Svar: Sundhedsskadelig modermælk?
10. november 2006
Alder:
11 mdr.
Kære J
Det har jeg intet hørt om og jeg kan slet ikke forestille mig at det er korrekt. Det må vist høre til det man kalder for en "ammestue-historie".
Det er sådan at sundhedsstyrelsen løbende laver forskellige undersøgelser og lige netop i forbindelse med forurening har sundhedsstyrelsen sammen med Fødevaredirektoratet og Miljøstyrelsen undersøgt indholdet af PCB (polychlorerede biphenyler) og klorerede pesticider (bekæmpelsesmidler) samt tungmetaller. Der er bl.a. lavet undersøgelser i 1983, 1986 og 1994. Jeg vil ikke her gå nærmere ind i disse undersøgelser og stoffer - det kan du finde på sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Men jeg kan fortælle at de videnskabelige undersøgelser konkluderer, at der ikke er tale om negative helbredsmæssige konsekvenser for spædbørn som får modermælk og at niveauet af forurening er beskeden og ikke sundhedsfarligt for barnet. Sundhedsstyrelsen siger direkte: "Det er vigtigt at begrænse forureningen - ikke at begrænse amningen." Dette er sundhedsstyrelsens udmelding 2006.
Fortsat held og lykke til dig og din søn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske