Svar: Ammestop om 5 uger og flaskeproblemer
6. februar 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Merete
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det, og med den alder jeres dreng har nu, så er han meget bevidst om brystet og vil naturligt foretrække dette fremfor kop eller flaske... Han er vant til at blive ammet og har ikke lært at tage imod en flaske, og det kan derfor være rigtig svært at introducere ham til modermælkserstatning nu, sandsynligheden for at han vil sige nej er stor, men I kan ikke gøre andet end at forsøge og så håbe på, at det lykkes:)
Det vil være en god idé, hvis han kan ammes eller få tilbudt flaske/kop med mme 3 gange i døgnet nu (og om en måned, når du skal af sted). Og jeg vil anbefale, at de tre mælkemåltider ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du nu skal trappe ud af amningen nat/tidlig morgen og vænne jeres dreng til at sove uden brystet her.
Det er også vigtigt, at du når du ammer lige nu, bevidst arbejder på at adskille bryst og søvn. Hvis jeres dreng falder i søvn med bryst eller i din favn, så vil han naturligt forbinde dette med at sove, og det bliver sværere for far så at tage over, når mor ikke er hjemme. Han skal altså lige nu stadig ammes, men det er vigtigt, at han slipper brystet og bliver puttet på det tidspunkt, hvor han er vågen nok til at følge med i, hvor han rent faktisk puttes og også er træt nok til at kunne overgive sig til søvnen netop med dine (eller fars) hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Det lyder som om, at dette faktisk går rigtig godt allerede, så det er super, de rutiner skal I bibeholde :)
I skal forsøge at finde ud af, om det er flasken og dermed sutteteknikken, han protesterer over, eller om det er smagen af modermælkserstatning. Hvis det er smagen af erstatning er det rigtig fint at forsøge med forskellige typer erstatning, som I også allerede har forsøgt.. nogle gange kan det hjælpe at komme lidt sukker i erstatningen. Modermælk er ofte mere sødt i smagen end erstatning, så for at få ham til at acceptere smagen kan det nogle gange hjælpe med lidt sukker. I kan tilsætte 1 tsk sukker til 100 ml mme og se om han så vil acceptere det og så gradvist trappe ud af sukkeret - det er ikke meningen, at han skal fortsætte med sukker!
Det kan nogle gange være en idé at forsøge med UHT behandlet erstatning (mme på brik), fordi varmebehandlingen nogle gange kan gøre at sødmen i erstatningen bliver trukket frem, og den smag erstatning på brik har, kan nogle børn bedre lide...
Det kan også nogle gange hjælpe at malke ud og give ham den udmalkede mælk i flasken, fordi smagen så er noget han kender, og derfor vil han måske acceptere flasken bedre... Dette vil naturligvis betyde, at du skal til at malke ud og dermed får stimuleret til mere mælk i en periode, men hvis det kan få ham til at acceptere flasken, kan det være en god løsning i sidste ende... Samtidig kan han jo evt. få udmalet mælk, når du ikke er hjemme, hvis du har mælk liggende i fryseren stadigvæk...
Og så kan det nogle gange hjælpe at prøve med kogt vand, som ikke smager af noget. Det er så neutralt og kan nogle gange gøre, at han så accepterer flasken og finder ud af at sutte på flaskesutten...
Og der kommer næste udfordring jo så også ind - for hvis det ikke handler om smagen men om sutteteknik, så kan det være en god idé at forsøge med en anden type flaske og flaskesut. Bruger han sut? Så kan det være en god idé at forsøge med en flaskesut, der i facon minder om den sut, som han er vant til at sutte på.
Hvis I prøver med en flaskesut af silikone, så kan I forsøge med en flaskesut i naturgummi i stedet - og modsat. Hvis I prøver med en rund flaskesut, så kan I forsøge med en flad anatomisk model i stedet - og omvendt. Børn der er meget brystglade vil også nogle gange acceptere en elastisk flaskesut, så det er også en mulighed, som I kan forsøge jer med. Der er meget stor forskel på at sutte på et bryst og sutte på en flaske, så derfor kan det være en god idé at forsøge med lidt forskellige typer af flaskesutter for at finde ud af, hvad han synes er lettest og rarest at sutte på...
Det vil være en fordel, hvis I kan få ham til at tage imod en flaske, fordi han via den indtager en større mængde mælk, og samtidig kan den hjælpe ham til ro. Den kan gives imens han sover eller næsten sover og fungerer på samme måde som brystet - hvor mælk af en kop kræver at han er vågen, når han drikker, og det vil derfor ikke hjælpe ham til ro og til at sove på samme måde.. så flasken er den bedste erstatning for brystet også med den alder han har.
Hvis det ikke kan lykkes med en flaske, så er I nødt til at forsøge med en kop. Og i må her prøve at vurdere, om han vil trives bedst med mme lunet eller evt. serveret koldt (som alternativ til f.eks. sødmælk). Så han før sin middagslur tilbydes mælk af kop evt. sammen med en banan eller lignende og på den måde stadig får en del af sit mælkebehov tilstrækkeligt dækket.
Det er også vigtigt, at I fortsat kommer mme i hans grød og mos, ligesom I f.eks. kan tilbyde ham en frugtmos eller frugtgrød med mme om formiddagen og/eller eftermiddagen. Som en gammeldags frugtgrød med mælk...
Så for at svare på dine spørgsmål og opsummere. Det vil være rigtig godt, at du bibeholder rutinerne med, at jeres dreng ikke falder søvn med bryst eller i favn. Derudover vil jeg anbefale, at du starter med at fjerne amningerne om natten, så du lige nu ammer før middagslur, aften og sen aften.
Derefter vil jeg foreslå, at I forsøger med flasken sen aften. Den kan gives mere eller mindre i søvne og det kan nogle gange gøre, at han så vil acceptere den. Flasken må gerne gives i sengen, så han ikke oplever at skulle op i favn, men får sin mælk og får lov til at sove videre, hvor han ligger. I må prøve jer frem for at finde ud af, hvilken flaske han vil acceptere og trives bedst med.
Derefter fjerner du amningen før middagsluren og erstatter her også med flaske eller med mme af en kop. Så han således får mme før middagslur og mme før midnat, men ammes før han puttes til natten. Og det er så den sidste amning som fjernes - og hvor han så tilbydes flaske eller mælk af kop, alt efter hvad der er lykkedes for jer og hvordan...
Det anbefales at amme ham til han er 1 år, netop for at sikre ham mælk og dermed også væske nok - og hvis du ikke kan amme ham, så skal han tilbydes flaske, så hans mælk- og væskebehov stadig bliver tilstrækkeligt dækket. Det vil være rigtig godt, hvis han kan få min 500 ml mme i døgnet - 100 ml er for lidt til at dække hans behov... og derudover skal han også drikke vand af kop. Han kan godt klare sig med vand i de 4 dage/nætter du er væk, så han stadig får væske nok, når far skal passe ham, men vil han ikke acceptere flaske eller mme, så vil det være nødvendigt, at du genoptager amningen, når du er hjemme igen, netop fordi han ikke er ældre end han er, og han bør få enten modermælk eller modermælkserstatning til 1 års alderen...
Jeg håber, at I kan bruge ovenstående tanker videre - og at det lykkes for jer :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske