Svar: Søvn og natamning - 1 mdr.

9. oktober 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maiken

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)

Hvor hyppigt man ammer er meget forskelligt, og alt mellem 6-12 timer i døgnet er faktisk normalt, når der er tale om så lille et barn.. Det er også helt normalt, at små børn kan have lidt problemer med maven, kan ligge og prutte meget og give sig, ligesom de kan sove uroligt, men man skal altid overveje, hvad det skyldes og om man kan gøre noget ved det, hjælpe barnet (og mor) lidt :)

Det her noget at sige, hvordan du ammer. Det er sådan, at din mælk består af flere dele. Den første del er meget vandholdig, og hvis man malker ud, så vil den ligne skummetmælk i konsistensen. Den næste del er lidt mere hvid og ligner lidt mere letmælk, og den sidste del er tyk som fløde. Hvis man malker ud, så vil man ofte kunne se, at fløden lægger sig øverst i flasken.

Det er vigtigt, at din dreng får alle mælkens dele, når han dier. Den første vandholdige mælk slukker tørsten, hvor den sidste federe mælk giver ham 'elastikker' på arme og ben. Det betyder, at det er vigtigt, at ham spiser godt, længe og effektivt på et bryst af gangen, så han får alle dele mælk med ud. Hvis han spiser kortvarigt på det ene bryst og derefter lægges til modsatte side, så vil der være en risiko for at han får forholdsvis meget vandholdig mælk og mindre af den fede mælk. Netop dette kan være med til at give ham ekstra uro i maven og det kan være forklaringen på den uro, som du oplever om natten.

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme ham sådan, at han så vidt muligt spiser i bund fra det ene bryst, skiftes og derefter tilbydes modsatte side. Og hvis du nogle gange føler, at der stadig er godt med mælk i det bryst, som han lige har spist fra, så kan du med fordel lægge ham til dette bryst igen - gerne i en ny ammestilling. Du kan således starte med at amme ham i den traditionelle stilling og når han så slipper, så bøvser du ham af, og så lægger du ham til samme bryst igen, men denne gang i tvillingestillingen. På den måde hjælper du ham til at få "fløden" med ud og dermed mere ro i maven. Kan han die i 20 minutter, er det således bedre, at han dier i 20 minutter på et bryst, end 10 minutter på hvert bryst.

Nogle gange vil han naturligt melde sig og søge brystet fordi han er tørstig. Og det skal han have lov til. Så dier han kortvarigt og får på den måde den vandholdige og tørstslukkende mælk. Og næste gang du ammer, så lægger du ham til der, så han får spist i bund i dette bryst, hvor han har taget toppen...

Det er også sådan, at børn der får 'for meget' mælk kan få uro i maven på grund at den store mængde og de har simpelthen svært ved at kapere mælken, har svært ved at nedbryde de store mængder. Disse børn tager ofte rigtig meget på, de kan sagtens have en ugentlig vægtøgning på 500g ... Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget din dreng tager på, men hvis han spiser rigtig meget og tager rigtig meget på, så behøver du måske ikke amme ham hver anden time :)

Måske kan han have glæde af en sut? En sut sætter lidt gang i mave- og tarmperistaltik, så den hjælper både mælk og luft igennem systemet og kan på den måde være med til at give ham ro i maven, så han bedre kan sove. Det at sutte virker i sig selv også beroligende, så når han har maveuro, så vil han naturligt også nogle gange virke ekstra brystsøgende, men får jo så mere og mere mælk i maven, som han måske har svært ve at kapere.. og så kan det være en god idé at stille hans suttebehov med en sut fremfor brystet. Det kan også være med til at strække tiden mellem amningerne en lille smule, hvis han har tendens til at overspise...

Det er dog vigtigt, at du ikke giver ham en sut for at holde ham hen. Sutten gives, når du har ammet ham og du ...

Annonce

... er sikker på, at han er fyldt rigtig godt op med mælk, men har brug for at sutte lidt for at kunne falde til ro og falde i søvn. Så sutten gives ikke på puslebordet før amning, men gives som afslutning på en amning og før han skal sove:)

Det er også sådan, at det ofte hjælper hvis han kan putte hos far. Når jeres dreng ligger hos dig, så kan han dufte din mælk og derfor tro, at han skal spise hos dig hele tiden, mælkeduften forstyrrer ham. Far dufter ikke af mælk og jeres dreng kan derfor bedre falde til ro hos far. I fars favn mærker han stadig varmen, vejrtrækningen, hjertelyden osv. som han kender fra tiden i maven - det er trygt og dejligt, uden at der er duft af mælk... Og det kan godt være derfor, at I om aftenen oplever, at far er bedst til at hjælpe jeres dreng, så han faktisk kan sove fra kl ca 20.30 til 23.30 - svarende til de 3 timer, som du savner mellem amning...

Det er også rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe ham af med en bøvs, og nogle børn bøvser meget, hvor andre prutter i stedet. Det er naturligvis lidt lettere med et barn, som efter et måltid kommer med en stor og tydelig bøvs, af med luften og så sover roligt videre - end et barn, der skal have luften igennem hele mave-tarmsystemet og ud som prutter. Hvis luften skal igennem mave og tarm, så giver det mere urolig søvn og en del mere mavekneb - men begge dele er normalt. Og det er også helt normalt, at han måske i løbet af dagen er bedre til at bøvse, end han er om natten.

Når han er færdig med at spise ved et bryst, så giv ham 2-5 minutter, hvor han kan bøvse. Princippet er at hans ryg skal holdes lige, og armene skal være lidt løftet. Det vil sige, at han skal helt op over din skulder, så hans arme ligger løftet og ryggen er lige, imens du støtter ham under numsen. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.

Du kan også holde ham med begge dine hænder rundt om hans brystkasse, så hans arme løftes lidt der, og så sidde med ham foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen - hvilket han naturligvis vil blive bedre til i takt med at han bliver ældre. Lige nu vil han de fleste gange bare hænge slapt og sove godt, når han er blevet ammet og kommer der ikke nogen bøvs, så glem det - der er ikke nogen grund til at sidde og vente længe på den :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han efter et måltid bare er fuldstændig slap og mæt, så put ham, så han kan få sovet. Du vil her sandsynligvis se, at han efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil han gylpe lidt og sove videre, andre gange vil han have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen. Og det er rigtig godt, at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, ligesom du skal sikre at han har hovedet skiftevis til højre og venstre side - både for at forebygge skævhed af kraniet, men også for at han kan gylpe, hvis han har behov for det...

Når du ammer ham, så er det også vigtigt, at du er opmærksom på, at han har rigtigt fat om brystet. Han skal spise godt og effektivt, du skal kunne se at hans bruger sin kæbe, du skal kunne høre, at han synker mælken, og han må helst ikke slippe, hægte sig fast, slippe, hægte sig fast igen og igen. Hvis han flere gange hopper af brystet, så vil han naturligt også sluge mere luft.

Og så er det også rigtig godt, hvis du kan cykle med hans ben, give ham lidt mavemassage og lignende, så du på den måde også hjælper mælken og luften igennem ham... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og derudover vil jeg anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", og "Helens bog om amning og flaske".

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder