Svar: Silica

29. december 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og stort tillykke med at I har fået en lille ny - hvor dejligt! Jeg håber, alt alt er forløbet godt, og at hele familien trives :)

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor du gerne vil tage Silica, men jeg tænker, at det måske er fordi du lige nu oplever, at du mister en del hår og at du gerne vil styrke f.eks. hår og negle... Det er dog helt normalt, at du mister hår netop nu - det skyldes de hormonforandringer din krop går igennem i forbindelse med graviditet og fødsel. Det er ofte værst i 3-4 måneders alderen efter fødslen, men så begynder håret altså stille og roligt at få styrke igen. På den måde arbejder tiden lidt for dig :)

Jeg vil anbefale dig, at du spiser sundt og varieret og på den måde sikrer dig selv de næringsstoffer, som du har brug for. Jeg vil ikke umiddelbart anbefale dig at begynde med Silica, så længe du ammer fuldt og din baby er så ...

Annonce

... lille. Det du indtager vil naturligt blive overført til mælken, og jeg kender desværre ikke effekterne eller virkningen i forhold til små børn, men jeg kan se at f.eks. Lekapharm skriver, at Silica ikke anbefales til børn under 12 år og heller ikke umiddelbart anbefales til gravide uden aftale med lægen. Da det er meget svært at vide, hvor meget der kan overføres til et lille barn via modermælken, og hvor meget så lille et barn kan tåle, så vil jeg ikke anbefale det...

Hvis du meget gerne vil tage Silica, så bør du kontakte procenten af det pågældende præparat og høre hvad de vil anbefale dig. Måske har de nogle undersøgelser, som de kan henvise dig til. Det vil også være en god idé at du drøfter det med jeres læge. Som sagt er det helt naturligt, hvis du lige nu oplever et hårtab :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke! Og ha en rigtig dejlig nytårs aften :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!