Svar: Natamning og trappe ned til to amninger

14. november 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det går rigtig godt med at lade far tage over om aftenen og natten og I må endelig fortsætte den gode gænge - og så se om ikke mor kan flytte tilbage til soveværelset igen hen af vejen :)

De to amninger, som ligger i 10-12 måneders alderen ligger faktisk meget forskelligt. Nogle børn trives rigtig godt med amning før middagslur og amning før putning om aftenen og sover således uden bryst f.eks. fra kl 20 og hele natten. Andre børn trives bedre med amning aften og sen aften, og sover således uden brystet fra kl ca 24 og undværer så brystet hele dagen. Faktisk er der også nogle børn, som har deres længste søvnstræk først på natten, så de to amninger f.eks. ligger kl 20 og kl 02/03...

Der er således ikke nogen fast regel for, hvordan man gør det bedst, og det kan her naturligvis også spille ind, hvad muligheder man har i dagtimerne. Hvis du går hjemme med jeres datter, så vil hun naturligvis kunne blive ammet før middagsluren og hun vil have dig tæt på hele dagen og vil så måske derfor bedre kunne undvære brystet om natten. Hvis du går på arbejde i dagtimerne, så vil hun være adskilt fra dig mange timer hver dag og vil naturligt derfor så godt kunne søge brystet ekstra om natten...

I kan naturligvis overveje, om I vil tilbyde hende en flaske i stedet for den ene amning, fordi far eller hvem der skal passe hende så kan give hende flaske før middagsluren. Eller far kan give flaske sen aften og du kan så fortsat bibeholde brystet før hun puttes til ...

Annonce

... natten, hvis du og hun stadig trives med dette.

Man kan naturligvis godt diskutere hvorvidt flaske og modermælkserstatning er nødvendigt med den alder hun har, da hun jo skal trappes ud af flaske, når hun bliver et år, men der er trods alt stadig 4 måneder til og hvis det kan hjælpe jer i den nuværende periode og når hun skal passes 10 måneder gammel, så kan det nogle gange være en god prioritering. Der er dog ikke nogen garanti for, at hun vil acceptere en flaske med den alder hun har, og hvis du er rigtig glad for at amme og hun stadig nyder brystet rigtig meget, så er der naturligvis ikke grund til at introducere en flaske, men det er blot for at nævne, at det naturligvis også er en mulighed.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogen vælger også at give mme af en kop før middagsluren for på den måde at sikre hendes mælkeindtag lidt i løbet af dagen og så arbejde på at trappe ud af amningen sen aften. Det er dog ikke sikkert, at det vil være tilstrækkeligt for hende - måske ernæringsmæssigt, men ikke mentalt og fysisk - det er jo ikke samme nærhed hun får af en kop, som af at blive ammet, så det kan være svært at erstatte amning udelukkende med kop, men det kan naturligvis forsøges :)

Og så er der naturligvis også børn, der faktisk sagtens kan trives med en amning i døgnet, når de er 10-12 måneder gamle og som sover igennem om natten uden større problemer - og jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan ske hos jer.. Her er du nødt til at se hvad tiden bringer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39