Svar: Vil kun ammes 1 gang mellem hver lur

22. august 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære MM

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint, det du fortæller, og det er helt normalt, at børn kun har brug for at blive ammet en gang mellem hver lur. Du har godt med mælk og en hurtig nedløbsrefleks, og din dreng lyder til at die effektivt, så han får masser af mælk, når du lægger ham til. Du ammer ham ca. 8 gange i døgnet, og derudover er der plads til en tørstslukker, hvis han har brug for det. Du ammer ca. hver 3 time, og det lyder super fint og bestemt ikke som om, at han mangler noget :)

Når det kan anbefales, at amme før han puttes, så er det fordi det ofte sikrer en længere lur. Hvis han er ammet lige før han puttes, så vil der ofte gå længere tid, før han vågner og er sulten, i modsætning til, hvis han er ammet en time eller mere, før han bliver puttet. Men når det er sagt, så skal man ikke ændre noget, der fungerer, og lige nu fungerer det rigtig godt med den rytme I har :)

Jo længere lure han sover, jo mere tørstig og behov for mad, vil han naturligt have, når han vågner. Modsat, jo kortere lure han tager, jo længere tid vil han måske kunne vente på at få mælk igen..

Det er rigtig fint, at du tilbyder ham brystet før lur, så det netop er et tilbud. Så kan han tage en tår, hvis han har brug for det, og afvise hvis han ikke har behov. Men tilbuddet må gerne være der:)

Det er også helt okay, at du om aftenen lader ham falde i søvn og så ammer ham, når han melder sig selv efter ca. 35 minutter, så bliver han på den måde fyldt op til natten, og det er fint, at du på den måde lader ham flekse sit behov selv :)

Når du oplever, at han har små opvågninger i sin søvn, så prøv om du kan få ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil sige ved at vugge ham lidt i barnevognen, hvor han ligger eller ved at lægge dine hænder beroligende på ham, så han kan mærke, at du er der - eller ved at sige lidt beroligende ord. Prøv om du kan undgå at give ham sut i munden hver gang, og prøv om du kan undgå at skulle tage ham op og vugge ham for så at putte ham igen. Prøv om du kan få ham videre i søvnen, hvor han ligger, og uden at skulle have noget i munden hver gang :)

Jeg tænker, at I takt med at han bliver ældre, så vil hans vågen perioder naturligt blive længere, han vil blive mere aktiv og bruge sig ...

Annonce

... selv mere både motorisk og mentalt, når han er vågen, og hans søvn vil også ændre sig - både i sammensætning og også hele hans rytme. Det sker gradvist. Men lige nu fungerer det godt, og I skal bibeholde den gode gænge og de fremskridt, som I fornemmer - det er dejligt, at han nu puttes forholdsvis let i barnevognen og dejligt at voksiposen fungerer godt for jer :)

Med hensyn til aktiviteter og leg, så er det især kropskontakt og nærhed, som stadig er vigtigt. Det er rigtig dejligt at være tæt på dig og rigtig dejligt netop at ligge på din brystkasse eller blive båret rundt i favn og kikke lidt på verden. Han begynder at kunne følge personer og genstande med øjnene, og det er spændende at kikke på forskellige ting.

Det er vigtigt, at I pludrer sammen, holder øjenkontakt og pludrer mere og mere i dialog Brug din stemme, din mimik, giv plads til at svare, når din dreng siger forskellige pludrelyde, gentag hans lyde og lad ham lytte til dig og spejle sig i dig og det du gør, det du siger. Han begynder at smile bevidst nu og det bliver lettere og lettere at få ham til at smile:) Pludrelydende udvides også hele tiden og jo mere du kan småpludre og tale med ham i løbet af dagen, jo bedre er det.

Du må også gerne synge for ham eller danse stille og roligt rundt med ham hjemme i stuen, hvor han mærker din varme, dine bevægelser osv. når du bevæger dig rundt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Udnyt puslepladsen til kropskontakt og øjenkontakt, lad ham bevæge sig og sprælle uden tøj på. Brug tid på at massere ham lidt, mærke sin krop og dine hænder. Det er med til at øge hans kropsbevidsthed. Sæt evt. et spejl op på væggen ved puslepuden, så han kan ligge og kikke på sig selv og også kikke på dig via spejlet.

Læg ham på maven dagligt, så han stadig får masser af styrke i ryg, nakke, skuldre. Giv ham noget spændende at kikke efter, så han begynder at løfte sig op, dreje sit hoved bevidst efter ting og bevidst kikke sig omkring...

Et aktivitetsstativ, så han kan ligge under med ting, rangler, en lille klokke eller lignende der kan bevæge sig, og som han kan nå, ramme og slå til, så de f.eks. giver lyd eller flytter på sig... Det kan også være spændende at ligge og kikke på en simpel uro, der bevæger sig...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder