Svar: Amning og flaske

21. januar 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære lillesøsters mor

Tak for dit brev, alle dine tanker og din fine beskrivelse af jeres lille datter:)

Det er sådan, at jo hyppigere du ammer, jo mere mælk kommer der. Det vil sige, at det giver mere mælk, hvis du ammer hver anden time end hvis du ammer hver fjerde time. Det giver ikke på samme måde mere mælk, at du ammer i en time til halvanden i stedet for at du ammer i 20-30 minutter.

Det er også sådan, at din mælk er forskelligt sammensat. Den første mælk, som din datter får, når du lægger hende til er vandholdig og den slukker tørsten. Hvis man malker ud, så vil det ligne lidt skummetmælk i konsistensen. Den efterfølgende mælk ligner let mere letmælk. Det er en mere hvid mælk og det er hendes egentlige mad. Og sidst i brystet ligger så fløden. Når man malker ud, så vil man ofte kunne se, at fløden lægger sig øverst i flasken eller sidder på kanten rundt foroven i flasken.

Det er rigtig smart, at mælken er forskelligt sammensat, fordi det betyder, at din datter nogle gange kan melde sig og die kortvarigt - så er hun tørstig og får den vandholdige mælk. Andre gange skal hun så die i længere tid og spise effektivt, så hun får sin egentlige mad og kommer ind til fløden. Hvis du lader hende spise kortvarigt fra venstre og højre bryst, fremfor at give hende mælk fra et bryst af gangen, så får hun en del vandholdig mælk. Det giver uro i maven og samtidig vil det kunne påvirke hendes vægt. Det er vigtigt, at hun får lov til at spise fra et bryst af gangen, så hun "tømmer" dette og når ind til fløden. For det er med til at sikre, at hun vokser og tager på som hun skal og samtidig ligger fløden tungere i maven, den giver bedre ro, så hun også sover bedre.

Ud over mælkens sammensætning så spiller nedløbsrefleksen også ind på en amning. Det vil sige, den refleks som får din mælk til at begynde at løbe. Hos nogle kvinder starter nedløbsrefleksen når blot man tænker på barnet, hos andre skal barnet arbejde lidt mere for at få sat nedløbsrefleksen igang, så mælken begynder at løbe og barnet kan spise. Det fungerer sådan, at når din datter dier ved brystet, så sendes der nogle hormoner op til hjernen, at nedløbsrefleksen skal begynde, og så begynder din mælk at løbe. Det sker hele tiden under en amning og ikke kun først i amningen, som mange tror. Og det betyder, at din datter ofte vil have en rytme, hvor hun dier hos dig, skal vente på at mælken begynder at løbe, synke mælken, dier igen og synke igen, die igen og atter sætte nedløbsrefleksen igang få mere mælk, som hun så synker osv. Altså sutte, sutte, sutte, pause, synke mælken, sutte, sutte, sutte, pause, synke mælken.

Nedløbsrefleksen kan påvirkes af flere ting - det spiller ind, hvor meget mælk du har, for jo mere mælk du har, jo lettere vil mælken ofte løbe, og det er naturligt at du f.eks. oplever, at det går hurtigere og lettere om morgenen, end det gør om aftenen. Mælkevolumen er større om morgenen end om aftenen, hvor mælken er mere koncentreret.

Det spiller også ind, hvordan du har det med at amme, om det gør ondt, om du er i tvivl om, hvorvidt hun vil spise og det kan fungere.. Jo mere du kan slappe af, jo lettere vil mælken løbe og nedløbsrefleksen måske starte i købet af 30 sekunder. Men jo mere du spænder, jo mere forlænges tiden før nedløbsrefleksen begynder og så kan det måske tage 3 minutter - hvilket din datter måske ikke altid har tid til at vente på og derfor bliver irriteret...

Da din datters vægt er stagneret, og at du oplever at det kan være svært at amme hende, så er det som din sundhedsplejerske har sagt, nødvendigt at tilbyde hende supplement. Det er vigtigt, at hun får den mælk som hun har behov for, så hun vokser, trives og udvikler sig som hun skal. Det er dog sådan, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere, fordi din krop jo ikke ved, at hun har behov for at die og derfor kan din mælkeproduktion nedsættes. Det har især betydning, hvis du erstatter en amning med en flaske. Derfor er det som udgangspunkt bedst, hvis du kan supplere på den måde, at du starter med at lægge hende til brystet. Så viser du din krop, at der skal produceres mælk på dette tidspunkt, du lader hende stimulere dig - og når hun har diet hos dig, så kan du direkte derefter tilbyde hende en flaske.

Det betyder dog også, at du ikke skal kæmpe med hende i 1-1.5 time for at få hende til at tage brystet og hvor hun hopper af og på, bliver irriteret osv. Det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at die, prøve med to forskellige ammestillinger f.eks. starte med den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn og når hun så slipper og virker irriteret, så tager du hende op, lader hende få en bøvsepause og så lægger du hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen - så hun på den måde hjælpes til at tømme et bryst af gangen. Og når hun så har spist der og ikke vil have mere, så kan du supplere med en flaske.

Hvis det lykkes at få hende til at spise i længere tid på et bryst, så kan du også amme hende fra et bryst og derefter tilbyde hende toppen fra modsatte bryst. Næste gang du så ammer, så skal du starte der, hvor hun tog toppen sidst, hjælpe hende med at spise i ...

Annonce

... bund der og derefter kan du så tilbyde toppen fra modsatte bryst.

Hvis hun efter amning falder til ro, virker mæt, tilfreds og glad, så er det fint, så putter du hende bare og lader hende sove. Men hvis hun efter amning stadig virker søgende, urolig, grædende, pjevset, så vil det være rigtig fint at du tilbyder hende en flaske... Og lige nu lyder det som om, at hun godt kan trives med de to flasker i døgnet, hvis du i øvrigt er opmærksom på at hjælpe hende til en rytme, hvor hun spiser godt fra et bryst af gangen + evt. toppen fra modsatte bryst :)

Jeg forstår godt, hvis du lige nu nyder, at hun kan sove 5-6 timer om natten, og det må hun som udgangspunkt godt - MEN, det vil naturligt også kunne påvirke din mælkeproduktion. Du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så at amme om natten er med til at sikre, at du producerer den mælk, som hun har behov for. Så når man giver flaske om natten og hun så sover og ikke ammer, så er der en risiko for at mælkeproduktionen nedsættes... Hos jer skal du dog også vurdere, hvad du kan holde til og hvad der fungerer hos jer - hvis du bliver stresset, ikke kan få din nattesøvn og ender med at bruge timer på amning om natten, så vil dette også kunne påvirke din mælkeproduktion negativt...

Det spiller naturligt også ind, at hun lider af silent refluks, det giver en del ekstra uro og det kan godt gøre ondt, når hun ligger og spiser og maden kører op og ned. Samtidig vil det gøre, at hun vil die ekstra hyppigt ved brystet, fordi mælken hjælper på hendes tilbageløb lige når hun ammes - men det betyder ofte, at hun som du beskriver, ender med at hoppe af og på brystet igen og igen, og det kan være rigtig svært at få til at fungere... Og hos jer lyder det som om, at når mælken ligger lidt tungere i maven, hvilket modermælkserstatningen lyder til at gøre, så hjælper det hende og derfor sover hun bedre om natten, selvom den første time går med at få mælken videre i systemet - far fortæller i hvert fald, at han kan hører og se at det står og kører op og ned...

Du kan godt prøve om Johannesbrødkernemel vil hjælpe. Dosering og opskrift er som følger:

Til ca. 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel)
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.

Det kan være nødvendigt at bruge en flaskesut med større huller (vælling) eller købe en flaskesut beregnet til lidt ældre børn, da blandingen er tykkere end mælk.

Du kan også anvende færdigblandet erstatning eller udmalket modermælk:
1. Opvarm ca. 200 ml erstatning/modermælk til ca. 40 grader.
2. Kom ½ tsk. fuld johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning/modermælk.
3. Ryst flasken kraftigt for at undgå klumper.
4. Server flasken ved ca. 37 grader.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan nogle gange være svært at få opløst Johannesbrødkernemel, når mælken ikke er så varm, som hvis man bruger kogende vand...

Det er korrekt, at man efter 2 måneders alderen godt kan tilberede modermælkserstatning til et døgn af gangen. Dette gælder dog ikke, hvis barnet er født for tidligt eller har en immunsygdom - så skal man tilberede en flaske af gangen, så længe barnet får flaske.

Hvis du vil have modermælkserstatning stående klar i køleskabet, så er fremgangsmåden følgende:

1. Tag vand fra den kolde hane, lad 200 ml vand løbe ud, før du tager den mængde vand, som du skal bruge til din datters måltid. Eller den mængde, som du vil lave klar.
2. Kog vandet. Da erstatningen skal gemmes er det meget vigtigt at vandet koges (også efter 4 måneders alderen).
3. Afkøl vandet til den temperatur, der står angivet på pakken, ofte mellem 40-60 grader.
4. Hæld den mængde vand du skal bruge i flasken (flaskerne).
5. Brug den medfølgende måleske og tilsæt det korrekte antal strøgne mål pulver
6. Sæt låget på flasken og ryst til pulveret er opløst.
7. Sæt i køleskab med det samme - afkøl evt. i koldt vandbad først.

Når din datter skal have sin flaske, så kan du opvarme den i mikrobølgeovn eller i vandbad, ryst den så varmen fordeles jævn. Tjek temperaturen og server ved ca. 37 grader.

Med hensyn til Enfamil AR så kan I også prøve med denne, og det er ikke sikkert, at det vil gøre noget dårligt for hende mave. Det er faktisk super fint, at hun efter at få to flasker dagligt har hyppigere afføringer. Det anbefales, at børn der får fuld flaske har afføring en gang i døgnet, hvor børn der udelukkende ammes sagtens kan have en uge eller mere imellem deres afføringer. Det skyldes, at modermælken ofte optages helt, hvor der er en del affaldsstoffer i erstatning, som kommer ud som afføring. Så det lyder som om, at lillepigens mave fungere rigtig godt. Samtidig kan den lidt hyppigere afføring naturligt også være tegn på, at hun nu begynder at få lidt mere mad :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse meget mer

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far