Svar: Nedsat mælkeproduktion?
11. oktober 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Det lyder meget sandsynligt, at den stress der har været forbundet med at skulle pakke alt ned og flytte hele familien til Kina har påvirket din mælkeproduktion - og din datter bør ikke kun have 3 tissebleer i døgnet. Det lyder som om, at du er nødt til at give hende noget mere mælk.
Samtidig har hun været syg, både hun og du er påvirket af jetlag, og der er på den måde flere ting som måske gør, at det lige nu er svært at opretholde din mælkeproduktion. Det er naturligt, og det betyder ikke, at du ikke kan fortsætte amning, men hun har brug for noget ekstra.
Da hendes tissebleer er sparsomme (hun skal helst have 6 tunge tissebleer), og hendes vægt ikke øges, så synes jeg, at du skal supplere hende med mme på en flaske. Hun kan ikke vente på, at du får sat mælkeproduktionen op igen... Jeg ved desværre ikke, hvilke typer modermælkserstatning, de sælger i Kina, men du skal kikke efter erstatninger, hvor der står "fra fødslen", de hedder ofte også type 1. Du kan evt. købe færdigblandede erstatninger på brik, eller du kan købe pulver, som skal blandes op i vand. Du bør koge vandet, og du bør også bruge vand fra flaske, og ikke vand fra hanen.
Det er sådan, at det giver mere mælk at amme hyppigere, så du øger din mælkeproduktion ved at amme din datter hver 2. time i stedet for hver 4 time. Det giver også mere mælk at amme om natten, da du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin.
For at din datter fortsat skal stimulere til mælk hos dig, vil jeg anbefale dig, at du starter med at lægge hende til brystet og lader hende die, og derefter supplerer du så med mme på en flaske. Hendes udregnede behov er nu ca. 150 ml pr kg hun vejer. Det betyder, at hvis hun vejer 6 kg nu, så vil hendes udregnede behov være 900 ml i døgnet. Dette skal fordeles på 6-8 måltider, så det betyder, at hun skal drikke mellem 110-150 ml hver gang. Hvis hun starter hos dig, så vil hun måske få halvdelen hos dig og efterfølgende så få halvdelen på en flaske. Det kan også variere efter tidspunkt på dagen, måske vil hun få mere hos dig først på dagen og have brug for mere tilskud om aftenen, hvor din mælkeproduktion ofte naturligt vil være lidt mindre, og mælken mere koncentreret...
Så ja, du bør amme hende ca. hver 3 time og derefter gerne forsøge at supplere med lidt på en flaske, alt efter hvad hun viser behov for. Ud fra det du skriver, så lyder det som om, at hun gerne vil die, hvis du lægger hende til, og du bør lægge hende til mindst hver 3. time. Og timer tælles fra en amning starter og til næste amning starter. Det betyder, at hvis du er startet med at amme hende kl 12, og hun ikke er vågnet af sig selv kl lidt i 15, så skal du vække hende og lægge hende til, så du både får stimuleret til mælk og får sikret hende mælk nok.
Hvis hun ikke vil tage imod brystet, når du lægger hende til, så vil det være rigtig godt, at du begynder at malke ud. Du kan med fordel bruge en brystpumpe til at stimulere brystet med, når din datter feks. sover, fordi du på den måde viser din krop, at der er brug for mere mælk - hyppigere amning/stimulering giver ekstra mælk. Samtidig kan du så tilbyde hende den udmalkede mælk på en flaske, når hun skal suppleres næste gang.
Hvis du vil malke ud, så bør du følge disse retningslinjer:
1. Vask dine hænder.
2. Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3. Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket, og de kan normalt bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug. Du må se, hvad du kan få fat i, hvor I bor.
4. Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5. Mælken fryses ned med det samme eller
6. Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab eller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet, og opvarmet mælk kan ikke gemmes.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og din datter kan roligt spise den.
Opbevaring af modermælk
Straks efter udmalkningen hældes mælken i en engangssutteflaske, der lukkes og mærkes med navn, identifikationsnr., dato og klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.
Holdbarhed for ny udmalket mælk:
3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab.
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme.
Optøet mælk må ikke fryses igen.
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.
Med hensyn til tilberedning af modermælkserstatning i pulverform, så skal du følge anvisningen på pakken. Du bør også her vaske hænder først og rengøre bordet, hvor du vil tilberede erstatningen.
1. Brug vand fra flaske og kog det og afkøl det til den temperatur, der står på pakken, ofte mellem 40-60 grader.
2. Hæld den mængde vand i flasken, som du skal bruge - brug målelinjerne på flasken.
3. Tilsæt mme-pulver - brug den måleske, som følger med pakken og tilsæt det korrekte antal strøgne mål, som anbefales på pakken.
4. Sæt låg på flasken og ryst den til pulveret er opløst, men uden at ryste så meget, at der kommer en masse luftbobler i flasken.
5. Afkøl mælken til ca. 37 grader - tjek temperaturen ved at komme lidt af mælken på indersiden af dit håndled.
6. Smag gerne selv på mælken, som du drypper ud på din hånd, så du ved, at den smager som den skal.
Og giv så din datter flasken. Er der rester tilbage i flasken, så skal de kasseres og må ikke bruges igen.
Det kan nogle gange være nødvendigt at gå i "amme-hi". Altså næsten starte forfra, hvor du lægger dig med hende hud mod hud, gerne over et par dage, og lader hende søge og få brystet, når hun selv viser behov for det, samtidig med, at du har mulighed for at slappe helt af, koble fra og på den måde hellige dig amningen...
Jeg ved ikke, om du nåede at købe min bog om Amning & Flaske, før du rejste til Kina, ellers kan du måske få familie til at købe den og sende den til dig. I den kan du læse meget mere om både amning, ammestillinger, mælkeproduktion osv. Ligesom du kan læse om flaskegivning, flaskestillinger, modermælkserstatninger, valg af flaske og flaskesut osv. osv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske