Svar: Ammestop om 5 uger og flaskeproblemer

6. februar 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Merete

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, og med den alder jeres dreng har nu, så er han meget bevidst om brystet og vil naturligt foretrække dette fremfor kop eller flaske... Han er vant til at blive ammet og har ikke lært at tage imod en flaske, og det kan derfor være rigtig svært at introducere ham til modermælkserstatning nu, sandsynligheden for at han vil sige nej er stor, men I kan ikke gøre andet end at forsøge og så håbe på, at det lykkes:)

Det vil være en god idé, hvis han kan ammes eller få tilbudt flaske/kop med mme 3 gange i døgnet nu (og om en måned, når du skal af sted). Og jeg vil anbefale, at de tre mælkemåltider ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du nu skal trappe ud af amningen nat/tidlig morgen og vænne jeres dreng til at sove uden brystet her.

Det er også vigtigt, at du når du ammer lige nu, bevidst arbejder på at adskille bryst og søvn. Hvis jeres dreng falder i søvn med bryst eller i din favn, så vil han naturligt forbinde dette med at sove, og det bliver sværere for far så at tage over, når mor ikke er hjemme. Han skal altså lige nu stadig ammes, men det er vigtigt, at han slipper brystet og bliver puttet på det tidspunkt, hvor han er vågen nok til at følge med i, hvor han rent faktisk puttes og også er træt nok til at kunne overgive sig til søvnen netop med dine (eller fars) hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Det lyder som om, at dette faktisk går rigtig godt allerede, så det er super, de rutiner skal I bibeholde :)

I skal forsøge at finde ud af, om det er flasken og dermed sutteteknikken, han protesterer over, eller om det er smagen af modermælkserstatning. Hvis det er smagen af erstatning er det rigtig fint at forsøge med forskellige typer erstatning, som I også allerede har forsøgt.. nogle gange kan det hjælpe at komme lidt sukker i erstatningen. Modermælk er ofte mere sødt i smagen end erstatning, så for at få ham til at acceptere smagen kan det nogle gange hjælpe med lidt sukker. I kan tilsætte 1 tsk sukker til 100 ml mme og se om han så vil acceptere det og så gradvist trappe ud af sukkeret - det er ikke meningen, at han skal fortsætte med sukker!

Det kan nogle gange være en idé at forsøge med UHT behandlet erstatning (mme på brik), fordi varmebehandlingen nogle gange kan gøre at sødmen i erstatningen bliver trukket frem, og den smag erstatning på brik har, kan nogle børn bedre lide...

Det kan også nogle gange hjælpe at malke ud og give ham den udmalkede mælk i flasken, fordi smagen så er noget han kender, og derfor vil han måske acceptere flasken bedre... Dette vil naturligvis betyde, at du skal til at malke ud og dermed får stimuleret til mere mælk i en periode, men hvis det kan få ham til at acceptere flasken, kan det være en god løsning i sidste ende... Samtidig kan han jo evt. få udmalet mælk, når du ikke er hjemme, hvis du har mælk liggende i fryseren stadigvæk...

Og så kan det nogle gange hjælpe at prøve med kogt vand, som ikke smager af noget. Det er så neutralt og kan nogle gange gøre, at han så accepterer flasken og finder ud af at sutte på flaskesutten...

Og der kommer næste udfordring jo så også ind - for hvis det ikke handler om smagen men om sutteteknik, så kan det være en god idé at forsøge med en anden type flaske og flaskesut. Bruger han sut? Så kan det være en god idé at forsøge med en flaskesut, der i facon minder om den sut, som han er vant til at sutte på.

Hvis I prøver ...

Annonce

... med en flaskesut af silikone, så kan I forsøge med en flaskesut i naturgummi i stedet - og modsat. Hvis I prøver med en rund flaskesut, så kan I forsøge med en flad anatomisk model i stedet - og omvendt. Børn der er meget brystglade vil også nogle gange acceptere en elastisk flaskesut, så det er også en mulighed, som I kan forsøge jer med. Der er meget stor forskel på at sutte på et bryst og sutte på en flaske, så derfor kan det være en god idé at forsøge med lidt forskellige typer af flaskesutter for at finde ud af, hvad han synes er lettest og rarest at sutte på...

Det vil være en fordel, hvis I kan få ham til at tage imod en flaske, fordi han via den indtager en større mængde mælk, og samtidig kan den hjælpe ham til ro. Den kan gives imens han sover eller næsten sover og fungerer på samme måde som brystet - hvor mælk af en kop kræver at han er vågen, når han drikker, og det vil derfor ikke hjælpe ham til ro og til at sove på samme måde.. så flasken er den bedste erstatning for brystet også med den alder han har.

Hvis det ikke kan lykkes med en flaske, så er I nødt til at forsøge med en kop. Og i må her prøve at vurdere, om han vil trives bedst med mme lunet eller evt. serveret koldt (som alternativ til f.eks. sødmælk). Så han før sin middagslur tilbydes mælk af kop evt. sammen med en banan eller lignende og på den måde stadig får en del af sit mælkebehov tilstrækkeligt dækket.

Det er også vigtigt, at I fortsat kommer mme i hans grød og mos, ligesom I f.eks. kan tilbyde ham en frugtmos eller frugtgrød med mme om formiddagen og/eller eftermiddagen. Som en gammeldags frugtgrød med mælk...

Så for at svare på dine spørgsmål og opsummere. Det vil være rigtig godt, at du bibeholder rutinerne med, at jeres dreng ikke falder søvn med bryst eller i favn. Derudover vil jeg anbefale, at du starter med at fjerne amningerne om natten, så du lige nu ammer før middagslur, aften og sen aften.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derefter vil jeg foreslå, at I forsøger med flasken sen aften. Den kan gives mere eller mindre i søvne og det kan nogle gange gøre, at han så vil acceptere den. Flasken må gerne gives i sengen, så han ikke oplever at skulle op i favn, men får sin mælk og får lov til at sove videre, hvor han ligger. I må prøve jer frem for at finde ud af, hvilken flaske han vil acceptere og trives bedst med.

Derefter fjerner du amningen før middagsluren og erstatter her også med flaske eller med mme af en kop. Så han således får mme før middagslur og mme før midnat, men ammes før han puttes til natten. Og det er så den sidste amning som fjernes - og hvor han så tilbydes flaske eller mælk af kop, alt efter hvad der er lykkedes for jer og hvordan...

Det anbefales at amme ham til han er 1 år, netop for at sikre ham mælk og dermed også væske nok - og hvis du ikke kan amme ham, så skal han tilbydes flaske, så hans mælk- og væskebehov stadig bliver tilstrækkeligt dækket. Det vil være rigtig godt, hvis han kan få min 500 ml mme i døgnet - 100 ml er for lidt til at dække hans behov... og derudover skal han også drikke vand af kop. Han kan godt klare sig med vand i de 4 dage/nætter du er væk, så han stadig får væske nok, når far skal passe ham, men vil han ikke acceptere flaske eller mme, så vil det være nødvendigt, at du genoptager amningen, når du er hjemme igen, netop fordi han ikke er ældre end han er, og han bør få enten modermælk eller modermælkserstatning til 1 års alderen...

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker videre - og at det lykkes for jer :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor