Svar: Amning - får mit barn mælk nok?

30. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Vicki

For at vurdere, hvorvidt ens barn trives med amning, så er der nogle forskellige ting man skal se efter.

- Du kan mærke at du har mælk. Brysterne er tunge og du kan mærke at brystet er mere blødt og eftergiveligt, når dit barn har spist hos dig. At der er forskel på den side, som barnet har spist ved og den side, som barnet endnu ikke har spist ved.

- Når dit barn spiser hos dig, kan du høre og se at det spiser med en god rytme. Spiser lidt hurtigt i begyndelsen, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at dit barn synker mælken. Barnet vil sutte, sutte, sutte, holde en lille pause og vente på at mælken strømmer og derefter kan du høre at barnet synker mælken.

- Du kan se mælk i mundvigene på dit barn, når barnet spiser og når det slipper. Derudover tager dit barn godt fat og spiser ivrigt og gerne.

- Når dit barn slipper brystet virker det mæt, glad og tilfreds. Nogle gange falder barnet veltilpas i søvn ved brystet, fuldstændig slap og tydeligt fyldt med mælk

- Dit barn melder sig selv til måltiderne og du lægger dit barn til brystet når det har lyst. En gang imellem vil barnet kun die kortvarigt og det er helt normalt. Her tager barnet kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil barnet die lidt længere tid og tager et egentligt måltid. Du ammer mindst 6 gange i døgnet, meget gerne mere i begyndelsen.

- Dit barns mave fungerer godt. Der kommer afføring hyppigt, det vil sige flere gange dagligt og det passer ofte med at når du ammer og der kommer mælk ind, så kommer der også noget ud. Afføringen er gul, nogle gange lidt remoulade farvet, den er grødet og nogle gange lidt vandig i konsistensen

- Barnet tisser mindst 6 gange i døgnet og urinen er klar. Ofte tisser spædbørn lige når de får bleen af, læg derfor mærke til den stråle urin der kommer og hvordan den ser ud. Den må ikke være koncentreret.

- Barnet tager fint på, det vil sige ca. 200g om ugen og gerne lidt mere. Barnet må gerne tabe sig lidt de første dage efter fødslen men derefter skal barnet begynde at tage på.

- Dit barn virker generelt roligt og vel tilfreds. Det spiser og sover og har ind ...

Annonce

... imellem overskud til at være vågen, begynder at pludre og være i kontakt med dig. Barnet er i begyndelsen kun vågen få timer af gangen, spiser og sover så igen. Men når barnet er vågent så vil det være aktivt interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.

Min umiddelbare tanke er at din dreng gennemsnitligt tager lige i underkanten på rent vægtmæssigt. Han ligger på en vægtøgning på ca 180g og jeg vil som sagt gerne have ham lidt mere op i vægt. Det lyder umiddelbart som om at du har fint med mælk til ham, men at han spiser meget hyppigt for at blive dækket ind - derfor vil jeg foreslå dig at du forsøger at lægge til det ene bryst, og når han så slipper og signalerer at han er færdig med at spise, så skifter du ham og aktiverer ham så han atter vågner lidt op til dåd og så tilbyder du ham modsatte bryst. Næste gang du så ammer så starter du der, hvor du stoppede sidst og lader ham spise i bund der.

Hvis han en gang imellem kun dier 5 minutter så kan det være et reelt væskebehov fordi det er meget varmt i øjeblikket og det skal han naturligvis have lov til. Når han så 1-1½ time efter viser behov for mad, så skal du lægge ham til samme bryst igen - lade ham spise godt i bund der, skifte ham og tilbyde modsatte bryst. Herefter kan han så blive svøbt og blive puttet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du aldrig oplever at han falder til ro ved brystet, at han er meget vågen efter amning og du ikke føler at der er forskel på brystet før og efter han har spist, du ikke ser mælk i mundvigene osv. så må du supplere ham med en flaske. Det kan give dig et indtryk af hvorvidt han har behov for ekstra mælk eller ej.

Du kan ikke helt gå ud fra hvad der kommer, når du malker med en manuel pumpe, den kan ikke stimulere og tømme dit bryst som din dreng kan. Samtidig kan man godt rent psykisk blokere for mælken når man sidder med en pumpe og dermed hindre mælken i at komme ud.

Du er derfor nødt til at gå ud fra hvordan du oplever ham når han spiser hos dig, du må lytte og se og fornemme hvordan rytmen er, høre om han synker, se efter mælk i mundvigene osv.

Jeg håber ovenstående hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin