Svar: Ønskes: Farvel til natteamning!
1. november 2017
Alder:
13 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :) Og velkommen tilbage, hvor er det dejligt at høre fra dig igen, og stort tillykke med, at I har fået en lillesøster :)
Det er ingen tvivl om, at du og jeres datter nyder amningen rigtig meget. Og som jeg læser dit brev, så har du ikke nogen planer om at skulle stoppe amning. Du vil gerne fortsætte med at amme hende, til hun er 2 år gammel, og du vil gerne bibeholde den hyggestund, som det er for jer begge - og det forstår jeg godt. Du er dog bekymret for hvor meget mælkeindtaget bør fylde, og det forstår jeg også godt...
Jeg tænker umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis du ikke ammer hende mere end 2 gange i døgnet, og du skal her forsøge at vurdere, hvilke amninger, der vil være vigtigst for din datter, og hvad der vil fungere for dig. Vi kan godt være enige om, at det er uhensigtsmæssigt at amme hende 5 gange i løbet af en nat, og at der her naturligvis er en reel risiko for at indtaget af mælk på virker hendes indtag af mere sufficient mad. Men det kan godt være, at hun vil have glæde af en amning sen aften - måske har hun mere behov for en amning sen aften, end amningen før hun puttes om aftenen... Og måske vil det være rigtig dejligt for hende, at hun 2-3 gange om ugen kan få bryst om eftermiddagen, så du som udgangspunkt altså ammer hende sen aften og så et par gange om ugen lader hende få brystet, når hun selv beder om det "mama-baba"...
Min tanke er altså, at du kan amme hende om eftermiddagen et par gange om ugen, når hun ikke kan afledes med frugt og andet, men kommer med sin dyne og direkte beder om brystet - fordi I begge nyder dette meget. Og at du så ammer hende sen aften, altså amningen omkring midnat.
Amningen om aftenen, som foregår i stuen, og hvor far efterfølgende tager over tænker jeg nok forholdsvist let kan erstattes med en godnatgrød og lidt vand af en kop. Herefter tager far over, og putter hende som han plejer, for det fungerer rigtig godt. Og det er rigtig dejligt, at børnene er glade for at sove sammen :)
I løbet af aftenen kan far tilbyde vand som han gør nu. Men sen aften, når vand ikke er nok, og hun tydeligt efterspørger brystet, så kan du så vælge at amme hende. MEN efter at hun er ammet her, så synes jeg, at du skal overveje at putte hende tilbage i egen seng igen, så hun sover i egen seng om natten, og altså ikke længere ligger hos dig, hvor hun kan dufte din mælk... Du kan naturligvis også vælge at lade hende ligge hos dig, så hun ikke skal undvære både bryst og mor, men det lyder som om, at det vil være lettere for hende at undvære brystet og også lettere for dig at sige nej, hvis I ikke sover sammen...
Man kan naturligvis også, som du spørger til, lade far tage over om natten og lade mor sove i et andet rum. Det kan også være en mulighed. Men da jeres datter puttes i egen seng, er tryg ved sin seng og tryg ved det at sove, så synes jeg, at det er en god idé at arbejde på, at hun kan sove i sin egen seng hele natten... så I stille og roligt kommer væk fra, at hun skal ind i dobbeltsengen og sove videre der.
Lige nu, hvor hun skal lære at sove uden bryst flere gange om natten, kan hun godt have behov for at komme ind og vende i sengen, få bryst og falde i søvn igen, men du kan flytte hende sovende til egen seng - og det at hun oplever at falde i søvn i egen seng om aftenen og vågne i egen seng om morgenen, kan på sigt hjælpe hende til at sove videre i egen seng om natten - også uden at få brystet for at sove videre. Hun er så lille, at hun naturligt ikke vil huske, at hun har været omkring din seng omkring midnat, så det kan være en måde at ændre rutinerne på. Det kan også være, at du hen af vejen kan tage hende op, når hun vågner omkring midnat, amme hende kortvarigt og putte hende i egen seng igen - uden at gå ud fra værelset. Og derfra så nå hen til, at hun slet ikke behøver amning, men kan beroliges med dine hænder, kærtegn, nærhed osv.
Det er forskelligt hvordan børn reagerer på nedtrapning af amning. Nogle børn trives rigtig godt med 1-2 amninger i døgnet i årevis og accepterer uden større problemer, at de ammes på bestemte tidspunkter og ikke ammes på andre tider. Andre børn har rigtig svært ved at forstå, hvorfor de må ammes på et tidspunkt og ikke på et andet. Derfor er i nødt til at prøve jer lidt frem, og for at det skal lykkes bedst muligt, så tænker jeg, at det vil være godt at bibeholde de 1-2 amninger, som hun viser mest behov for, og det lyder for mig som sagt som eftermiddag og sen aften...
Det behøver ikke være et problem, at hun bliver ældre og mere bevidst. I takt med at hun bliver ældre, kan du også begynde at lære hende begrebet "slut". Du kan sige slut og signalere slut med dine hænder, når tallerkenen er tom og maden er spist op, eller når der ikke er mere vand i koppen, når hun er færdig med at bade, når bogen klappes sammen og historien er læst osv. Og i takt med at hun begynder at forstå, at noget slutter, så kan du overføre dette til brystet. Når hun kommer med sin dyne, hiver i blusen og peger på brystet og signalerer, at hun vil ammes, så kan du stille og roligt prøve at forklare hende, at "det er slut, der er ikke mere"...
Du skal her naturligvis tilbyde hende et alternativ som lidt vand eller lidt at spise - f.eks. om eftermiddagen. Og du skal også forsøge at rumme den frustration, som måske opstår, når hun mærker, at du ikke vil det samme som hun vil :)
Det er altså helt fint, at du gerne vil amme og gerne vil forstætte amningen det næste år, men du skal være opmærksom på ikke at få øget antallet af amninger og få hendes mælkeindtag sat op. Hvis du blot lader hende styre behovet, så vil hun meget let kunne få for meget mælk hos dig, og det kan gå ud over hendes trivsel på sigt. Så du skal prøve at finde balancen mellem at give hende brystet og samtidig også sikre hendes behov for mere rigtig mad og måske også vænne dig til tanken om, at det er okay nogle gange at sige nej og tilbyde et alternativ til brystet. Også selvom hun protesterer :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske