Svar: Ammestop - 1 årig

26. september 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor :)

Tusind tak for din fine, velskrevede brev - dejligt at se, at du ikke har mistet humoren trods manglende søvn og trætte bryster... Jeg tror, I skal forsøge "en islandsk sweater med en elg og mormor-bh uden ammefunktion...";)

Jeg kan godt fornemme, at du er klar til at stoppe amning, og udfordringen er naturligvis, at jeres lillebror ikke er parat. Og det er desværre ikke sikkert, at han selv siger fra med den alder han har. Det er naturligvis lettest at stoppe amning, hvis både mor og søn er enige om, at det er nu - men du kan ikke regne med, at han siger fra. Jo måske nok før han "står med studenterhuen i hånden"... men ikke lige nu :)

Du fortæller, at du igennem de sidste par måneder har forsøgt at trappe ud af amning, men han bliver så ulykkelig, at du til sidst ender med at give ham brystet - og det kan jeg godt forstå. Man kan også sige, at så længe han er under et år, så er det naturligt, at han bliver ammet og får den tryghed, som brystet også er - men nu er han så gammel, at han godt kan trøstes og beroliges på anden vis, han skelner mellem mor og brystet nu, I er ikke længere et hele, og samtidig også kan han få sit behov for mælk og næring dækket fuldt på anden måde, og der er derfor ikke noget i vejen for, at du stopper med at amme nu.

Spørgsmålet er, hvordan I gør det bedst. Du har helt ret i, at han kan have svært ved at forstå, hvorfor han må ammes om aftenen eller tidlig morgen, men ikke om natten eller på andre tidspunkter. Og hvis det frustrerer ham og forvirrer ham, at han nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan, så kan det være nødvendigt at stoppe helt. Modsat, så kan det nogle gange også gøre det lettere for ham at undvære brystet og acceptere, at brystet ikke er tilgængeligt om natten, hvis han har fået lov til at amme f.eks. om aftenen.... lidt som at han er "tanket lidt op" og derfor bedre kan undvære det senere...

Det spiller også ind, hvor meget mælk du fornemmer du har. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du, så hvis du ender med egentlig at amme ham hyppigt, så er der nok mere mælk end du lige regner med, og for at sikre at du ikke får en brystbetændelse, så kan det være en god idé at trappe gradvist ud og amme mindre og mindre, altså færre og færre gange, fordi din mælkeproduktion så naturligt nedsættes og din krop dermed kan følge med.

Det lyder for mig som om, at du skal alliere dig med far. Og lade far tage over et par nætter i træt. Man siger normalt at efter 3 nætter, så vil far kunne fornemme en forskel. Ikke at jeres dreng ikke stadig vil vågne og søge brystet, men far vil kunne ...

Annonce

... mærke, at han bliver lettere at berolige, hans vågne perioder vil være kortere og far vil lettere kunne få ham videre i søvnen efter 3 nætter.

En løsning kunne f.eks. være, at du ammer ham om aftenen, når han skal sove. Og her holder fast i, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Og derefter så tager far over, og du sover i et andet rum. Jeres dreng kan således sove sammen med far i dobbeltsengen og få masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men ikke bryst. Far kan alt det som mor kan, bare ikke amme... Og på den måde kan jeres dreng vænnes til ikke at skulle have bryst om natten, men kan stadig få brystet om aftenen og evt. også tidlig morgen, hvis du gerne vil bibeholde denne amning og du har brug for ikke at stoppe helt, af hensyn til din egen krop og mælkeproduktion.

En anden løsning kunne være, at du tog væk med storebror en og far blev hjemme sammen med lillebror. Så hører du ikke, at din dreng bliver ked af det, og det vil måske være rart for storebror at have mor lidt for sig selv et par dage.... Det kræver dog at far har overskuddet til det og føler sig parat, for det er naturligvis hårdt, når mor pludselig slet ikke er der - også for lillebror, som jo ikke forstår, hvor du er, hvorfor du pludselig er forsvundet og ikke kan forklares, hvor du er henne...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig fint, at din mor passer lillebror, når I skal fejre bryllupsdag - og det kan naturligvis godt lade sig gøre. Hun kan tilbyde ham lidt lun mælk af en kop sammen med godnatgrød, og så må hun vurdere, hvordan hun får ham til at sove bedst. Måske kan hun putte ham i tremmesengen, måske skal hun lægge sig med ham, måske skal hun lade ham falde i søvn i sin favn i sofaen, måske skal hun trille ham i barnevognen. Det gør ikke noget, hun skal gøre det som virker bedst!

Når det er sagt, så synes jeg dog ikke det er nogen god idé, at hun passer lillebror en weekend uden jer. Han kan godt undvære sin mor, når far tager over og er der - og når det skyldes behov for ammestop, men jeg synes ikke, at han skal undvære både sin far og sin mor en hel weekend... Men I kan dog se, hvordan det går til bryllupsdagen, som du skriver, så kender de hinanden rigtig godt og I ses ofte flere gange om ugen, så hvis mormor er god til at berolige og betrygge ham, og klarer det rigtig godt, uden at kunne amme, så kan det naturligvis også være en måde at få stoppet amningen på...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

PS - og du kan jo overveje at ønske dig en ny hovedpude i bryllupsgave, hvis den gamle er bidt i stykker ;) Knus - og ha en rigtig dejlig dag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder