Svar: Baby vil ikke spise - 4 mdr.
19. november 2017
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og velkommen til - det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om at brystbetændelse og antibiotika spiller ind på amningen. Din mælkeproduktion vil ofte være nedsat i en sådan periode og smagen af mælken kan også ændre sig. En del mødre oplever faktisk det man kan kalde ammestrejke (hos mange omkring 3 måneders alderen) og det kan komme pludseligt fra den ene dag til den anden og snigende over længere tid...
Men faktisk tænker jeg, at det ikke er dette som spiller ind hos jer lige nu. Naturligvis følger det med, det er en del af jeres historie og måske også derfor, at du lige nu bliver ekstra bekymret og frustreret.. men med den alder din dreng har og den beskrivelse du giver, så lyder det for mig som om, at det lige nu handler lidt mere om alder og udvikling. Og faktisk oplever rigtig mange forældre både ammeproblemer og søvnproblemer i 4 måneders alderen.
Din dreng har en alder nu, hvor han er langt mere opmærksom på verden. Han følger tydeligt med i, hvad der sker omkring ham. Han bruger sig selv mere og mere både fysisk og mentalt. Han drejer hovedet bevidst efter ting. Han ser længere og fornemmer rummet han er i på en anden måde. Han skelner nu mellem kendt og fremmede og kan derfor reagere på om I er ude eller hjemme, ligesom han kan reagere på om han bliver holdt af mor, far eller en bedstemor eller lignende.
Og det betyder, at han i denne alder meget let lader sig forstyrre, når han skal spise. Rigtig mange kvinder oplever derfor at deres barn pludselig får lidt tendens til at slatspise. Du lægger ham til, han tager fat og dier, men slipper hurtigt, begynder at pludre til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og kikker sig omkring, tager fat og dier lidt, men slipper igen, vender sig mod far, som er betydeligt sjovere at kikke på og pludselig er det ikke sjovt at spise. Det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Samtidig begynder hans søvn at indeholde flere stadier og ændrer sig rent fysiologisk. Det betyder, at han kan få tendens til at sove kortere lure i løbet af dagen. I stedet for at komme videre i søvnen, så vågner han op. Nogle gange kan det lykkes at lulle ham ind i søvnen igen, andre gange er det nødvendigt at tage ham op og vente på at han atter bliver træt.
Børn i 4 måneders alderen har således ofte en tendens til både at slatspise lidt og slatsove lidt hele dagen igennem - det hører alderen til :)
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at indføre en rytme hvor du hjælper din dreng til 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen/først på aftenen. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham som en fast del af hans putteritual. Du skriver, at du ikke kan få ham til at spise i dagtimerne, hvor han er vågen og at det ofte kun er muligt at få ham til at spise "lige før en lur eller lige efter" - og det er netop vigtigt, at du forsøger at amme ham før en lur.
Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual, og du kan vælge at sætte dig med ham, amme ham og putte ham i seng eller barnevogn, eller du kan vælge at lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham liggende, så du efterligner den rytme I har om natten. Hvis han sover en meget lang lur, så vil han naturligt have brug for mælk, når han vågner af sin lur, men du bør stadig også tilbyde ham brystet, før han puttes igen. Du kan også nogle gange vælge at lægge en skiftning ind mellem amningerne, så du starter med at amme ham, skifter ham og derefter ammer ham igen og først der putter ham. Så du på den måde sikrer ham lidt ekstra mælk lige før han skal sove. Han sover bedst med mælk i maven :)
Derudover så vil han jo i løbet af de næste uger sandsynligvis skulle begynde med lidt skemad, og her vil det være rigtig godt, at du på sigt forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner af en lur, og så fortsat tilbydes brystet før han skal sove. Skemaden skal han således vænnes til at spise imens han er vågen og på sigt kan sidde i en høj stol (6 måneder) når han spiser. Men brystet skal fortsat indgå som en fast del af hans putteritual.
Det vil være rigtig godt, hvis du i første omgang kan prøve at sikre ham ekstra mælk i løbet af dagen ved at amme ham før han skal sove og på den måde forsøge at sikre, at han sover godt og får lidt længere lure, netop fordi han får mælk før hver lur. Når han søger brystet ekstra om natten, så kan det godt være fordi han ikke spiser helt tilstrækkeligt i løbet af dagen, og derfor er det godt, hvis du kan forsøge at sikre hans indtag lidt der. Natamning er dog stadig vigtig, det er med til at opretholde din mælkeproduktion at du ammer om natten.
Da din dreng ikke vil tage imod en sutteflaske, så er det vigtigt, at du bibeholder amningen, for han har brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til han er et år og han vil ikke kunne drikke tilstrækkeligt med mme af en kop til at dække hans behov. Men tiden vil også arbejde lidt for jer, for netop i takt med at han begynder på lidt skemad, så vil dette også sikre ham mæthed i løbet af dagen, og der bliver naturligt mere rytme og struktur på dagen, og dermed bliver det også lettere at finde ud af, hvornår han egentlig har behov for at blive ammet.
I første omgang er det dog vigtigt, at du forsøger at øge hans mælkeindtag og hvis dette ikke virker tilstrækkeligt, så kan du begynde med lidt skemad. Og det er vigtigt, at du her ved at din mælk består af flere forskellige dele, hvor den første del af vandholdig og tørstslukkende. Derfor vil din dreng nogle gange godt kunne melde sig og die kortvarigt, fordi han på den måde slukker tørsten. Og det skal han have lov til. Det er dog vigtigt, at han også spiser lidt længere måltider, hvor han får den egentlige mad med ud og når ind til fløden, som giver ham dobbelthager og elastikker på arme og ben:)
Det kan ikke udelukkes, at din dreng har refluks, hvis han har tendens til at gylpe en del, og det lyder det som om. Det kan dog også handle om, at han faktisk får en del mælk hos dig, og at det derfor er det overskydende som kommer op. Det kan jo også være forklaringen på, at han nogle gange afviser brystet om dagen, at han faktisk har tilstrækkeligt med mælk i maven :) Man kan ikke sætte tid på en amning, så hvis han har et effektivt sug og du har en hurtig nedløbsrefleks, så vil han godt kunne få en del mælk på kort tid. Hvis du ammer rigtig meget hele natten, så vil størstedelen af hans behov naturligt også blive dækket der, og her kan det så være en god idé at du forsøger at hjælpe ham med at spise lidt hyppigere og måske tømme brystet lidt bedre om dagen f.eks. ved at lægge dig med ham og efterligne nætterne, og så arbejder på, at han om natten godt kan sove 3-4 timer uden brystet... så han ikke bytter rundt på nat og dag.
Igen tænker jeg dog at tiden vil arbejde lidt for jer - og jeg tænker også, at det måske kan hjælpe dig, hvis du allerede nu forsøger at skabe rytme for dagen, så du hjælper ham til aktive vågne perioder og så perioder, hvor han får mælk og bliver puttet. Det lyder lidt som om, at du lige nu forsøger at lægge ham hyppigt til, fordi du er bange for at han ikke får tilstrækkeligt med mælk, men så afviser han brystet, og så bliver du frustreret. En plan med lidt mere rytme og amning hver 3-4 time vil måske derfor hjælpe dig lidt :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Får ofte en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag : Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Stille og roligt tilbydes der smagsprøver på lidt grød her. Vand af kop.
Ammes puttes til middagslur
Eftermiddag/tidlig aften: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Lige nu ammes han efter behov. Mange børn dier hyppigt i løbet af aftenen i denne alder.
(Men hen af vejen, når skemaden til frokost fungerer, så kan du begynde at introducere lidt grøntsagsmos her og vand af kop).
Ammes og puttes til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger. Mange børn går sent i seng i denne alder
Sen aften - afhængig af hvornår han er gået i seng: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Som du kan se, så indgår der stadig mange amninger i denne dagsplan og amningerne ligger fast som en del af putteritualet. Men der er også vågne perioder, hvor din dreng er mere aktiv, kan pludre og lege med dig, ligger på gulvet, triller og øver sig motorisk osv. Og det er netop vigtigt, at du giver ham mulighed for begge dele - og som sagt afslutter hver aktivperiode med mælk og putning :)
Det er helt naturligt, at du kan høre hans mave rumle, når der kommer mælk derned. Og det er også normalt, at hans afføring kan være vandig, og til en vis grad også lidt slimet, men det kommer meget an på hvordan... Hvis du er i tvivl, så kan du gemme en afføringsble og vise den til lægen, det er bedre at spørge en ekstra gang :) Børn der ammes, har dog ofte mere vandige afføringer end børn der får modermælkserstatning.
Indtil ca 8 uger alderen, så vil afføring være gul hos alle børn og herefter får ⅓ af børnene en lidt mere grønlig afføring, og her vil der ofte også begynde at gå lidt længere tid mellem afføringerne. De første par måneder, vil det ofte være sådan, at hver gang barnet spiser, så kommer der også noget ud, men med den alder din dreng har nu så lyder det fint, at der kan være 2 og nogle gange op til 5 afføring i døgnet. Det er bedre, at han har lidt gang i maven end at han ikke kan komme af med sin afføring :) Du skal dog holde øje med ham for han kan naturligvis få en maveinfektion, blive forkølet eller andet, som kan påvirke hans afføringsmønster og give ham hyppige vandige afføringer og gøre at han skal ses af lægen.
Du skal naturligvis også holde øje med, hvordan han tager på. Det er den bedste indikator for, at han faktisk får den mængde mælk, som han har behov for og optager næringen som han skal. Hvis han gylpede så meget, at han ikke nåede at optage næringen fra mælken før den kom retur, så ville det være et problem, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.
Jeg håber, at du kan bruge lidt af dette videre. Du skriver, at det er "psykisk hårdt i øjeblikket" og at din dreng "ikke trives godt nok" - og jeg håber, at mit svar hjælper lidt videre og også giver dig lidt ro med på vejen :) Men, når det er sagt, så er det dog vigtigt, at du taler med din læge omkring din bekymring.
Jeg vil anbefale dig at læse flere af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om børn og sygdom":)
Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske