Svar: Hjælp til flere gode argumenter?

24. juli 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære fortvivlede mor til S.

Da det er dig, der er mor, er det dig der bestemmer. Det er dig der kender jeres dreng bedst og derfor også dig, der ved hvad der er bedst for ham og det bliver du nødt til at holde fast i.

Dertil kommer at jeres dreng jo også har en far og hvor er han henne i alt dette? Nogle gange er det jo lettere for ham at kommunikere jeres valg ud, fordi der er tale om mor og søn i stedet for svigermor og svigerdatter - og det er naturligvis vigtigt at du og din mand træffer valg omkring jeres søn fælles og at I er enige om de valg i træffer. De beslutninger og valg, må I så melde klart ud.

At jeres (eller din holdning), bliver slået hen med "det er noget vrøvl" er naturligvis enormt provokerende, hvor hvem siger at hun har mere ret end I har ... Tingene har ændret sig meget siden hun fik børn og sådan er det. Vi har også forskellige måder at opdrage på, du har sandsynligvis haft en anden opvækst end din mand og I giver begge forskellige ting ind i jeres forhold, ligesom I giver forskelligt til jeres dreng. Derfor er I nødt til at finde jeres måde at gøre tingene på, hverken din mand, din eller din svigermors - men jeres måde og det kan I også melde ud: "det kan godt være du synes det er noget vrøvl, men nu har vi valgt det sådan".

Samtidig skal I så naturligvis også glæde jer over at farmor har så stor en interesse i jeres dreng. Hun vil ham virkelig gerne og det er jo super dejligt. De to har også brug for hinanden, de har brug for at lære hinanden at kende og vil fremover have stor glæde af netop at kunne være sammen "ung og gammel". Det er dejligt og det er ...

Annonce

... vigtigt!

Derfor er I også nødt til at anerkende farmors lyst til at være samme med jeres lille dreng. Og i første omgang ved at sige det højt til hende "det er simpelthen så dejligt, at du er så glad for ham", "det er virkelig dejligt at mærke, at du næsten ikke kan vente med at passe ham", "det betyder meget for mig, at mærke at du holder så meget af ham og vil ham det så godt" osv. Så hun føler sig forstået og ikke skubbet helt ud på et sidespor.

Det er også vigtigt at fortælle hende, at hun nok skal få lov til at passe ham, når tid er, men at I ikke mener det er lige nu. Der kommer masser af tidspunkter fremover, hvor det vil være rigtig dejligt for jer at vide at hun er der og stiller op, når I har brug for det og det glemmer I ikke. Det vil I huske på og naturligvis vil I bede hende passe ham, når I har brug for det.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Du kan også anerkende hendes lyst og interesse for ham, ved at invitere hende med ud, når I f.eks. skal handle. Til efteråret skal han have en del nyt tøj, varme trøjer, bukser, en flyverdragt osv. og du kunne jo spørge farmor om ikke hun havde lyst til at tage med ud og kigge på nogle af alle disse ting. På den måde "lukker du hende ind i jeres verden" og når hun mærker at hun får lov til at deltage, at du / I gerne vil være sammen med hende og hun på den måde oplever at være en del af jeres liv, så vil hun sandsynligvis også være mindre frembrusende med partout at skulle passe ham her og nu.

Og ja, så kommer min næste bog her den 26. august og den kunne I begge genrationer have glæde af at læse ... håber at du indtil da er hjulpet videre på vej :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder