Svar: Hjælp til flere gode argumenter?
24. juli 2010
Alder:
7 mdr.
Kære fortvivlede mor til S.
Da det er dig, der er mor, er det dig der bestemmer. Det er dig der kender jeres dreng bedst og derfor også dig, der ved hvad der er bedst for ham og det bliver du nødt til at holde fast i.
Dertil kommer at jeres dreng jo også har en far og hvor er han henne i alt dette? Nogle gange er det jo lettere for ham at kommunikere jeres valg ud, fordi der er tale om mor og søn i stedet for svigermor og svigerdatter - og det er naturligvis vigtigt at du og din mand træffer valg omkring jeres søn fælles og at I er enige om de valg i træffer. De beslutninger og valg, må I så melde klart ud.
At jeres (eller din holdning), bliver slået hen med "det er noget vrøvl" er naturligvis enormt provokerende, hvor hvem siger at hun har mere ret end I har ... Tingene har ændret sig meget siden hun fik børn og sådan er det. Vi har også forskellige måder at opdrage på, du har sandsynligvis haft en anden opvækst end din mand og I giver begge forskellige ting ind i jeres forhold, ligesom I giver forskelligt til jeres dreng. Derfor er I nødt til at finde jeres måde at gøre tingene på, hverken din mand, din eller din svigermors - men jeres måde og det kan I også melde ud: "det kan godt være du synes det er noget vrøvl, men nu har vi valgt det sådan".
Samtidig skal I så naturligvis også glæde jer over at farmor har så stor en interesse i jeres dreng. Hun vil ham virkelig gerne og det er jo super dejligt. De to har også brug for hinanden, de har brug for at lære hinanden at kende og vil fremover have stor glæde af netop at kunne være sammen "ung og gammel". Det er dejligt og det er vigtigt!
Derfor er I også nødt til at anerkende farmors lyst til at være samme med jeres lille dreng. Og i første omgang ved at sige det højt til hende "det er simpelthen så dejligt, at du er så glad for ham", "det er virkelig dejligt at mærke, at du næsten ikke kan vente med at passe ham", "det betyder meget for mig, at mærke at du holder så meget af ham og vil ham det så godt" osv. Så hun føler sig forstået og ikke skubbet helt ud på et sidespor.
Det er også vigtigt at fortælle hende, at hun nok skal få lov til at passe ham, når tid er, men at I ikke mener det er lige nu. Der kommer masser af tidspunkter fremover, hvor det vil være rigtig dejligt for jer at vide at hun er der og stiller op, når I har brug for det og det glemmer I ikke. Det vil I huske på og naturligvis vil I bede hende passe ham, når I har brug for det.
Du kan også anerkende hendes lyst og interesse for ham, ved at invitere hende med ud, når I f.eks. skal handle. Til efteråret skal han have en del nyt tøj, varme trøjer, bukser, en flyverdragt osv. og du kunne jo spørge farmor om ikke hun havde lyst til at tage med ud og kigge på nogle af alle disse ting. På den måde "lukker du hende ind i jeres verden" og når hun mærker at hun får lov til at deltage, at du / I gerne vil være sammen med hende og hun på den måde oplever at være en del af jeres liv, så vil hun sandsynligvis også være mindre frembrusende med partout at skulle passe ham her og nu.
Og ja, så kommer min næste bog her den 26. august og den kunne I begge genrationer have glæde af at læse ... håber at du indtil da er hjulpet videre på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske