Svar: Hvordan stopper vi med at amme? Vi trænger til at sove.
17. september 2017
Alder:
13 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse :)
Jeres dreng er nu 13 måneder gammel, og han bliver ammet mellem 4-8 gange i døgnet.. Det er alt for meget i forhold til hans alder. Det store mælkeindtag tager naturligt pladsen op for mere rigtig mad, og samtidig bliver jeres søvn afbrudt igen og igen. Jeres dreng har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I voksne har:) Derudover, så gør amningen, at det er svært for andre at passe jeres dreng - det er svært for far at putte ham, fordi far ikke kan amme, og det er også svært for jeres dreng at starte i dagpleje og blive puttet og trøstet der, når mor og brystet ikke er der... så der er rigtig mange gode grunde til at stoppe amning.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk, at jeres dreng spiser tilstrækkeligt med mad, får hyppige nok måltider og drikker vand nok af en kop... Og det er nødvendigt at holde indtaget af mælk på et minimum, for at sikre plads i maven til mere rigtig mad. Det er derfor en svær balance at finde - og du må lige nu prøve at skære voldsomt ned i antallet af amninger, og øge antallet og mængden af mere rigtig mad.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, og skal ikke tilbydes bryst eller mælk først.
Frokost 11-11.30: Tilbydes rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Og suppleres også meget gerne med grøntsagsmos eller middagsret. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret fra glas til børn fra 12 måneder. Vand af kop.
Puttes til middagslur, og skal ikke tilbydes bryst først. Kan som alternativ tilbydes en banan og evt. 50 ml letmælk af en kop.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - det kan være f.eks. en øllebrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes lige nu, men denne amning trappes stille og roligt ud, så han lærer at sove videre uden yderligere mælk.
Som I kan se af denne plan, så skal jeres dreng tilbydes mange måltider hele dagen igennem og som hovedregel tilbydes vand, som skal dække hans væskebehov. Det er vigtigt, at I får skåret kraftigt ned på amningerne, men jeg synes ikke, at du skal fjerne amningerne helt. Det vil jf. dagsplanen være fint, at du lige nu ammer ham 2 gange dagligt.
De to amninger hjælper ham med at koble fra dagen og hjælper ham dermed at finde roen, på trods af, at I flytter og han starter i dagpleje. Alt hvad han oplever, alle stimuli han får skal bearbejdes, når han sover, og alt det nye gør det naturligt svært for ham at slippe dagen og overgive sig til søvnen - så her er amningen vigtig.
Det er også godt, hvis du ikke stopper med at amme fra den ene dag til den anden, for når man ammer så meget som du gør, så kan du meget let risikere at få en brystbetændelse, hvis du bare stopper... Dit bryst tåler ikke, at der står en masse mælk som ikke kommer ud... Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan amme to gange i døgnet, så du "får lettet trykket", men samtidig får sat mælkeproduktionen ned.
Og jeres dreng skal ikke længere ammes efter midnat. Han skal ikke ammes i løbet af natten og heller ikke tidlig morgen, og det kan være en god idé at lade far tage over, og mor kan så sove i et andet lokale. Far kan putte med jeres dreng i dobbeltsengen, give jeres dreng masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. så jeres dreng ikke føler sig alene, men far tilbyder ikke bryst (eller vand). Det er ikke meningen, at jeres dreng skal drikke noget om natten, det er meningen, at han skal lære at sove igennem uden. Og far skal under ingen omstændigheder begynde med en flaske!
Jeres dreng har et søvnassociationsproblem. Han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af mors bryst og favn, for at kunne sove. Og at tilbyde ham en flaske, giver jer kun nye problemer. Det er vigtigt, at han lærer at sove uden afhængighed af hverken favn eller mælk...:)
Det bliver desværre ikke uden gråd eller protester. Jeres dreng er så vant til at få brystet, at han naturligt vil søge dette og også savne det. Så når I pludselig holder brystet væk fra ham, så bliver han naturligt meget ked af det, han forstår jo ikke, hvorfor I pludselig vil fjerne det trygge og nære, som I har lært ham fra begyndelsen... Derfor er jeg heller ikke tilhænger af, at I fjerner brystet fuldstændig, men siger netop at de to amninger vil være en god idé.
Man kan naturligvis diskutere, hvorvidt det forvirrer ham med to amninger. Han forstår naturligt ikke, hvorfor han må blive ammet kl 20 og 23.30, men ellers ikke. Han kan ikke klokken og kan ikke forholde sig til tid, men for at det ikke skal være alt for hårdt for ham og for at mors krop også kan følge med, så synes jeg, at det må være den rette prioritering.
Det vil normalt tage 3 dage/nætter, så vil far fornemme en ændring. Ikke at jeres dreng ikke stadig kan vågne, være ked af det og virke brystsøgende. Men efter 3 nætter, så vil far sandsynligvis kunne fornemme, at jeres dreng er lettere at trøste, at hans grådperioder er betydeligt kortere, og at han falder lettere til ro ved fars nærhed.
Jeres dreng er så bevidst nu, at han ikke selv vil sige fra overfor brystet. Samtidig har han dog også en alder, hvor han godt fornemmer, at bryst og mor er to forskellige dele, og der med ikke uadskillelige.. Det er altid lettest at stoppe amning, hvis mor og barn er enige om det, og hvis man gradvist trapper amningerne ned i løbet af det første år. Det er naturligt lettere at fjerne en amning af gangen, end at fjerne dem alle på en gang. Men med den alder jeres dreng har nu, og den hverdag, som han skal fungere ind i, hvor dagplejer skal kunne passe ham osv. så vil det være rigtig godt, at I bevidst arbejder på nogle nye rutiner, som ikke indeholder amning... også selvom han kan blive ked af det og protestere.
Og jeg synes derfor også, at det er en god idé at gøre det nu, selvom I er igang med at flytte, og han skal vænnes til en ny hverdag i dagplejen. Det lyder for mig som om, at I skal udnytte, at jeres hverdag netop ændrer sig til at få sluttet amningen.
Det er rigtig godt, hvis I kan holde fast i, at han fremadrettet skal puttes i egen seng og omkring midnat, kan han så i en overgang fortsat blive ammet, og derefter skal han så tilbage i egen seng. Hvis han så vågner efterfølgende, så kan far tage ham ind i soveværelset og putte med ham der - men uden mor og uden bryst, og når han har lært at sove uden bryst om natten, så kan far hjælpe ham videre i søvnen i egen seng, når og hvis han stadig vågner omkring midnat... Far kan altså bruge de kærtegn, putterutiner osv. som far har hjulpet ham med indtil da og på den måde kan jeres dreng gradvist vænnes til at klare sig uden bryst og samtidig lære at sove i egen seng om natten...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske