Svar: Mor tilbage på arbejde - amning og flaske

31. juli 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kristine

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er rigtig dejligt, at I har valgt at dele barselsperioden, så far og datter har mulighed for at gå hjemme sammen - det er guld værd at have denne mulighed :)

Det giver dog lidt udfordringer i forhold til amning, for det er naturligt svært at amme flere gange dagligt, når man også går på arbejde... og derfor kræver det netop lidt overvejelser omkring amning og flaske, når man beslutter, at far skal holde barsel...

Jo yngre barnet er, når flasken introduceres, jo lettere vil barnet ofte acceptere en flaske, og jo ældre jeres datter bliver, jo mere hun bliver ammet, jo sværere bliver det at få hende til at acceptere flasken. Derfor - hvis I ønsker, at hun skal kunne tage imod en flaske, når far overtager barsel, så vil det være en rigtig god idé, at I fast forsøger at få hende til at tage flaske nu.

Det betyder ikke, at du ikke stadig skal amme hende, for det vil være rigtig godt og Sundhedsstyrelsen anbefaler amning til 12 måneder :) Det vil også være dejligt for hende, når I har været adskilt i løbet af dagen, det vil være rart og tryghedsgivende af få brystet, før hun f.eks. puttes om aftenen. MEN, det vil være rigtig godt, hvis I en gang dagligt kan vænne hende til at tage imod en flaske, så hun lærer denne rutine, før mor starter arbejde. Det vil gøre det betydeligt lettere for far at passe hende, og jeg vil anbefale, at I giver hende flaske før middagsluren, som en fast rutine nu.

I 6 måneders alderen vil hun ofte skulle ammes 6 gange i døgnet, og i 7 måneders alderen vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet. De fire amninger foreslår jeg ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hvis hun allerede nu kan lære at tage imod en flaske før sin middagslur, så vil far kunne bibeholde denne, når han overtager barselsperioden, hun vil kunne falde i søvn, som hun plejer og være tryg ved dette ritual, og du kan så amme hende tidlig morgen, aften og sen aften, så dette også er genkendeligt og trygt for hende.

Lige nu er hun 5.5 måned og I fortæller, at hun er igang med skemaden. Det er rigtig fint. Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ...

Annonce

... evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop,

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 16-17: Ammes

Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat: Ammes og sover herefter videre...

Så jeg anbefaler altså, at I nu forsøger at gøre det til en fast rutine, at hun tilbydes flaske før sin middagslur. Den vil far kunne fortsætte med, når din barselsperiode stopper, og du vil ved at amme hende på de øvrige tidspunkter af døgnet, stadig kunne bibeholde amning, også selvom du starter arbejde.

Far kan forsøge at give flasken i favn, ligesom når mor ammer, og hvis det ikke fungerer, så kan far give hende flasken imens hun ligger i barnevognen... det kan nogle gange hjælpe, at hun kommer ud fra favn, når hun tilbydes mælk.

Det er rigtig fint, at I køber modermælkserstatning til hende. Der er ikke behov for, at du skal malke ud og bruge tid på dette, - din tid kan prioriteres bedre og som sagt, kan du jo stadig amme :)

Jeg synes ikke, at I skal vente med at introducere den flaske, det er som sagt vigtigt, at I vænner hende til den, hvis I skal have en chance, så hun ikke foretrækker den ægte vare fremover...

Jeg vil anbefale jer to af mine bøger "Helens bog om amning og flaske" og også "Helens bog om børn og mad". Min bog om amning og flaske vil kunne hjælpe jer i forhold til f.eks. overvejelser om modermælkserstatning, hvilken flaske, I skal købe, rengøring, når I skal på tur, flaskeproblemer osv. Ligesom du naturligvis også finder gode råd om amning og ammenedtrapning mv. Min bog om børn og mad guider jer igennem fra de første smagsprøver til hun er rigtig godt igang med familiemaden, der er dagsplaner, opskrifter og I kan slå forskellige fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad hun må få hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

16. december 2023 | Amning | 6 mdr.

Trappe ned på amning om natten

Kære Helen Tak for dit sidste svar - vi fortsatte mad som anbefalet og hans...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder