Svar: Natamning og trappe ned til to amninger
14. november 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det går rigtig godt med at lade far tage over om aftenen og natten og I må endelig fortsætte den gode gænge - og så se om ikke mor kan flytte tilbage til soveværelset igen hen af vejen :)
De to amninger, som ligger i 10-12 måneders alderen ligger faktisk meget forskelligt. Nogle børn trives rigtig godt med amning før middagslur og amning før putning om aftenen og sover således uden bryst f.eks. fra kl 20 og hele natten. Andre børn trives bedre med amning aften og sen aften, og sover således uden brystet fra kl ca 24 og undværer så brystet hele dagen. Faktisk er der også nogle børn, som har deres længste søvnstræk først på natten, så de to amninger f.eks. ligger kl 20 og kl 02/03...
Der er således ikke nogen fast regel for, hvordan man gør det bedst, og det kan her naturligvis også spille ind, hvad muligheder man har i dagtimerne. Hvis du går hjemme med jeres datter, så vil hun naturligvis kunne blive ammet før middagsluren og hun vil have dig tæt på hele dagen og vil så måske derfor bedre kunne undvære brystet om natten. Hvis du går på arbejde i dagtimerne, så vil hun være adskilt fra dig mange timer hver dag og vil naturligt derfor så godt kunne søge brystet ekstra om natten...
I kan naturligvis overveje, om I vil tilbyde hende en flaske i stedet for den ene amning, fordi far eller hvem der skal passe hende så kan give hende flaske før middagsluren. Eller far kan give flaske sen aften og du kan så fortsat bibeholde brystet før hun puttes til natten, hvis du og hun stadig trives med dette.
Man kan naturligvis godt diskutere hvorvidt flaske og modermælkserstatning er nødvendigt med den alder hun har, da hun jo skal trappes ud af flaske, når hun bliver et år, men der er trods alt stadig 4 måneder til og hvis det kan hjælpe jer i den nuværende periode og når hun skal passes 10 måneder gammel, så kan det nogle gange være en god prioritering. Der er dog ikke nogen garanti for, at hun vil acceptere en flaske med den alder hun har, og hvis du er rigtig glad for at amme og hun stadig nyder brystet rigtig meget, så er der naturligvis ikke grund til at introducere en flaske, men det er blot for at nævne, at det naturligvis også er en mulighed.
Nogen vælger også at give mme af en kop før middagsluren for på den måde at sikre hendes mælkeindtag lidt i løbet af dagen og så arbejde på at trappe ud af amningen sen aften. Det er dog ikke sikkert, at det vil være tilstrækkeligt for hende - måske ernæringsmæssigt, men ikke mentalt og fysisk - det er jo ikke samme nærhed hun får af en kop, som af at blive ammet, så det kan være svært at erstatte amning udelukkende med kop, men det kan naturligvis forsøges :)
Og så er der naturligvis også børn, der faktisk sagtens kan trives med en amning i døgnet, når de er 10-12 måneder gamle og som sover igennem om natten uden større problemer - og jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan ske hos jer.. Her er du nødt til at se hvad tiden bringer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske