Svar: Udpumpning til frys

31. august 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring mælkebehov og udmalkning :)

Din datters mælkebehov afhænger af alder, og af hvor meget hun vejer. Hendes udregnede behov er 170 ml pr kg ved fødslen og dette falder gradvist til 110 ml pr kg. når hun er 6 måneder gammel.

Jeg ved ikke, hvor meget din datter vejer, men hvis hun vejer f.eks. 5 kg og er 2 måneder gammel, så vil hendes behov altså være ca. 160 ml x 5 = 800 ml i døgnet. Hvis hun spiser ca hver 3. time, og dermed spiser ca. 8 gange i døgnet hos dig, så betyder det altså 100 ml hver gang. Dette er hovedmåltider, derudover vil hun ofte kunne have brug for lidt tørstslukkende mælk ind imellem... Nogle gange, når hun dier efter 1.5 time, så kan det sagtens være fordi hun her har brug for lidt vandholdig mælk og dermed mælk som slukker tørsten. Det er netop det smarte ved amning, at hun på den måde selv kan regulere sit behov, og mælken hele tiden giver hende det, som hun har behov for :)

Der kan være forskellige årsager til, at du gerne vil malke ud. Nogle børn er født for tidligt og har brug for mors mælk, men kan endnu ikke selv die deres behov ved brystet. Nogen har problemer med mælkestase, brystetændelse eller lignende og er nødt til at malke ud for at "lette trykket". Nogen starter på arbejde eller har brug for at lade barnet passe og vil gerne bibeholde amningen og sikre, at barnet stadig får mors mælk...

Du skriver, at du gerne vil pumpe mælk ud, så du har noget liggende i fryseren i tilfælde af, at du har brug for ekstra eller til, når din datter skal starte med flaske og fast føde...

Det er sådan, at din mælk hele tiden ændrer sig - så din mælk passer til din datters alder. Den mælk du producerer lige når hun bliver født er anderledes i sammensætning end den mælk du producerer nu og den mælk, som du producerer, når hun bliver 6 måneder, 12 måneder... Det er også sådan, at hvis du lader din datter die ved brystet, når hun viser behov, så vil din mælkeproduktion tilpasse sig, så du har mælk nok til hende. Hvis hun har brug for ekstra, så kan du altså lægge hende hyppigere til brystet. Og som udgangspunkt så er flaske ikke noget hun skal have, det er alternativet til brystet, men det er ikke sikkert, at det bliver aktuelt.. Det afhænger helt af, hvordan du ser amning, og hvad du fremadrettet har lyst til og gerne vil...

Du kan malke ud med hånden og du kan malke ud med en brystpumpe. Der findes forskellige modeller, og hvad du skal vælge afhænger helt af behovet, og hvorfor du gerne vil malke ud...:)

Jo hyppigere du ammer, og jo hyppigere du malker ud, jo mere mælk producerer du. Og da du ammer, men gerne vil malke ekstra mælk ud til din datter, så vil det være en god idé, at du malker ud på tidspunkter, hvor hun sover. Det vil sige, at du kan malke ud mellem to ...

Annonce

... amninger. På den måde får du vist din krop, at der skal produceres lidt mere mælk, og du skal ikke være bange for, at der ikke vil være mælk nok til hende, når hun vågner igen. Mælken dannes hurtigt igen.

Når du skal malke ud, så er det for det første vigtigt, at du er opmærksom på hygiejnen, og det betyder, at du skal huske følgende to ting:

- Vask dine hænder og vask dit bryst med en ren blød klud med rent lunkent vand. Sæbe er ofte ikke nødvendigt.

- Malk ca. 1 tsk. mælk ud og kasser den. Når mælken skal gemmes, nedkøles og varmes op igen, er det vigtigt, at den er helt ren.

Modermælken kan malkes direkte ud i den flaske, som den skal gemmes i. Den kan også efter udmalkning hældes over på engangsflasker beregnet til formålet. De kan købes på apoteket. Hælder du mælken over i en anden flaske, skal du også her være opmærksom på hygiejnen.

Fuld kun flasken ¾ op og afkøl den med det samme, hvis ikke den skal bruges. Den kan f.eks. afkøles i et køligt vandbad. Sæt den herefter i køleskabet eller kom den er fryseren.

Det er en god idé at skrive dato og klokkeslet på flasken. Det giver dig mulighed for altid at bruge "den ældste mælk", hvilket er godt, fordi den har et højere indhold af proteiner og næringsstoffer. Du forebygger også, at intet af dit mælk går til spilde...

Hvis du vil blande flere udmalkninger sammen, så kan du godt gøre dette, men så er det tidspunktet for den først udmalkede mælk som gælder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Holdbarhed i køleskab: 3 døgn ved max 5 grader
Holdbarhed i fryser: 6 måneder ved 18 minusgrader

Når du vil optø modermælk kan du gøre det på to måder:

- Langsom optøning. Du tager en flaske med udmalket mælk op af fryseren og sætter den til optøning i køleskabet. Du kan også stille den i et vandbad med koldt vand, hvor den kan stå over et par timer. Langsomt optøet mælk kan holde sig et døgn i køleskabet. Mælken må ikke fryses igen, og den skal kasseres efter et døgn, hvis ikke din datter drikker den.

- Hurtig optøning. Du tager en flaske med udmalket mælk og sætter den i et varmt vandbad, eller du kan tage låget af flasken og opvarme mælken i mikrobølgeovnen. Vælger du denne metode skal mælken drikkes med det samme, Mælken må ikke fryses igen og skal kasseres, hvis din datter ikke drikker den her og nu.

Hvis der er mælk tilbage i en flaske, som hun har drukket af, altså en rest tilbage, som hun ikke spiser, må ikke gemmes, men skal kasseres.

Mælkebehovet er det samme - uanset om det er modermælk eller modermælkserstatning hun får :)

Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den kan du læse om amning, udmalkning, modermælkserstatning, flaskegivning osv. Uanset hvad du vælger, og hvad I har behov for, så finder du masser af råd og viden i den bog:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder