Svar: Ammestop, hvordan? 12 måneder
5. september 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at det går rigtig godt hos jer, hverdagen har indfundet sig igen og hele familien trives - dejligt!
Det er altid lettest at stoppe med at amme, hvis både mor og barn er enige om, at det nu er tid, og lige nu hvor din dreng er startet i vuggestue, vil han naturligt godt kunne have ekstra behov for brystet. Det at blive ammet giver ham ekstra nærhed med dig, og giver ham følelsen af, at du stadig er der for ham, hvilket han kan have ekstra brug for, fordi I er adskilt i løbet af dagen. Derfor er det rigtig fint, at du tænker, at du vil vente lidt endnu med at stoppe amningen helt :)
Med den alder han har, så bliver han naturligt også mere og mere bevidst om brystet, og selvom han godt ved, at du og brystet er to forskellige ting, og at han f.eks. har en vis bevidsthed om, at han ved f.eks. at bide dig i brystet, kan få en særlig reaktion fra dig, så betyder netop denne bevidsthed om brystet, at det sandsynligvis er dig, der skal sige stop, det er ikke noget, du kan forvente, at han vil gøre. Og derfor skal du stoppe med amning, når du har overskud til det og i en periode, hvor du føler, at det vil være et passende tidspunkt, og jeg tænker, at efterårsferien lyder som en god idé.
Der sker dog ikke noget ved, at du forsøger at trappe lidt ud af amningerne allerede nu. Det vil sige, at du godt må prøve at afkorte amningerne mere og mere nu, så han gradvist vænnes til at die i kortere tid og ikke fylder sig med mælk, men i stedet hjælpes med trøst og ro de to gange dagligt... Det vil også kunne hjælpe din mælk til at regulere sig, så du producerer mindre, og du derfor ikke får problemer med brystspændinger - men når det er sagt, så vil det ofte ikke være noget problem, hvis du starter med at fjerne den ene amning først og derefter fjerner den anden.
De fleste børn trappes bedst ud af drømmemåltidet først, og sidste amning der fjernes, er amningen før putning om aftenen. Men det behøver ikke være sådan, man kan også vælge at gøre det i modsatte rækkefølge, alt efter hvad man fornemmer vil fungere bedst for både mor og barn. Du fortæller, at din dreng ofte vågner om natten og at han virker forvirret over natamningen, så derfor tænker jeg, at det umiddelbart vil være bedst, at du forsøger at trappe ud af amningen kl 23 først :) Prøv at gøre denne amning gradvist kortere og kortere og start med dette allerede nu.
Derudover handler det meget om at sætte noget andet i stedet for brystet, så du ikke bare fra den ene dag fjerner det mest trygge og nære fra ham, men i stedet introducerer et nyt ritual, som vil fungere godt for ham fremover. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at introducere en godnatgrød om aftenen, og tilbyde ham lidt lun mælk af en kop sammen med grøden. Grøden skal ligge adskilt fra aftensmaden, gerne af et bad og en aftenrutine kan se således ud:
Aften 18: I spiser sammen, familiemad og almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad og vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov.
Tilbydes godnatgrød ca 19.30 - det kan være f.eks. havregrød, flerkornsgrød, mysligrød og tilbydes mælk (letmælk) af kop sammen med grøden. Får derefter børstet tænder.
Ammes lige nu og puttes så til natten med godnatsang, kærtegn, putteklud eller lignende ca kl 20.
Sen aften 23.00, ammes lige nu, men denne amning afkortes mere og mere, så han til sidst helt kan undvære den.
Det vil som sagt være rigtig godt, at du introducerer et nyt ritual, som tager mere og mere over. Og i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at tage en putteklud, bamse eller lignende til sig og bruge den bevidst. Mange børn får i den alder også stille og roligt brug for en godnathistorie, nyder at ligge og lytte, se på billederne, lytte igen og det vil være rigtig fint, at du i takt med at brystet erstattet, så erstatter med disse ting.
Det betyder, at du lige nu f.eks. godt kan have en putteklud hos dig når du sidder og ammer og lade denne følge med over i sengen, når du putter din dreng. Ligesom du kan sidde hos ham, holde hænderne på ham, synge for ham osv. Alt det, som du plejer at gøre imens du ammer, bibeholdes og hjælper ham videre, når han ikke længere ammes, så alt er som det plejer at være, det er kun brystet, som han skal undvære. Og samtidig sikrer grøden og mælken før han puttes således også, at han er mæt og ikke tørstig, når han bliver puttet, så det er trygheden fra brystet der gradvist erstattes på en ny måde.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det projekt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske