man kan få rådgivning gennem "Dansk misbrugsbehandling", "Blå kors Danmark", "Anonyme alkoholikere" - der findes flere muligheder, hvis du søger på nettet, dukker mange foreninger og hjælpeforanstaltninger op.
De kan i telefonen eller ved et møde, give jer støtte, råd og vejledning i, hvordan I skal forholde jer til farmors drikkeri og hvordan I kan motivere hende til at stoppe med at drikke.
Det er vigtigt at farmor får den hjælp hun har behov for og først når hun er i stand til at tage vare på sig selv, kan hun tage vare på jeres dreng. Så længe hun ikke kan det, skal hun ikke passe ham - det er desværre en af de konsekvenser der er ved hendes misbrug. Det er hårdt men måske også en af de ting, der så kan få hende til at tage imod behandling ...
Stort knus til jer, håber I finder en løsning!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske