Svar: En enkelt flaske
6. januar 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Det lyder hyggeligt med en 40 års fødselsdag sammen med veninderne, og som udgangspunkt kan du godt tage i byen og lade far passe jeres datter en enkelt aften - og far kan så give jeres datter en flaske. Med den alder hun har, vil hun sandsynligvis stadig gerne acceptere en flaske, selvom hun ikke er vant til at få det, og hvis hun ikke vil acceptere den, så kan far forsøge at tilbyde hende mm eller mme af en kop - og så må du amme hende igen, når du kommer hjem.
Du kan gøre begge dele - du kan vælge at malke ud, så hun tilbydes din mælk på flaske. Det kan nogle gange gøre, at hun så bedre accepterer flasken, fordi mælkesmagen er noget hun kender og er tryg ved.
Du kan også vælge, at far tilbyder hende modermælkserstatning. Der er ingen problemer i forhold til den alder hun har, og hun kan få almindelig erstatning, som I køber i supermarkedet. Det vil være praktisk at bruge færdigblandet erstatning fra brik, så skal far bare hælde det på flaske og varme det op til 37 grader før servering (i vandbad eller i mikrobølgeovn), og da du normalt fuldammer hende, så er det begrænset, hvor meget erstatning du kommer til at bruge. Der går ikke så meget til spilde, hvis du køber modermælkserstatning på brik fremfor at købe pulverformig erstatning, så selvom det ofte er lidt dyrere, så kan det i denne situation ofte være praktisk.
Du får evt. behov for selv at malke ud imens du er væk. Hvis du springer 1-2 måltider over, så kan du godt få ondt, og det kan være nødvendigt at du malker ud for at "lette trykket". Samtidig vil det være med til at opretholde din mælkemængde, at du malker ud, når din datter ikke kommer til brystet, så du på den måde viser din krop, at der stadig er behov for at blive produceret mælk. Sørg også for at få hende til at spise godt fra dig, før du tager af sted - og læg hende til, når du er hjemme igen :)
Du skal her naturligvis lige medtænke, at du ikke bør indtage alkohol, når du stadig ammer... Den alkohol du har i blodet vil også være i mælken - og vil dermed kunne blive overført til din datter. Man kender ikke den nedre grænse for, hvad barnet kan tåle, og hvorvidt man kan drikke vin og lignende, når man ammer, afhænger således af, hvor meget du drikker, og hvor længe du har alkoholen i blodbanen efterfølgende. Det kan jo være svært at vide præcist, hvor hurtigt du forbrænder et enkelt glas. Har du fornemmelse af, at du har promiller i blodet, når din datter atter har behov for amning, så er det ikke tilrådeligt, at du lægger til. I stedet bør du her malke ud, kassere din mælk og så tilbyde hende modermælkserstatning eller tidligere udmalket modermælk på flaske.
Du behøver ikke vænne hende til smagen af modermælkserstatning før. Det er fint, at du blot ammer som du plejer. Man kan godt overveje, om I skal forsøge med flaske, før du skal af sted, så I er sikre på, at hun vil acceptere den - evt. bare med lidt vand - men der er desværre ikke nogen garanti for, at hun vil tage imod den, når dagen så oprinder - det er I nødt til at satse på, at hun vil. Og går det slet ikke, og kan far ikke få noget i hende, så må han jo ringe til dig og du må komme hjem, eller han må komme med hende til dig, så hun kan blive ammet...:)
Med hensyn til mængde og behov, så skal du gå ud fra, at hun har behov for ca. 140 ml pr. kg hun vejer i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 6 kg, så har hun brug for ca 840 ml i døgnet. Fordelt på 6-8 måltider betyder det, at hun skal have mellem 105-140 ml hver gang hun spiser. Naturligvis med en vis fleksibilitet, og der skal være plads til at far kan give hende lidt ekstra...
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god fornøjelse til både mor og far - og læs evt. min bog "Helens bog om amning og flaske" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske