Svar: En enkelt flaske

6. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pernille

Tak for dit brev :)

Det lyder hyggeligt med en 40 års fødselsdag sammen med veninderne, og som udgangspunkt kan du godt tage i byen og lade far passe jeres datter en enkelt aften - og far kan så give jeres datter en flaske. Med den alder hun har, vil hun sandsynligvis stadig gerne acceptere en flaske, selvom hun ikke er vant til at få det, og hvis hun ikke vil acceptere den, så kan far forsøge at tilbyde hende mm eller mme af en kop - og så må du amme hende igen, når du kommer hjem.

Du kan gøre begge dele - du kan vælge at malke ud, så hun tilbydes din mælk på flaske. Det kan nogle gange gøre, at hun så bedre accepterer flasken, fordi mælkesmagen er noget hun kender og er tryg ved.

Du kan også vælge, at far tilbyder hende modermælkserstatning. Der er ingen problemer i forhold til den alder hun har, og hun kan få almindelig erstatning, som I køber i supermarkedet. Det vil være praktisk at bruge færdigblandet erstatning fra brik, så skal far bare hælde det på flaske og varme det op til 37 grader før servering (i vandbad eller i mikrobølgeovn), og da du normalt fuldammer hende, så er det begrænset, hvor meget erstatning du kommer til at bruge. Der går ikke så meget til spilde, hvis du køber modermælkserstatning på brik fremfor at købe pulverformig erstatning, så selvom det ofte er lidt dyrere, så kan det i denne situation ofte være praktisk.

Du får evt. behov for selv at malke ud imens du er væk. Hvis du springer 1-2 måltider over, så kan du godt få ondt, og det kan være nødvendigt at du malker ud for at "lette trykket". Samtidig vil det være med til at opretholde din mælkemængde, at du malker ud, når din datter ikke kommer til brystet, så du på den måde viser din krop, at der stadig er behov for at blive produceret mælk. Sørg også for at få hende til at spise godt fra dig, før du tager af sted - og læg hende til, når du er hjemme igen ...

Annonce

... :)

Du skal her naturligvis lige medtænke, at du ikke bør indtage alkohol, når du stadig ammer... Den alkohol du har i blodet vil også være i mælken - og vil dermed kunne blive overført til din datter. Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle, og hvorvidt man kan drikke vin og lignende, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker, og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas. Har du fornemmelse af, at du har promiller i blodet, når din datter atter har behov for amning, så er det ikke tilrådeligt, at du lægger til. I stedet bør du her malke ud, kassere din mælk og så tilbyde hende modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.

Du behøver ikke vænne hende til smagen af modermælkserstatning før. Det er fint, at du blot ammer som du plejer. Man kan godt overveje, om I skal forsøge med flaske, før du skal af sted, så I er sikre på, at hun vil acceptere den - evt. bare med lidt vand - men der er desværre ikke nogen garanti for, at hun vil tage imod den, når dagen så oprinder - det er I nødt til at satse på, at hun vil. Og går det slet ikke, og kan far ikke få noget i hende, så må han jo ringe til dig og du må komme hjem, eller han må komme med hende til dig, så hun kan blive ammet...:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til mængde og behov, så skal du gå ud fra, at hun har behov for ca. 140 ml pr. kg hun vejer i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så har hun brug for ca 840 ml i døgnet. Fordelt på 6-8 måltider betyder det, at hun skal have mellem 105-140 ml hver gang hun spiser. Naturligvis med en vis fleksibilitet, og der skal være plads til at far kan give hende lidt ekstra...

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god fornøjelse til både mor og far - og læs evt. min bog "Helens bog om amning og flaske" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina