Svar: 6 måneder, amning og skemad
2. februar 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Ingrids mor
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig godt, hvis du i løbet af de næste par uger, forsøger at trappe lidt ud af amningerne - både om dagen og om natten... I første omgang vil jeg anbefale dig, at du prøver at fjerne amningen kl 02 - men bibeholder de øvrige amninger. Hvis din datter ammes så meget, som din dagsplan beskriver og derudover får skemad, så er der ikke ernæringsmæssigt behov for mælken kl 02, og du kan med god samvittighed fjerne denne amning.
Det vil være rigtig godt, hvis du starter med at afkorte amningen kl 02. Det vil sige, at når hun vågner og søger brystet her, så skal du give hende det, men forsøge igen og igen at lirke brystet ud af munden på hende. Du må gerne tage hende over til dig og amme hende liggende, lade hende die et par minutter, men herefter forsøger du at trække brystet til dig. Til at begynde med vil hun sandsynligvis blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Og det bliver du ved med indtil hun har lært at hun ikke behøver brystet i munden midt nat, og samtidig også har vænnet sig til ikke at behøve en større mælkemængde i maven på det tidspunkt.
Samtidig kan du indføre bestemte kærtegn, vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig osv. så du kan overføre dette til hendes seng, så når hun fremadrettet vågner op midt nat, så kan du berolige hende, få hende videre i søvnen netop med dine kærtegn. Så du ikke længere behøver tage hende op om natten, men kan hjælpe hende videre, hvor hun allerede sover.
Det vil også være rigtig godt, at du om dagen arbejder bevidst på at putte hende, uden at hun falder i søvn med brystet i munden. Hun skal stadig ammes, som en fast del af sit putteritual, men det er rigtig vigtigt, at hun når at følge med i, hvor hun puttes og at hun ikke længere forbinder det at falde i søvn med dit bryst og med at være i din favn. Det vil også på sigt hjælpe dig til at hjælpe hende om natten, uden at du behøver tage hende op...
Og så vil det være rigtig godt, at du forsøger at undgå amningen, når hun vågner af en lur, men stille og roligt prøver at tilbyde hende vand af kop og skemad, når hun vågner. Så hun ikke længere får bryst af to omgange, men netop får skemad, vand og så brystet, før hun skal sove...
Og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7-8: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover her som nu ofte 1.5-2 timer
Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos - og der begyndes nu stille og roligt med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl ca 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvor tidligt/sent den ligger :)
Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur som er en powernap
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, der suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som hun kan øve sig i at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes igen og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes rigtig godt og sover videre i egen seng
Jeg har lavet planen, så den nogenlunde følge dine angivne tider, så det giver lidt idé om, hvordan døgnet kan skrues sammen nu. Din datter bør tilbydes lidt mellemmåltider i stedet for amningerne, når hun vågner - formiddag og eftermiddag, samt vand af kop, og så ammes hun før hun puttes.
Det er fint med de 3 lure dagligt stadigvæk, den rytme må du gerne bibeholde lidt endnu:)
Om aftenen vil jeg anbefale dig, at du prøver at amme hende af to omgange - ammer, skifter hende, ammer hende igen, og derefter putter hende, for at se om det kan gøre, at hun så ikke behøver vågne kl 22. Alternativt, så kan du godt bibeholde både at amme hende kl 20 og 22 og 23.30 - hvis det så kan gøre, at hun kan sove igennem efter den sene amning og ikke behøve brystet kl 02. Og så kan du efterfølgende arbejde på at få slået amningen kl 22 og 23.30 sammen til en amning.
Med hensyn til at hun afviser dit højre bryst, så lyder det som om, at du allerede har forsøgt rigtig meget her. Du har malket ud, så dit bryst er stimuleret, og det lyder også som om, at du har masser af mælk på det bryst - du fortæller, at det løber fra højre bryst, når du ammer hende fra venstre side, så selvom du "kun" har malket en gang dagligt den sidste tid, så har du stadig mælk... du har også forsøgt med tvillingestillingen, laid-back osv. Men hun vil ikke acceptere det bryst af en eller anden grund. Du kan naturligvis godt fortsat forsøge - evt. prøve at lægge dig med hende igen og amme hende liggende fra højre side, eller du kan prøve at gå rundt med hende i dine arme, og se om hun så vil tage imod brystet, hvis I går lidt rundt imens - det er dog vigtigt, at du ikke vænner hende til at skulle gås med for at amme, det er kun for at se om hun så pludselig alligevel vil acceptere det.
Nogle gange kan det også hjælpe at gå i bad med hende - har I badekar eller kender du nogen, bedsteforældre eller andre, hvor du kan få lov til at låne badekarret? Når du ligger i vandet med hende, hud mod hud, så vil hun nogle gange godt kunne acceptere brystet, hvis du holder hende sådan, at brystet er i nærheden af hende og "lokker" hende...
Og hvis det bare ikke kan lade sig gøre at få hende til at acceptere højre bryst, så kan du godt amme hende fra et bryst, og det kan hun godt trives rigtig fint med. Kvinder der feks. er blevet brystopereret og har fået fjernet det ene bryst, kan godt amme fra det bryst, som de stadig har tilbage, eller tænk på kvinder, som får tvillinger, her har hvert barn også et bryst og kan trives med dette... Den største udfordring er, at du kommer til at se lidt asymmetrisk ud, hvis du kun ammer fra et bryst. For mælkeproduktionen vil naturligt falde på den side, hvor du ikke ammer, så du vil have et mælkefyldt bryst og et bryst, som ikke indholder mælk, og det kan man ofte godt se...
Du kan acceptere dette, eller du kan fortsætte med at malke ud på højre side, i håb om at hun pludselig gerne vil acceptere dette bryst. Du kan evt. bruge den udmalkede mælk i hendes grød og mos, så mælken ikke går til spilde.. men du skal naturligvis overveje, hvad du har lyst og overskud til :)
Det er rigtigt, at hendes nakkeproblemer kan spille ind, så det gør ondt på hende, at ligge til dette bryst, og det er derfor hun bliver ked af det og forbinder det med noget ubehageligt, men netop her burde tvillingestillingen så kunne hjælpe jer. Jeg ved at I tidligere har gået til kiropraktor og det har hjulpet. I kunne også overveje at tale med en børnefysioterapeut om, hvordan du kan hjælpe hende, hvilke øvelser der vil være hensigtsmæssigt for jer at lave osv. så hendes nakkeproblemer bliver optimalt afhjulpet.. for det kan naturligt også hjælpe på amningen igen...
Jeg håber, at du kan bruge overstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske