Svar: Vil kun ammes 1 gang mellem hver lur
22. august 2017
Alder:
2 mdr.
Kære MM
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint, det du fortæller, og det er helt normalt, at børn kun har brug for at blive ammet en gang mellem hver lur. Du har godt med mælk og en hurtig nedløbsrefleks, og din dreng lyder til at die effektivt, så han får masser af mælk, når du lægger ham til. Du ammer ham ca. 8 gange i døgnet, og derudover er der plads til en tørstslukker, hvis han har brug for det. Du ammer ca. hver 3 time, og det lyder super fint og bestemt ikke som om, at han mangler noget :)
Når det kan anbefales, at amme før han puttes, så er det fordi det ofte sikrer en længere lur. Hvis han er ammet lige før han puttes, så vil der ofte gå længere tid, før han vågner og er sulten, i modsætning til, hvis han er ammet en time eller mere, før han bliver puttet. Men når det er sagt, så skal man ikke ændre noget, der fungerer, og lige nu fungerer det rigtig godt med den rytme I har :)
Jo længere lure han sover, jo mere tørstig og behov for mad, vil han naturligt have, når han vågner. Modsat, jo kortere lure han tager, jo længere tid vil han måske kunne vente på at få mælk igen..
Det er rigtig fint, at du tilbyder ham brystet før lur, så det netop er et tilbud. Så kan han tage en tår, hvis han har brug for det, og afvise hvis han ikke har behov. Men tilbuddet må gerne være der:)
Det er også helt okay, at du om aftenen lader ham falde i søvn og så ammer ham, når han melder sig selv efter ca. 35 minutter, så bliver han på den måde fyldt op til natten, og det er fint, at du på den måde lader ham flekse sit behov selv :)
Når du oplever, at han har små opvågninger i sin søvn, så prøv om du kan få ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil sige ved at vugge ham lidt i barnevognen, hvor han ligger eller ved at lægge dine hænder beroligende på ham, så han kan mærke, at du er der - eller ved at sige lidt beroligende ord. Prøv om du kan undgå at give ham sut i munden hver gang, og prøv om du kan undgå at skulle tage ham op og vugge ham for så at putte ham igen. Prøv om du kan få ham videre i søvnen, hvor han ligger, og uden at skulle have noget i munden hver gang :)
Jeg tænker, at I takt med at han bliver ældre, så vil hans vågen perioder naturligt blive længere, han vil blive mere aktiv og bruge sig selv mere både motorisk og mentalt, når han er vågen, og hans søvn vil også ændre sig - både i sammensætning og også hele hans rytme. Det sker gradvist. Men lige nu fungerer det godt, og I skal bibeholde den gode gænge og de fremskridt, som I fornemmer - det er dejligt, at han nu puttes forholdsvis let i barnevognen og dejligt at voksiposen fungerer godt for jer :)
Med hensyn til aktiviteter og leg, så er det især kropskontakt og nærhed, som stadig er vigtigt. Det er rigtig dejligt at være tæt på dig og rigtig dejligt netop at ligge på din brystkasse eller blive båret rundt i favn og kikke lidt på verden. Han begynder at kunne følge personer og genstande med øjnene, og det er spændende at kikke på forskellige ting.
Det er vigtigt, at I pludrer sammen, holder øjenkontakt og pludrer mere og mere i dialog Brug din stemme, din mimik, giv plads til at svare, når din dreng siger forskellige pludrelyde, gentag hans lyde og lad ham lytte til dig og spejle sig i dig og det du gør, det du siger. Han begynder at smile bevidst nu og det bliver lettere og lettere at få ham til at smile:) Pludrelydende udvides også hele tiden og jo mere du kan småpludre og tale med ham i løbet af dagen, jo bedre er det.
Du må også gerne synge for ham eller danse stille og roligt rundt med ham hjemme i stuen, hvor han mærker din varme, dine bevægelser osv. når du bevæger dig rundt.
Udnyt puslepladsen til kropskontakt og øjenkontakt, lad ham bevæge sig og sprælle uden tøj på. Brug tid på at massere ham lidt, mærke sin krop og dine hænder. Det er med til at øge hans kropsbevidsthed. Sæt evt. et spejl op på væggen ved puslepuden, så han kan ligge og kikke på sig selv og også kikke på dig via spejlet.
Læg ham på maven dagligt, så han stadig får masser af styrke i ryg, nakke, skuldre. Giv ham noget spændende at kikke efter, så han begynder at løfte sig op, dreje sit hoved bevidst efter ting og bevidst kikke sig omkring...
Et aktivitetsstativ, så han kan ligge under med ting, rangler, en lille klokke eller lignende der kan bevæge sig, og som han kan nå, ramme og slå til, så de f.eks. giver lyd eller flytter på sig... Det kan også være spændende at ligge og kikke på en simpel uro, der bevæger sig...
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske