Svar: Væk fra natamning - trøst og gråd om natten

8. november 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint, at du skriver igen.

Det er vigtigt, at I forsøger at tage tingene lidt i etaper, når jeres datter nu skal lære at undvære brystet. Hun bliver ammet rigtig meget, og brystet er for hende en fast del af det at skulle sove, ligesom det er ro og tryghed for hende. Og derfor vil det tage lidt tid at få give hende nye vaner og rutiner.

Det første du skal gøre er at sikre hendes indtag af mad og vand om dagen, så du sikrer dig, at hun ikke behøver brystet, fordi hun er sulten. Og hun skal lære at sove uden bryst om dagen, og hun skal lære at kunne finde ro og trøst uden bryst. Og når hun kan det, så skal hun også lære det om aftenen, ligesom brystet om natten gradvist skal trappes ud.

Det er vigtigt, at du introducerer en puttebamse, putteklud eller lignende, så din datter stille og roligt lærer at finde tryghed ved dette og dermed kan trøstes uden bryst. Det er rigtig godt, hvis du starter med at give hende masser af fysisk kontakt og nærhed og gradvist vænner hende til at du er mere og mere på afstand, så I ikke behøver ligge tæt op af hinanden, men at det er okay, at du beroliger hende med dine hænder, kærtegn osv. og tilsidst måske kan gå fra hende og hun selv falder i søvn.

Det er vigtigt, når du ammer hende om aftenen, at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registere, hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige, at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der, hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.

Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så må du give hende det, men det er her vigtigt, at du ammer hende kortvarigt. Hun skal ikke fyldes op med mælk, men blot få trøst og ro.

Det vil naturligt give dig afbrudt nattesøvn i en periode at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/op til dig, ammer hende kortvarigt, det vil sige at du skal lade hende die et par minutter, og herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, men stille og roligt skal hun gerne nå dertil, hvor hun ...

Annonce

... accepterer, at hun ikke behøver brystet i munden og kan sove videre uden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på hende, så skal du sætte putteklud, kærtegn osv. i stedet. Så hun på sigt netop kan beroliges med dette og ikke længere behøver bryst og favn :)

Hvis du ikke kan hjælpe hende fra brystet om natten, og I gerne vil have far på banen, så vil det være rigtig godt, at du sover i et andet rum, så hun ikke kan se dig, ikke kan dufte din mælk, og amning derfor er udelukket. De første ca. 3 nætter vil far sansynligvis opleve, at hun bliver meget ked af det og virker meget brystsøgende - og her er far så nødt til at holde fast i, at hun ikke skal ammes. Far kan give hende masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, holde hænderne på hende, lægge sig med hende osv. Far kan det hele, bare ikke amme, og det er netop amningen, som hun skal lære at sove uden. Far kan evt. også tilbyde hende lidt vand, men det skal være meget lidt, for det er ikke meningen, at hun skal lære at drikke vand om natten.

Efter ca 3 nætter, så vil far sandsynligvis opleve, at hun er lettere at trøste. Det betyder ikke, at hun sover igennem og ikke vågner, men far vil sandsynligvis mærke, at hun ikke er vågen i så lang tid, at hendes grådperioder er betydeligt kortere, og at far bedre og bedre kan hjælpe hende videre i søvnen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Herefter kan far måske være den, som tager sig af hende om natten, selvom hun her igen puttes i egen seng på værelset, så hun i en periode fortsat hjælpes videre uden bryst...

Udtrapningen af brystet bør foregå ret hurtigt... Jeg foreslår, at du stopper med at amme hende om morgenen og i løbet af dagen med det samme - et par dage kan du evt. bibeholde amningen om eftermiddag, men ret hurtigt skal denne også væk. I stedet skal hun tilbydes mange små måltider hele dagen igennem - 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider. Det vil være rigtig fint, at du bibeholder amningen om aftenen, før hun skal puttes, og du må en overgang også meget gerne amme hende sen aften. Både for at sikre, at du ikke får en brystbetændelse, fordi du ammer så meget som du gør og derfor måske ikke helt "tåler" at trappe så hurtigt ned. Men også for at hjælpe far til lidt bedre nætter. Hvis jeres datter er ammet kl 23.30, så kan far bedre med god samvittighed holde hende fra brystet fra midnat til næste morgen tidlig, hvor dagen så kan starte med en grød. Og efter måske 3-5 nætter kan du så begynde at springe amningen før midnat over, så du "kun" ammer før hun puttes... denne amning kan du så bibeholde så længe både du og din datter trives med det.

Jeg håber, at du kan bruge denne plan lidt videre... :)

Rigtig meget held og lykke - måske skal weekenden bruges til at lave lidt nye vaner og rutiner hos jer... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer