Svar: 12 måneder og stort fokus på amning

26. oktober 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære far og mor til en lille mælkeglad dreng :)

Tak for jeres brev :)

Det er rigtig dejligt at høre, at amningerne er blevet skruet betydeligt ned, og at jeres dreng faktisk har tredoblet sit indtag af rigtig mad. Det er vigtigt for ham, og den alder han har nu, at han spiser godt hele dagen igennem.

Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det, og jeres dreng er bestemt ikke enig. Der er ingen tvivl om, at amningen betyder rigtig meget, og jeg læser mellem linjerne, at den også stadig betyder meget for mor. Det vil være fint med to amninger i døgnet nu, og du kan godt vælge at gøre dette lige nu, fordi du gerne vil give ham den tryghed, som han søger via brystet, men modsat kan det også forvirre ham, at han nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Han kender jo ikke klokken, men søger det trygge og nære han kender - brystet - og han bliver naturligt ked af det og frustreret, når du så siger nej til at amme ham og ignorerer hans signaler om behov for brystet, hvor han hiver i blusen og tydeligt viser, hvad det er han vil...

Det er derfor altid en opvejning af, hvad der vil fungere bedst for jer begge. Du skriver, at han lige nu faktisk virker mest brystsøgende om eftermiddagen, og det kan naturligvis ikke udelukkes, at hvis du ammer ham der - som en dejlig måde at mødes på efter en lang dag i vuggestue, - så vil han måske falde mere til ro og derfor ikke være så brystsøgende efterfølgende. Hvis du vælger at amme ham om eftermiddagen, så er det vigtigt, at du ikke tilfører denne amning, men så fjerner amningen sen aften/nat. Og måske vil det være en løsning for jer - altså at du lige nu ammer ham om eftermiddagen og om aftenen, når han puttes til natten, men derefter tager far så over.

Det betyder, at mor skal rykke ud af soveværelset, og jeres dreng kan sove sammen med far i dobbeltsengen. Far kan give jeres dreng masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men kan af gode grunde ikke amme - og far dufter ikke af mælk. Jeg tænker nemlig også, at jeres dreng måske søger brystet ekstra meget, når mor er i nærheden, fordi han forbinder mor med amning og også kan dufte mælken - så det er svært for ham at ligge foran mælkebaren og ikke kunne få lov... Hvis mor ikke er der, så vil det måske være lettere for ham at undvære mælken og dermed så vænne sig til at kunne sove uden, at det er okay uden...

Selvom jeres dreng lyder sulten og jeg forstår godt jeres bevæggrunde for at give ham grød, så er det ikke nogen god idé, at I giver ham grød om natten. Han vænner sig meget hurtigt til at skulle spise midt om natten... Det er bedre, hvis I kan give ham grød som en fast del af hans putteritual.

Da jeres dreng er så brystglad som han er, og mor lyder til stadig gerne at ville amme, så tænker jeg altså, at det ...

Annonce

... måske vil fungere bedre for jer i hverdagen, hvis mor ammer eftermiddag og aften, og far så tager over derefter i en periode. Jeg synes umiddelbart, at det vil være ærgerligt at stoppe amningen helt, hvis både mor og dreng er glade for amning.

Og så må I se, hvordan han reagerer fremadrettet. I takt med at han vænner sig til vuggestuen, begynder at spise mere mad der, så han ikke er så sulten og træt, når han kommer hjem, når han gradvist vænner sig til, at det er okay at lade sig trøste uden bryst osv. så vil han måske af sig selv begynde at afkorte amningerne lidt og ikke hige efter brystet på samme måde, som han gør lige nu.. og så kan I stille og roligt trappe ud af amningen, når både mor og barn føler sig parate til det.

Det vil sige, at en dagsplan måske kunne se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue...

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager, 1/2 hård kogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm frokost, grøntsagsmos, kød, fisk osv. Mos er stadig vigtigt for at fylde ham tilstrækkeligt op og sikre ham mæthed :) Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Ammes når I kommer hjem, for at se om det kan hjælpe ham til at komme ind af døren, falde til ro og fornemme at mor er der, så han ikke behøver hige så meget efter brystet...

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i større stykker, små hapsere og også stadig mos. Kartofler kan moses med sovs, og frikadellen spises i stykker med fingrene eller en gaffel :) Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30. Det skal være en grovere grød som f.eks. havregrød eller flerkornsgrød eller øllebrød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.45-20... Og derefter tager far så over, og mor ammer ikke yderligere... og næste morgen starte med en grød.

Jeg tænker altså, at der måske kan være en fordel i at amme om eftermiddagen og ikke længere amme sen aften og tidlig morgen. Det kan være svært for jeres dreng at forstå, hvorfor han kan ammes kl 23 og 06, men ikke kl 03 - men hvis han er puttet og far tager over og mor ikke er der, så er amningen udelukket, og måske er det så lettere at acceptere - også hvis han så har fået lov til at "mærke mor", da han kom hjem efter at have været i vuggestue...

Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det lykkes - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder