Svar: Mor tilbage på arbejde - amning og flaske
31. juli 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt, at I har valgt at dele barselsperioden, så far og datter har mulighed for at gå hjemme sammen - det er guld værd at have denne mulighed :)
Det giver dog lidt udfordringer i forhold til amning, for det er naturligt svært at amme flere gange dagligt, når man også går på arbejde... og derfor kræver det netop lidt overvejelser omkring amning og flaske, når man beslutter, at far skal holde barsel...
Jo yngre barnet er, når flasken introduceres, jo lettere vil barnet ofte acceptere en flaske, og jo ældre jeres datter bliver, jo mere hun bliver ammet, jo sværere bliver det at få hende til at acceptere flasken. Derfor - hvis I ønsker, at hun skal kunne tage imod en flaske, når far overtager barsel, så vil det være en rigtig god idé, at I fast forsøger at få hende til at tage flaske nu.
Det betyder ikke, at du ikke stadig skal amme hende, for det vil være rigtig godt og Sundhedsstyrelsen anbefaler amning til 12 måneder :) Det vil også være dejligt for hende, når I har været adskilt i løbet af dagen, det vil være rart og tryghedsgivende af få brystet, før hun f.eks. puttes om aftenen. MEN, det vil være rigtig godt, hvis I en gang dagligt kan vænne hende til at tage imod en flaske, så hun lærer denne rutine, før mor starter arbejde. Det vil gøre det betydeligt lettere for far at passe hende, og jeg vil anbefale, at I giver hende flaske før middagsluren, som en fast rutine nu.
I 6 måneders alderen vil hun ofte skulle ammes 6 gange i døgnet, og i 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet. De fire amninger foreslår jeg ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hvis hun allerede nu kan lære at tage imod en flaske før sin middagslur, så vil far kunne bibeholde denne, når han overtager barselsperioden, hun vil kunne falde i søvn, som hun plejer og være tryg ved dette ritual, og du kan så amme hende tidlig morgen, aften og sen aften, så dette også er genkendeligt og trygt for hende.
Lige nu er hun 5.5 måned og I fortæller, at hun er igang med skemaden. Det er rigtig fint. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop,
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat: Ammes og sover herefter videre...
Så jeg anbefaler altså, at I nu forsøger at gøre det til en fast rutine, at hun tilbydes flaske før sin middagslur. Den vil far kunne fortsætte med, når din barselsperiode stopper, og du vil ved at amme hende på de øvrige tidspunkter af døgnet, stadig kunne bibeholde amning, også selvom du starter arbejde.
Far kan forsøge at give flasken i favn, ligesom når mor ammer, og hvis det ikke fungerer, så kan far give hende flasken imens hun ligger i barnevognen... det kan nogle gange hjælpe, at hun kommer ud fra favn, når hun tilbydes mælk.
Det er rigtig fint, at I køber modermælkserstatning til hende. Der er ikke behov for, at du skal malke ud og bruge tid på dette, - din tid kan prioriteres bedre og som sagt, kan du jo stadig amme :)
Jeg synes ikke, at I skal vente med at introducere den flaske, det er som sagt vigtigt, at I vænner hende til den, hvis I skal have en chance, så hun ikke foretrækker den ægte vare fremover...
Jeg vil anbefale jer to af mine bøger "Helens bog om amning og flaske" og også "Helens bog om børn og mad". Min bog om amning og flaske vil kunne hjælpe jer i forhold til f.eks. overvejelser om modermælkserstatning, hvilken flaske, I skal købe, rengøring, når I skal på tur, flaskeproblemer osv. Ligesom du naturligvis også finder gode råd om amning og ammenedtrapning mv. Min bog om børn og mad guider jer igennem fra de første smagsprøver til hun er rigtig godt igang med familiemaden, der er dagsplaner, opskrifter og I kan slå forskellige fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad hun må få hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske